Gå till innehåll

Lexwins RSM 130


lexwin

Rekommenderade inlägg

Dålig på att uppdatera så här kommer lite retroaktivt.

Dag 72:

Haft ganska tur med clownerna, redan dagen efter började clownerna gosa med euphyllian.

post-7950-14468932192789_thumb.jpg

Dag 77:

Och redan efter fem dagar så hittade de BTA:n.

post-7950-14468932193348_thumb.jpg

Dag 82:

Solkorall.

post-7950-14468932193582_thumb.jpg

Dag 83:

Cyano!

Dag 89:

Var och hälsade på Lotta och tittade på hennes fina akvarium. Fick med mig riktigt fina grejor hem.

post-7950-1446893219422_thumb.jpg

Dag 96:

Lobophyllia, Montipora Setosa.

post-7950-14468932194661_thumb.jpg

Dag 106:

Såhär kan det se ut i slutet på en dag. Kämpar fortfarande med att få till vattenvärdena och stör cyanons mattbildning så ofta jag kan.

post-7950-14468932194902_thumb.jpg

Dag 111:

Nu, äntligen har jag fått värdena tillbaka dit jag vill ha dem:

KH: 8.0

Mg: 1350

Ca: 440

Jag har dragit ned på belysningstiden till 7h och minskat dramatiskt på matningen.

Planen är att köra såhär ett tag, om det inte hjälper dosera nitrat och som sista utväg köra red slime remover.

post-7950-14468932193786_thumb.jpg

post-7950-1446893219401_thumb.jpg

post-7950-14468932194423_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Dag 136:

Tröttnade på att störa cyanon varje dag så doserade Ultralife Red Slime Remover.

Det fungerade bra och allt det röda försvann på 3-4 dagar. Det blev dock en hel del brunt kvar men situationen känns mycket mer under kontroll.

post-7950-1446893279204_thumb.jpg

Dag 142:

Äntligen alla delar från RapidLED anlänt. Gjorde många rookie misstag när jag skulle montera ihop allt så det tog ett tag men tillslut fick jag det rätt. Ett sånt lyft! Känns nästan som man har tre olika akvarium beroende om man kör mest vitt, blandat eller blått.

Och koraller i blåljus är ju helt obeskrivligt.

post-7950-14468932793343_thumb.jpg

Nya koraller i nytt ljus:

post-7950-144689327931_thumb.jpg

post-7950-14468932792322_thumb.jpg

post-7950-14468932792658_thumb.jpg

post-7950-14468932792883_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

schysst.

ser bra ut...

sannolikt har du gått från cyano till kiselalger.. (gick genom det själv nämligen...) kan bero på att du har låga näringsvärden i ditt akvarium.. men skit i sanden.. kanske att kiselalgerna kan gå ner i sanden på natten och hämta fosfat, sen gå upp på dagen och fotosyntetisera...

försvinner de bruna algerna under natten??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sannolikt har du gått från cyano till kiselalger.. (gick genom det själv nämligen...) kan bero på att du har låga näringsvärden i ditt akvarium.. men skit i sanden.. kanske att kiselalgerna kan gå ner i sanden på natten och hämta fosfat, sen gå upp på dagen och fotosyntetisera...

försvinner de bruna algerna under natten??

Det du säger låter rimligt. De försvinner i stort sett under natten och växer nästan uteslutande på sanden.

Har du några tips om hur du besegrade dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kisel är jobbiga... ska man veta att det säkert är kisel så borde man kolla i mikroskop... jag har ett amatörmikroskop som funkar hjälpligt.. men så som bilden ser ut så... ja det tyder starkt på samma sak som hände mig...

Kisel är relativt ofarliga men fula... det enda man får passa på är att de irriterar typ knappar och sånt ev. då får man blåsa bort dem... Får man mycket så kan de "kväva" andra koraller genom att de förökar sig så snabbt att de kan börja täcka levande... men relativt ofarliga i min mening. Fördelen med att uttala sig på detta forum är - har man fel så protesterar någon kunnig snabbt..

Jag fick cyano främst pga för lågt nitrat... och i relation till det låga nitratet för högt fosfat... (0 mätt med hanna). nu tog du bort cyanon med red slime... men sannolikt ligger ditt nitrat fortfarande lågt...

Så jag börja mäta fosfat och nitrat... och sakta börja höja nitratet...

Jag vet inte, men när jag ligger på 0 i fosfat måste jag minst hålla 1ppm nitrat (mätt med RedSea.. vet inte om det är 1ppm, eller mer.. skitsvårt att mäta nitrat bra)

under tiden... sug gärna upp algerna med en "tunn slang"..

Tanken är... att om du häller i lite nitrat... kanske motsv 1ppm... sen kanske 1ppm till... då borde du få mer gröna alger på rutan... antar att du inte har så mycket gröna alger på rutan just nu...

?

vad har du för doseringsschema i karet? vad doserar du ? någon kolkälla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick cyano främst pga för lågt nitrat... och i relation till det låga nitratet för högt fosfat... (0 mätt med hanna). nu tog du bort cyanon med red slime... men sannolikt ligger ditt nitrat fortfarande lågt...

Så jag börja mäta fosfat och nitrat... och sakta börja höja nitratet...

