Gå till innehåll

Regler vid import från Vietnam??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vid import utanför EU JA.. vid import/köp inom EU nej..

Fel. Allvarligt fel. Det finns definitivt krav på nån slags dokumentation vid handel med listade arter inom EU. När det gäller arter på bilaga A så krävs det tillstånd och märkning. Utan det är allt som är kommersiellt som handel, visning, annonsering mm uttryckligen förbjudet. Som utgångspunkt gäller samma sak för arter på bilaga B men följande gäller: (338/97 artikel 8)

5. De förbud som anges i punkt 1 skall också tillämpas på exemplar av de arter som upptagits i bilaga B, utom då den behöriga myndigheten i den berörda medlemsstaten har övertygats om att exemplaren har förvärvats och, om de har sitt ursprung utanför gemenskapen, att de har införts i enlighet med gällande lagstiftning för bevarande av vilda djur och växter.

Det är alltså förbjudet att handla med arter på bilaga B om man inte kan visa att djuren har ett lagligt ursprung. Tidigare har tillsynen inte brytt sig så mycket om det där men nu har man tuffat till sig och står man på en mässa och säljer djur på bilaga B och inte har något att säga om var djuren kommer ifrån så är det bara att plocka ner, Länsstyrelsen stoppar direkt och man riskerar ytterligare problem. Har man mycket att sälja och saknar tillstånd till handel är det också bara att slå igen, det blir tvärstopp. Jag har hanterat flera Länsstyrelser i de här frågorna och det är så man hanterar det nu, inga papper, ingen försäljning.

Vad är det då man vill ha? Tja, där har man hittills varit ganska måttliga. För djur som man fött upp själv krävs att man intygar det. Och för djur som köpts in att man redovisar vart man fått dem ifrån, med kvitto, överlåtelsehandling eller liknande. Är det fråga om känsligare arter kan de få för sig att fråga om föräldrarnas ursprung även om det är djur som man fött upp själv, man skall ju kunna övertyga den behöriga myndigheten om att djuren har ett lagligt ursprung.

Man skall alltså kunna visa ursprunget. Däremot har man inte bråkat om det funnits problem i tidigare led utan det har i så fall drabbat den första i kedjan. Det hände sig t ex att en person som satt med B-listade ormar i Sverige blev ifrågasatt och då visade att de var köpta i Tyskland varpå Tysken kunde visa motsvarande papper på inköp i England. Engelsmannen som inte hade något i pappersväg att visa fick problem, inget hände med svensken och tysken.

Så, skall man handla med B-listade djur och vill vara garderad mot problem så skall man ha nån slags handling som styrker var de kommer ifrån. Det behöver inte vara några märkvärdigheter och definitivt inga CITES-papper, man måste kunna rulla problemet tillbaka till något tidigare led bara.

När det gäller Vietnam, inget hindrar att de kräver papper på djur som inte ligger med i CITES. Det gör vi också, vanligt piggsvin t ex som förekommer sporadiskt som sällskapsdjur är inte med i CITES alls men är upptagen på EG bilaga A. Det är alltså lika mycket pappersarbete för att ta in ett sånt djur som för ett som ligger på CITES bilaga I. Piggsvinet träffas också med full kraft av de regler som gäller för intern handel inom EU vilket innebär att den som annonserar om att man vill köpa ett piggsvin riskerar att dras inför rätta och få de rätt kännbara böter man kan råka ut för, liknande annonser har lett till böter på runt 6000.

Eftersom vart land kan ha sina speciella särregler så har det sina poänger att vända sig till en exportör som är van att hantera detta. Alternativet är att fråga på ambassaden men det är knappast lika säkert, de har sällan fullt grepp på såna här specialregler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Fel. Allvarligt fel. Det finns definitivt krav på nån slags dokumentation vid handel med listade arter inom EU. När det gäller arter på bilaga A så krävs det tillstånd och märkning. Utan det är allt som är kommersiellt som handel, visning, annonsering mm uttryckligen förbjudet. Som utgångspunkt gäller samma sak för arter på bilaga B men följande gäller: (338/97 artikel 8)

