Gå till innehåll

Fauna Marin - Ultra Phos 0.04 ?


Chum

Rekommenderade inlägg

Kan man köra Fauna Marin Ultra Phos 0,04 istället för NP Reducing BioPellets, i en reaktor som Deltec FR509 tex? Jag menar, de ämnar väl åstadkomma samma sak? Tror ni på att UltraPhos verkligen kan begränsa reducering till 0,04 för övrigt?

biopellet_XL_1.jpgv/s ultraPhos004.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör man biopellets så kan man fortfarande behöva remover då pelletsen brukar bränna slut på nitraten vartefter dom inte tar nån fosfat längre.

Tillverkaren av BP har själva varit medvetna om detta och använt det som ett argument för att sälja deras removervariant åt BP användare.

Jag känner till fisksystem med skyhöga fosfatvärden utan nitrat som kör kolkälla utan någon praktisk påverkan på fosfaten.

Det är ett vanligt problem med kolkälla överlag att det tar nitrat såpass väl, därav doserar man ofta aminosyror i zeolitbaserade metoder för att mata korallerna.

Själv har jag doserat nitrat tidvis då jag testat olika kolkällor, mest då korallerna slutat växa o börjat ta stryk.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med NiXoN, jag har samma erfarenheter. Kolkälla funkar riktigt bra på nitraten men vad gäller fosfaten så räcker den inte till när man kommer ner i lägre nivåer. Då måste man ta till fosfatremover.

Eller så tillsätter man aminosyror som nixon nämner, det kan både korallerna och bakterierna ta up. Då fortsätter man att tära på fosfaten, allt enl. manualerna till zeolit metoderna.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den texten finns på alla fosfatremovers.

U-phos 0.04 använder en annan verksam beståndsdel och granulatet är också lite grövre än "vanlig" järn eller alu-baserade remover.

Man har då hos FaunaMarin helt enkelt upptäckt egenskapen att den stannar vid 0.04.

Låter vettigt. De verkar inte så säkra på sin sak på FM för det står att man inte ska använda produkten vid låga nivåer?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

Hmm... Det beror på var i texten du läser...

Det verkar som om texten beskriver två produkter:

Ultra Power-Phos is a new wet Iron-hydroxide based adsorber which safely removes silicates and phosphates from the aquarium.

Sen längre ner i texten står det:

Ultra-Phos is a new aluminium based adsorber which safely removes phosphates and humic substances from the aquarium.

Så Ultra-Phos verkar vara aluminum och Ultra Power-Phos järn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte börja med ultra phos 0.04 idag på förpackningen står det 100ml per 100l vatten

På deras hemsida står det 100ml per 300 liter vatten ? På ett ställe står det att det är bra att köra i reaktor på ett annat att man inte ska ha det i reaktor ?? Ska man sedan mäta sig till när det är dags att byta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deras hemsida måste ha uppdaterat infon. Jag har läst där förr och aldrig läst den doseringen.

På förpackningen och hemsidan har det stått som du säger, 100ml per 100 liter vatten.

Men de kan ju ha sett att det räcker med mindre och uppdaterat hemsidan. Det finns säkert många förpackningar ute i omlopp där man inte bytt etiketter.

Men det låter ju grymt bra om det stämmer. Det blir drygt 1.5dl på mina 490 liter +sump istället för drygt 5dl vilket gör det väldigt dyrt.

Edit: Jag kör det i en mediapåse och mäter inget fosfat med Salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...