När cyanon attackerade så mätte jag 0 i nitrat (salifert). Jag mättte nitraten igår och då visade den 10 ppm (salifert). Fosfat mäter jag inte längre då alla säger att salifert funkar skit men jag försöker få ned den genom att mata mindre, skölja frysmat och bytt till osmosvatten.

sug gärna upp algerna med en "tunn slang"..

Tunn slang har jag alltid haft svårt att få funka, drar med sig massa sand och sätter igen häverten, gravel cleaner funkar väl hjälpligt men de gäller ju att komma åt också.

antar att du inte har så mycket gröna alger på rutan just nu..

Inte en enda. Saknar dem nästan, känns som att de var lite som ett skydd mot cyanon.

vad har du för doseringsschema i karet? vad doserar du ? någon kolkälla?

Nu doserar jag Bio-Calcium, Bio-Magnesium, Salifert KH+PH buffer, Grotech Calcium pro liquid. Jag har tänkt att jag skall försöka kolla upp det här med kolkälla, om det är något jag borde börja med och varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör inte med kolkälla nu... för mig blev det bara sämre... eller.. tvärtom... ett sätt att häva kiseln var att sluta dosera vodka...

Sen. Jag skulle inte använda gravel cleaner. Har fått lära mig det är direkt livsfarligt i våra akvarium...

Jag använder en slang med ungefär 4 mm invändigt tvärsnitt.. men den sätter igen sig ofta... man får passa sig att bara hålla den ovanför algerna.. inte i sanden..

Jag har fått lära mig att det problem jag hade som iaf på ytan ser ut att likna ditt är en obalans i PO4 mot NO3...

Dock för att attackera det behövdes bra prover. Jag använder hanna checker för fosfat. Samt redsea pro för nitrat. .. kostar 600kr styck typ.. få är övverrens med mig om att redsea är bra..

Sen köpte jag natriumnitrat på ika och doserade... dock försiktigt

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör inte med kolkälla nu... för mig blev det bara sämre... eller.. tvärtom... ett sätt att häva kiseln var att sluta dosera vodka...

Sen. Jag skulle inte använda gravel cleaner. Har fått lära mig det är direkt livsfarligt i våra akvarium...

Jag använder en slang med ungefär 4 mm invändigt tvärsnitt.. men den sätter igen sig ofta... man får passa sig att bara hålla den ovanför algerna.. inte i sanden..

Jag har fått lära mig att det problem jag hade som iaf på ytan ser ut att likna ditt är en obalans i PO4 mot NO3...

Dock för att attackera det behövdes bra prover. Jag använder hanna checker för fosfat. Samt redsea pro för nitrat. .. kostar 600kr styck typ.. få är övverrens med mig om att redsea är bra..

Sen köpte jag natriumnitrat på ika och doserade... dock försiktigt

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ibland trillar poletten långsamt.... Du kör inte med någon fosfatremover eller?

Det jag förutsatte var att du hade 0 i fosfat.. och lågt nitrat.. därför sa jag dosera nitrat... men du kan ju ha normalt nitrat men lite för högt fosfat... så.. har du någon remover? annars kanske det räcker med att köpa en järnbaserad remover...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland trillar poletten långsamt.... Du kör inte med någon fosfatremover eller?

Det jag förutsatte var att du hade 0 i fosfat.. och lågt nitrat.. därför sa jag dosera nitrat... men du kan ju ha normalt nitrat men lite för högt fosfat... så.. har du någon remover? annars kanske det räcker med att köpa en järnbaserad remover...

Ah, det glömde jag nämna. Jag kör 0.5 dl deltec phosfate adsorber och 0.5 dl deltec special carbon i en strumpa i sumpen som jag byter typ en gång i månaden.

Jag försöker att köra gravel cleaner på enbart ytskiktet av sanden men det var mest när jag hade cyano det var nödvändigt. Helst skulle jag få tag på sandlevande eremiter för att röra runt sanden. Har en massa sandlevande snäckor men de bara glider över allt det bruna utan att störa det det minsta.

Jag tror jag skall sluta störa det ett tag nu och försöka identifiera om det är på uppgång, tillbakagång eller bara stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dag 201:

Dåligt med uppdateringar men här kommer en helkarsbild och en snabbsammanfattning vad som tillkommit sen sist:

Fiskar:

3 x Chromis Virdis

Fridmani

Eremiter:

6 x Clibanarius

Knappar:

Lunar Eclipse

Red People Eater

Watermelon

Okänd

SPS:

Grön Hysterix

Acropora Tricolor

Röd Grenväxande Montipora

Rosaröd Grenväxande Montipora

Röd Flakväxande Montipora

LPS:

Turkos Euphyllia Frogspawn

Caulastrea

Skivor:

Rosa Ricordera Flordia

Blåa skivanemoner

Teknik:

Jebao WP-10

post-7950-14468933157887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt du fått till det. Hur funkar WP-10 i detta akvarium tycker du?

Jag tycker den funkar bra, blåser på bättre och är tystare och mindre än den Seio Prop 530 jag hade innan.

I wave mode som den sitter nu får jag till en våg på 7mm på 100% och 3mm på 50%.

Klart önskar man att den kunde vara tystare, när det är tyst i rummet lägger man ju märke till ljudet på grund av den variabla hastigheten.

Kör man den på 50% hastighet hörs den inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...