Vid egen import till EU och som första anhalt för korallerna som importeras JA men inom EU mellan konsument och handlare NEJ.. Står ju uttryckligt på CITES.org hur det fungerar och att det är ett skydd för att begränsa och kontrollera import/export mellan stater och inte inom en enskild enhet/stat.. Har också fått det bekräftat från ett stort flertal av de myndigheterna som reglerar merparten av handeln i EU. Det vill säga Tyskland, England, Italien med flera.. fick också jordbruksverket att bekräfta det, de ville inte först utan hade en helt egen tolkning.. fick dem till att ta det upp med de ledande staterna i EU i vid ett mötestillfälle och fick det även bekräftat av dem genom att de fick det bekräfta utav och genom handledning av Tyskland eftersom deras myndigheter behandlar avsevärt fler fall än vad vårt jordbruksverk gör.. Har du själv varit i kontakt med de instanser som följer de ramar som är uppsatt i EU? Har du själv importerat och fått förklaringarna genom någon instans eller har du bara tagit jordbruksverkets egna tolkningar rakt av? (viktigt att notera att detta gäller B listan och alltså inte djur/föremål på A)

5. De förbud som anges i punkt 1 skall också tillämpas på exemplar av de arter som upptagits i bilaga B, utom då den behöriga myndigheten i den berörda medlemsstaten har övertygats om att exemplaren har förvärvats och, om de har sitt ursprung utanför gemenskapen, att de har införts i enlighet med gällande lagstiftning för bevarande av vilda djur och växter.

JA i första införseln till EU... inte mellan staterna i EU.. det är här jordbruksverket t.ex. har kommit med en helt egen tolkning..

Det är alltså förbjudet att handla med arter på bilaga B om man inte kan visa att djuren har ett lagligt ursprung. Tidigare har tillsynen inte brytt sig så mycket om det där men nu har man tuffat till sig och står man på en mässa och säljer djur på bilaga B och inte har något att säga om var djuren kommer ifrån så är det bara att plocka ner, Länsstyrelsen stoppar direkt och man riskerar ytterligare problem. Har man mycket att sälja och saknar tillstånd till handel är det också bara att slå igen, det blir tvärstopp. Jag har hanterat flera Länsstyrelser i de här frågorna och det är så man hanterar det nu, inga papper, ingen försäljning.

Visar bara att det är lite insatt.. det är inte länsstyrelsen som reglerar CITES handeln i Sverige längre.. de gjorde förr men inte längre.. men klart de kan ha bytt tillbaka igen.. men då byter de kanske på vartannat år??

Vad är det då man vill ha? Tja, där har man hittills varit ganska måttliga. För djur som man fött upp själv krävs att man intygar det. Och för djur som köpts in att man redovisar vart man fått dem ifrån, med kvitto, överlåtelsehandling eller liknande. Är det fråga om känsligare arter kan de få för sig att fråga om föräldrarnas ursprung även om det är djur som man fött upp själv, man skall ju kunna övertyga den behöriga myndigheten om att djuren har ett lagligt ursprung.

Har inget krav på detta inom EU men väl som första mottagare och sprider inom EU och till de staterna som är del utav EU.. Det normala som butik är dock att man kanske efterfrågar kopior på CITESpapper om man importerar djur från annat land i EU.. eller i alla fall spar dokumentationen med det bolag man har handlat av.. men inget krav. Importerar man själv skall man kunna uppvisa kopior från original och orginal skall finnas registrerade hos tull och ansvarig myndighet i det första landet som djuren ankommer till. Så importerar man utifrån EU som eget bolag skall man alltså sköta denna ruljansen själv.. tar man djuren från grossist eller annan firma i EU har detta redan gjorts.

Man skall alltså kunna visa ursprunget. Däremot har man inte bråkat om det funnits problem i tidigare led utan det har i så fall drabbat den första i kedjan. Det hände sig t ex att en person som satt med B-listade ormar i Sverige blev ifrågasatt och då visade att de var köpta i Tyskland varpå Tysken kunde visa motsvarande papper på inköp i England. Engelsmannen som inte hade något i pappersväg att visa fick problem, inget hände med svensken och tysken.

