Gå till innehåll

Lite frågor kring en DIY ATS


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag har länge funderat på att göra en ATS men de varianter som funnits hittills har inte känts bra ur ett placerings/skötselperspektiv.

Nu finns dock SURF2 och jag tänkte kopiera den. "Ritningar" finns här: http://algaescrubber.net/forums/showthread.php?2743-Coming-soon-the-SURF2-floating-surface-scrubber-!

Då har jag lite funderingar till hur man enklast bygger en sådan.

SM har använt silikon för att säkra belysningsrampen och ge den vikt. Vet inte vilken typ han använt men jag tycker det vore enklare om man kunde använda någon epoxi. Man skulle du kunna gjuta en klump i en form istället för att försöka hitta en låda som matchar den undre lådan i storlek. Tänkte att man häller epoxi i en form och lägger kylplattan med dioderna rakt på så att de gjuts ihop. Har inte gjutit i epoxi sedan jag var liten och hjälpt min far med diverse "uppfinningar" men på den tiden var det kladdigt/eländigt och giftigt. Inte säker på om detta fungerar alls.

Finns det revsäker klar/genomskinlig epoxi?

Någon som har en bättre idé?

Dioder: Antar att drivare och dioder enklast skaffas på Rapidled? Finns det ställen det blir billigare med tanke på att det är små mängder och frakt/tull från USA blir en stor procent av priset? Antar att det räcker med en alu-plåt som kylare för detta. Typ 3mm?

Hade sedan tänk använda silikonsnören (från biltema) då det var det enda jag kan komma på som liknar de nylontrådar SM använt.

Om någon vet var man hittar "skummet" som han använt som flytring så tar jag gärna emot tips. Frigolit finns ju alltid men det kommer ju släppa ifrån sig bitar hela tiden.

Det skrovliga har jag inte lurat ut riktigt men kan tänka mig att man skulle kunna limma in den typ av plastnät som de använder till de hängande ATSerna. Eller bara limma fast grus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en kopia av SURF2 (fast betydligt större)... Kolla min akvarie-tråd. Jag har valt att inte använda silikon, eller något annat kring LED:arna. Jag är ganska säker på att silikonet (eller det mesta annat) snart gulnar och blockerar ljuset... Man kan inte ha särskilt hög effekt om man bara har en metallplatta som kylning. Tror inte att SURF2:ans LED:ar ens är i närheten av de 3 Watt styck som den saluförs som. Jag köpte PE-skum på tyska ebay. Det verkar vara samma matrial som filtermattor är gjorda av, fast mycket tätare förstås... Jag limmade fast grus. Det går åt myycket lim, men funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en kopia av SURF2 (fast betydligt större)... Kolla min akvarie-tråd. Jag har valt att inte använda silikon, eller något annat kring LED:arna. Jag är ganska säker på att silikonet (eller det mesta annat) snart gulnar och blockerar ljuset... Man kan inte ha särskilt hög effekt om man bara har en metallplatta som kylning. Tror inte att SURF2:ans LED:ar ens är i närheten av de 3 Watt styck som den saluförs som. Jag köpte PE-skum på tyska ebay. Det verkar vara samma matrial som filtermattor är gjorda av, fast mycket tätare förstås... Jag limmade fast grus. Det går åt myycket lim, men funkar.

Såg PNY på ATS-forumet och tänkte att det måste vara du så skummade snabbt igenom den tråden. Läste vidare här då den tråden slutade lite abrupt men du verkar ju inte testat den ordentligt ännu så får invänta det och läsa mer senare (beklagar fiskdöden).

Tror jag vill chansa på att gjuta ihop det i alla fall. Då detta kommer flyta på ytan vill jag se till att det inte blir kortslutning plus att jag slipper leta låda. Röda dioder är knappast 3W, nej. 700mA driver man dem väl med.

