Gå till innehåll

Dumma fiskar??


mikaelhede

Rekommenderade inlägg

Hej

Är ganska ny med saltvatten och därför några frågor.

Jag har skaffat två små fiskar som ska matas med pellets+ artemia enligt affären.

Men när jag matar dom med pelletsen så tar jag lite lite åt gången för att det inte ska sjunka för snabbt,men fiskarna hinner ju bara ta ett par korn innan dom landar på botten,hur gör ni ??

?att fiskarna är ju inte hyper intresserade av maten utan simmar ibland mest i andra ändan av karet när jag matar dom,sen kommer dom på att det är mat och blir ivriga för att sekunden senare glömma igen

Detsamma gäller för artemian som tar lite längre tid att nå botten.

Jag undrar ifall fiskarna käkar från botten om dom blir hungriga??

jag kan ju inte stoppa i 2 pellets åt gången det skulle ju ta halva dan att mata dom

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl de flesta lär sig att leta mat i olika vattenskikt men vissa rör t.ex. inte mat som har sjunkit ner till botten och för det mesta jagar efter mat som flyter i vattnet. Min sandvändare (väl namnet säger allt), Valenciennea puellaris, brukade bara äta det som nådde bottnet tills den lärde sig att "Först till kvarn..." gällde i karet så nu kommer den halvvägs för att snappa upp maten. Men det vore enklare att gissa vad som orsakar beteendet om man vet vilken fiskart det handlar om.

Kan det vara damseller?

Kolla här så kanske hittar du din fisk http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pCatId=15

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att få igång två ensamma fiskar att äta. Jag fundera på att skaffa några billiga bra ätare att ha i min karantän för det är så svårt att få i gång enstaka nyimporterade fiskar. Ser de andra fiskar som äter tar de snabbt efter. Plankton och algätare äter normalt under nästan hela dagen så det tar ett tag att vänja dem till att äta för en hel dag varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg pelletsarna i blöt tills dom blir mjuka och svullna innan du "häller" ner dom i karet, men bara några få pelletsar i taget så firrarna hinner med oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...