Om du är medveten om det ovanstående och det som står under vad ordar du då om??? Det är ju precis det som gäller... inga krav på dokumentation/CITES på mer än importören till EU.. alltså fri handel inom EU.. (med det lilla kravet att du kan yttra namnet på vart du har köpt dina djur).

Så, skall man handla med B-listade djur och vill vara garderad mot problem så skall man ha nån slags handling som styrker var de kommer ifrån. Det behöver inte vara några märkvärdigheter och definitivt inga CITES-papper, man måste kunna rulla problemet tillbaka till något tidigare led bara.

När det gäller Vietnam, inget hindrar att de kräver papper på djur som inte ligger med i CITES. Det gör vi också, vanligt piggsvin t ex som förekommer sporadiskt som sällskapsdjur är inte med i CITES alls men är upptagen på EG bilaga A. Det är alltså lika mycket pappersarbete för att ta in ett sånt djur som för ett som ligger på CITES bilaga I. Piggsvinet träffas också med full kraft av de regler som gäller för intern handel inom EU vilket innebär att den som annonserar om att man vill köpa ett piggsvin riskerar att dras inför rätta och få de rätt kännbara böter man kan råka ut för, liknande annonser har lett till böter på runt 6000.

Har rätt ut allt med lagarna i Vietnam och tror inte vi skall gå in på det i detalj här för då skulle diskussionen inte hållas "ren".. men som tillägg.. vi pratar inte om piggsvin utan om de marina djur som vi i Norge/Sverige har krav på citesdokumentation och uppvisande av exporttillstånd från ursprungsstaten kontra ur kraven i Vietnam ser ut.. deras krav är olika våra importkrav och de har t.ex. olika citesansökningar på musslor, sjöhästar och mjukkoraller.. vilket påverkar processen här hemma om man har tänkt blanda sina beställningar.. bara mjukkoraller ger t.ex. = ansökan om citespapper i Vietnam men inget krav på uppvisande av något i Sverige/Norge mer än godkända exportpapper.. mixa du in musslor blir det annorlunda.. då skall det vara mer dokumentation.. även Vietnameserna i princip kräver mindre pappersarbete för musslor än vad de gör på mjukkoraller.

Eftersom vart land kan ha sina speciella särregler så har det sina poänger att vända sig till en exportör som är van att hantera detta. Alternativet är att fråga på ambassaden men det är knappast lika säkert, de har sällan fullt grepp på såna här specialregler.

Enklaste vägen att få svar var att vända sig till 2-3 st av de största samt jämföra svaren.. googla mot svaren och "sök och du skola finna" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser det som att förlora ..orden tar slut

Läste du inlägget ovanför??

Jag har svarat på vart och ett av alla påståenden som har kommit upp.. klartgjort allt..

Har pysslat med detta ett tag men hållt mig uppdaterad.. verkar som att flera har hållt på med det men inte hållt sig lika uppdaterade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, svaren står ju i Bygerts inlägg, det är ju de regler som gäller - om gällande regler i Norge vet jag ingenting, så där kanske Norges jordbruksverk är rätt instans att fråga.

Sedan kan du ju fråga runt tills du får de svar du vill ha, men det hjälper ju inte när du står i tullen med en sändning du inte får ut! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, svaren står ju i Bygerts inlägg, det är ju de regler som gäller - om gällande regler i Norge vet jag ingenting, så där kanske Norges jordbruksverk är rätt instans att fråga.

Sedan kan du ju fråga runt tills du får de svar du vill ha, men det hjälper ju inte när du står i tullen med en sändning du inte får ut! ;)

Det är ju naturligtvis i Sverige som jordbruksverket har kontrollen.. I Norge är det andra instanser..

Och om folk hade gitt att läsa så står det ju rett i inlägget som jag citerar..

DET FINNS INGET KRAV PÅ CITESPAPPER INOM EU MELLAN KONSUMENTER/BUTIK..

Det skall finnas dokumentation för första införseln in i EU.. det bolag som importerar in i EU skall ha alla papper klara och färdiga..

Jag som konsument eller butik som köper inom EU har inga krav på mig mer än att jag skall kunna peka den som undrar åt det håller som korallerna kom ifrån..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och Greger.. det är ju av den enkla anledningen som postorder koraller har blivit så stort i Europa.. tror du att stora världsledande bolag som sänder koraller på postorder inom EU hade fått hålla på om det hade varit förbjudet?

