Gå till innehåll

Dykbilder från Koh Tao


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Väldigt kul att kika på bilderna. Har själv aldrig sett mina husdjur live. En sak jag funderat på är att i hemmaakvarium är ju fiskar ofta små jämfört med de mått som står i akvarieböcker etc och dessutom tycker jag att de ofta är väldigt lika. Var t ex i Boston i somras och kikade på deras jätteakvarium i hamnen och där hade de gula kirurger som var enorma och dessutom lite "deformerade" eftersom de var så breda nedtill (typ tjocka).

Så till frågan: är det något som slår dig då du ser fiskarna i sin naturliga miljö? Har de annan färg, form, storlek, rörelse, mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Första gången jag var där var i januari. Det variktigt bra väder och lugna dyk. Men när jag var där sist nu i september var det rätt trist väder. Storm, mycket regn och väldigt stora vågor. Det gjorde att vi inte kunde dyka på tex Chumpon Pinnacle. Blev mest grunda dyk på halvtråkig dyksiter. Så i september skulle jag inte rekomender koh tao. Jag tror att det är bättre tidigare på sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja, alltså det är ju början på lågsäsongen med allt vad det innebär, typ lite mer regnstormar, vågor och grumliga vatten. Men det brukar alltid gå att hitta något bra. Har spenderat ca 60 dykdagar på Phangan och Tao runt just denna period. Jag tycker det är mycket trevligare än högsäsongen.

Snorkling är okej, men rekommenderar verkligen tuber. Det är en helt annan grej att kunna ligga kvar i 5 minuter på samma ställe och se alla småkryp komma fram och visa sig.

Jag har kompisar som jobbar här: http://www.coresea.com/day-trips/ (det är på Phangan). Dom är inget vanligt dykcenter, mer fisk och korallnördar. Kan varmt rekommendera dom. Snacka med Stefan eller Eike och hälsa från mig. :)

En riktig jäkla treat är att köra Chaloklum bay inkl. fiskepiren. Där kan man hitta sjukt roliga kryp. Typ bläckfiskar som bor i ölflaskor, olika seamoths, sjöharar, nudies och annat kul. Det är bara 3 meter djupt så man kan ligga i flera timmar med en vanlig 200-bars tub.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det går ju att göra DSD - Discover scuba diving. Helt okej, man går till 12 meter som max.

Ska man snorkla så är väl Koh Tao bäst. Typ Shark Bay, Japanese Garden och ja, hmmm.. får nog gå och kolla dykloggen. Men Japanese garden är grymt. Sail Rock är också bra, har man TUR med stort T så ser man valhaj och det är bäst för snorklare iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Jag hade turen att få se valhaj när jag var där 2007. Jag kände mig inte stor då kan jag säga. Minns inte vilken site det var dock, men jag har det nedskrivet i nån gammal loggbok. Minns att det var mitt sjunde dyk.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Det är när man läser sådan man blir knäckt.. :)

Har över 100 loggade dyk i Thailand varav över 50 (!) på Sail rock som är bästa sajten för valhaj på ostsidan. Inte en enda valjhaj har jag sett. Däremot har jag ett flertal gånger kommit upp i båten och så är det nån rookie som fått 30 minuter med en valhaj på 5 meter.. :) Men, men min tur kommer den också, nån gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit på bästa platsen för Kaskeloter i Nya Zeeland - trippen ut blev inställd. Varit på Azorerna - fel tidpunkt. Hade bokat plats för Kaskelotsafari på Lofoten - Dimma så man inte såg nässpetsen. Jag förstår hur du känner Magnus :)

MVH Lasse

PS - jag var "off duty" och sov när Argos fick sällskap med en hel späckhuggarfamilj under någon timme dessutom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är när man läser sådan man blir knäckt.. :)

Har över 100 loggade dyk i Thailand varav över 50 (!) på Sail rock som är bästa sajten för valhaj på ostsidan. Inte en enda valjhaj har jag sett. Däremot har jag ett flertal gånger kommit upp i båten och så är det nån rookie som fått 30 minuter med en valhaj på 5 meter.. :) Men, men min tur kommer den också, nån gång.

Hehe, ja det var många instruktörer och andra erfarna dykare på skolan som slet sig i håret när vi kom tillbaka iland :-) vår instruktör var helt lyrisk och vi gjorde ett undantag för tillåtet maxdjup. De flesta i gruppen hade inte avanced-certet. Vi släppte såklart allt och följde efter firren istället :-) lite svårt att avgöra storlek under vatten men instruktören uppskattade den till runt 6-7m.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...