Var lite för exotiskt för mig. Vill gärna ha något som finns i närheten. Utan att ha lusläst siten verkar det dessutom vara ett ytmaterial och jag vill ju gjuta ett block.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer petnym.

Kan väl säga så här att jag fick ett antal SURF2 Led enheter skickade till mig innan en slutligen fungerade. Fick aldrig riktigt reda på vad orsaken var men när silikonet härdat efter produktionen blev det någon form av kortis som gjorde så dom röda leddarna i SURF2:an ej fungerade. Santa Monica skickade dock snällt ut nya led plattor tills dom löste problemet och skicka mig en som fungerade. Leddarna sitter inkapslade i genomskinlig silikon och har överst ett lager av plast bitar som agerar som någon form av prisma för ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info POPOV!

Jag lutar forfarande åt att jag vill plasta in det hela men just nu faller det på att jag inte vet vad jag skall använda. Antingen kommer jag på något eller så får jag låta bli.

Jag hade tänkt ersätta plastbitarna med tex "glaset" från en gammal lysrörsramp. Borde ge samma funktion att sprida ut ljuset. Tror det är en bra ide att göra det med tanke på hur grund lådan är. Blir ju bara punktbelyst annars även om man kör utan lins på LEDen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tidigare bara skummat din tråd på ATS-forumet men läste den lite bättre nu. Gillar din difuser. Precis så hade jag tänkt min.

Hoppas du får svar om tätningen. Då jag aldrig tror att man kan få saker tätt hade jag helst gjutit ihop allt inklusive kylfläns i en helgjuten kloss. Synd att dioderna alstrar värme........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte ett gott alternativ till att kapsla in dioderna att skära ut en glasskiva som silikonas fast framför dioderna istället. Silikonet sitter bra på aluminium. Man får givetvis göra någon list runtom då man måste ha en spalt mellan glaset och flänsen där dioderna ska få plats med det borde inte vara något problem att ha en tjock fog bara för det. Reagerar aluminiumet någonting egentligen med saltvattnet? En del växtakvarister använder ju akvarievatten för kylning. Det borde gå kopiera ganska lätt här på något vis då flänsen redan är mycket nära vattnet i en sådan här lösning. Kanske ingen optimal lösning men det borde kunna fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar vi ju prata bättre priser. Framgår dock inte om man kan gjuta med detta. Det är ju tänkt för "målning". Härdar det hela vägen igenom om man gjuter med det?

Är inte ett gott alternativ till att kapsla in dioderna att skära ut en glasskiva som silikonas fast framför dioderna istället. Silikonet sitter bra på aluminium. Man får givetvis göra någon list runtom då man måste ha en spalt mellan glaset och flänsen där dioderna ska få plats med det borde inte vara något problem att ha en tjock fog bara för det. Reagerar aluminiumet någonting egentligen med saltvattnet? En del växtakvarister använder ju akvarievatten för kylning. Det borde gå kopiera ganska lätt här på något vis då flänsen redan är mycket nära vattnet i en sådan här lösning. Kanske ingen optimal lösning men det borde kunna fungera.

Skulle säkert fungerar. Jag tror inte det är något större problem med alu och vatten. Alu får ju snabbt ett oxidskikt som skyddar och flänsen kommer ju inte vara i direkt kontakt med vatten. En av de saker jag är ute efter med gjutningen är dock att få lite vikt på det hela.

Har inte heller hittat glasklart silkon. Det som säljs som transparant är ju allt annat än genomskinligt.

PS Hoppas denna post blev vettigt formaterad. Enter fungerade inte för mig så blev tvungen att köra alt+013.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar,

Betydligt bättre literpris. Tyvärr blir det ju lika dyrt ändå då det inte gick att köpa mindre än 2kg. Angående giftigheten så kommer detta inte ha kontakt med vatten så skall inte vara någon fara.

Med tanke på kostnaden på "gjutmassa" så ligger detta just nu lite på is.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...