Det kommer sändningar över gränserna med flyg, med bil och med båt i strid ström utan CITES.. just för att det inte finns något krav på det i handel i EU..

De krav som finns är att jag som konsument kan säga (ifall någon undrar).. vart jag har köpt djuren.. peka på en sida, ett kvitto eller ett mail som visar att djuren härstammar från en butik eller annan importör som därigenom har ansvaret för papper och dokumentationen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har nog missuppfattat det där - tror ingen av de "stora" tar risken att hantera Citeslistade djur utan rätt papper.

Beställer specialkoraller från t.ex Extremcorals åtföljs dessa alltid av vidhängande Citesnummer.

När vi importerar från Vietnam har vi alltid erforderlig papperexercis i ryggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du frågade om var ju import från Vietnam - inte en chans att du får Citeslistade djur genom tullen utan tillstånd vare sig som butik eller privatperson - såvida inte innehållet falskdeklarerats, men upptäcks det blir det tråkigt.

T o m kolonianemoner och mjukisar som normalt inte är listade kräver tillstånd om de odlats på en bit korallskelett (scleractina)

Norge tillhör ju inte EU, så där lär det ju inte funka med tyskimport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du frågade om var ju import från Vietnam - inte en chans att du får Citeslistade djur genom tullen utan tillstånd vare sig som butik eller privatperson - såvida inte innehållet falskdeklarerats, men upptäcks det blir det tråkigt.

T o m kolonianemoner och mjukisar som normalt inte är listade kräver tillstånd om de odlats på en bit korallskelett (scleractina)

Norge tillhör ju inte EU, så där lär det ju inte funka med tyskimport.

Nej men det är två olika saker som tagits upp till diskussion här.. du borde läsa allt som står skriver noga innan du kommenterar.

Det som Bygert skriver om handlar ju om att han nämner att man inte kan handla med koraller inom EU utan dokumentation och det stämmer inte.. det är fritt att handla mellan medlemsstaterna.. det var bara det jag försökte rätt ut för alla som trodde det var så svårt och omöjligt att ha en öppen handel med koraller i EU..

När det gäller import utanför EU in till EU eller mellan två länder utanför EU så krävs det naturligtvis papper i form av exportdokument och cites. Vilka dokument som då krävs hanteras ju av de individuella staterna.. vad jag försökte förklara tidigare var att jordbruksverket inte kan ha egna krav på cites när man handlar i en butik i EU efter att korallerna har behandlats och importeras via en anna part.

Citesnr följer med om man som butik handlar från grossist eller butik i EU men om jag som privatperson väljer att köpa koraller från whitecorals, extremecorals eller något annat ställe i EU så finns det verken lagar som kräver de citespapprena och det är inte heller brukligt att man får kopior/citesnr från butikerna eftersom det inte krävs.. OM jag önskar det kan jag säkert få kopior men det är inte vanligt..

Så det som vi varit oense om var att man inte hade rätt att handla fritt med koraller inom medlemsstaterna i EU.. vilket man har..

Att det kräver korrekt dokumentation för att få komma in i EU-land med en sändning eller i ett land utanför EU (Norge till exempel).. är ju en självklarhet.. vilka dokument som efterfrågas beror ju dock på vad som skall tas in..

Överrens?`:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle också vilja tillägga att vi nu har kommit helt bort från den ursprungliga tanken med tråden..

Det jag ville veta var vilka regler som gällde för CITES behandling i Vietnam.. men jag har nu fått det uppklarat och förstår att det är olika vad de kräver cites på och vilka kostnade dessa cites har.. t.ex. är deras "citesansökan" för mjukkoraller 1 USD/korall.. men inget krav vid export till t.ex. Norge eftersom Norge inte kräver detta.. det CITESdokumentet blir då mer som ett exportpapper.. däremot om jag skall ha ut sjöhästar eller musslor som kräver CITES in i Norge då ska jag ha allt precis som "vanligt"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det som skiljer vanligt folk från oss Proffs ...CF o Greger vi gör detta med regler o tull utan att blinka o inte minst med glädje ...... ..... köp en egen Zooaffär ..... det är många vernissage nu att ha som mötesplats .... förra veckan sjöhästutställning o på Torsdag Hajakvarium haga.....blir ett par glas bubbel.......importera är lätt gör som oss fattiglappar-rädd-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det som skiljer vanligt folk från oss Proffs ...CF o Greger vi gör detta med regler o tull utan att blinka o inte minst med glädje ...... ..... köp en egen Zooaffär ..... det är många vernissage nu att ha som mötesplats .... förra veckan sjöhästutställning o på Torsdag Hajakvarium haga.....blir ett par glas bubbel.......importera är lätt gör som oss fattiglappar-rädd-

Fattar inte ett skit av detta inlägget.. :)

Kan vara ironi eller bara vanlig fylla.. dont know.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, den importerande parten behöver ju alla tillstånd - men lär det inte hålla för min del som handlare att stå och svamla om att jag har köpt koraller från Tyskland om jordbruksverket/länsstyrelsen gör en kontroll

Sedan kan det nog bli hårklyveri - men "god tro" exsisterar ju inte som begrepp längre - jag känner folk som blivit dömda till dagsböter för handel med Citeslistade koraller , "trots" att de köpts av en svensk distributör.

Men som sagt, det är nog flera saker som avhandlas i denna tråden

Nej men det är två olika saker som tagits upp till diskussion här.. du borde läsa allt som står skriver noga innan du kommenterar.

Det som Bygert skriver om handlar ju om att han nämner att man inte kan handla med koraller inom EU utan dokumentation och det stämmer inte.. det är fritt att handla mellan medlemsstaterna.. det var bara det jag försökte rätt ut för alla som trodde det var så svårt och omöjligt att ha en öppen handel med koraller i EU..

När det gäller import utanför EU in till EU eller mellan två länder utanför EU så krävs det naturligtvis papper i form av exportdokument och cites. Vilka dokument som då krävs hanteras ju av de individuella staterna.. vad jag försökte förklara tidigare var att jordbruksverket inte kan ha egna krav på cites när man handlar i en butik i EU efter att korallerna har behandlats och importeras via en anna part.

Citesnr följer med om man som butik handlar från grossist eller butik i EU men om jag som privatperson väljer att köpa koraller från whitecorals, extremecorals eller något annat ställe i EU så finns det verken lagar som kräver de citespapprena och det är inte heller brukligt att man får kopior/citesnr från butikerna eftersom det inte krävs.. OM jag önskar det kan jag säkert få kopior men det är inte vanligt..

Så det som vi varit oense om var att man inte hade rätt att handla fritt med koraller inom medlemsstaterna i EU.. vilket man har..

Att det kräver korrekt dokumentation för att få komma in i EU-land med en sändning eller i ett land utanför EU (Norge till exempel).. är ju en självklarhet.. vilka dokument som efterfrågas beror ju dock på vad som skall tas in..

Överrens?`:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Proffs eller inte spelar ingen roll alls. gör man bara rätt så är det inga probs. Köpa en butik kan vem som helst göra och köpa in dittan och dattan blir man proffs för det?

Tror nog vi alla är bra på olika saker så är det. Men kolla om det finns någon bra disp där nere som du kan handla av med papper och hela kittet så kommer det ramla igen kontrollerna utan problem. Dock är det en del skumma regler men det lär folket där nere känna till. Be och få från länsstyrelsen eller liknande i Norge vad dom kräver. Sedan kollar du vad som krävs för just dom djuren du vill ha ut från Vietnam. Klart :) Vissa djur är det stopp på andra går bra med lite papper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Proffs eller inte spelar ingen roll alls. gör man bara rätt så är det inga probs. Köpa en butik kan vem som helst göra och köpa in dittan och dattan blir man proffs för det?

Tror nog vi alla är bra på olika saker så är det. Men kolla om det finns någon bra disp där nere som du kan handla av med papper och hela kittet så kommer det ramla igen kontrollerna utan problem. Dock är det en del skumma regler men det lär folket där nere känna till. Be och få från länsstyrelsen eller liknande i Norge vad dom kräver. Sedan kollar du vad som krävs för just dom djuren du vill ha ut från Vietnam. Klart :) Vissa djur är det stopp på andra går bra med lite papper.

Allt det är gjort.. :) Jag har nu kontrollerat det NOGA.. så jag vet om vilka bestämmelser som gäller med olika djur ut från Vietnam.. om någon nu skulle vara orolig att jag kommer göra fel.. vilket jag inte kommer göra. punktum.. :)

Blev bara irriterad på att en del skrev ut att det var svårt att handla och förbjudet att handla inom EU utan krav på CITESpapper..

Det finns inga krav på CITESpapper när det gäller handel INOM EU mellan medlemsstater.. däremot all re-export eller direkt import till EU skall ha korrekta papper.

Tror vi är färdiga med detta nu..

Tackar Greger för bra inlägg och jag är enig i att om jag som butik handlar från en grossist/annan leverantör både INOM och UTOM EU så bör jag se till att få kopior eller citesnr för att vara säker på att jag kan uppvisa lagligt förvärv. Men vad jag vet finns det inte heller någon regel för det.. bara ett sunt omdöme att man som butik bör kunna uppvisa att man driver en laglig verksamhet.

Tackar och meddela också picko1 att jag har kontrollerat det och har koll på vad som gäller in och ut från Norge.. och som du skriver.. läser man innantill och följer de regler som finns så trillar leveransen rakt igenom (på det som är lov)...

Så tack och hej :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommersiella biten bryr jag mig inte om, men jag vill klargöra vad som gäller för oss privatpersoner. Vi behöver inte ha citespapper på citesdjuren, det är rättsligen prövat i musselskandalen i Karlstad, där hela försvaret byggde på att de musslor och stenkoraller som fanns i butiken utan cites ägdes som privatperson, den åtalade blev friad.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är direkt ansvarslöst att påstå att det inte behövs papper vid handel inom EU. Det är till och med så att det krävs vid handel inom Sverige, till och med kan det vara värre inom Sverige än att handla från t ex Tyskland. Jag har bland åtskilligt annat varit med när Länsstyrelsen med polishjälp beslagtog en sköldpadda som visserligen hade papper men där det haltade i identifieringen, alltså att det var just den sköldpaddan som pappren avsåg. Jag kunde bara konstatera att det var inget att göra åt saken, ville de beslagta paddan så hade de rätt till det.

Det som först skall konstateras är att när det gäller arter på bilaga A så ska man ha tillstånd till att handla med det exemplar man tänkt sig handla med och djuret skall också gå att identifiera, oftast via chipmärkning. Respekterar man inte det är det snudd på att man blir skjuten i gryningen, det ses allvarligt på handel med de arterna utan att ha fullständig koll på läget. Till och med en köpesannons kan ge rejäla böter.

När det gäller arter på bilaga B så kan man säga att det nog inte krävs några importpapper. Nog, det finns komplikationer. En sån är hur reglerna kommer att tillämpas, idag nöjer man sig från tillsynen med att man kan peka på vart man fått tag på djuren men våga inte lita på det, det står i reglerna att man skall kunna visa att djuren är lagligt införda så det är tänkbart att det kan bli värre. Visar man t ex ett kvitto från en affär på att djuren är köpta där och affären inte längre finns kvar spörs det ju om en grinig tillsyn tycker att man uppfyllt kravet på att visa att djuren är lagligt införda.

För koraller finns det också ett extra problem. När det gäller reptiler så är det ju vanligen fråga om djur som är uppfödda i fångenskap (teoretiskt sett alltid i Sverige eftersom man inte får ha vildfångade reptiler här). Då blir det ju en fråga om att uppfödaren skall intyga att djuren är födda hos denne och eventuella tveksamheter landar där. När det gäller koraller blir det inte lika enkelt, för växter finns det klara regler i tillämpningsförordningen om vad som gäller för sticklingar och liknande men motsvarande regler saknas för djur. Det är inte klockrent hur reglerna skall tolkas men de kan tolkas så att alla koraller som fraggats fortfarande är samma exemplar som det ursprungligen vildfångade och situationen blir klart annorlunda än för djur födda i fångenskap.

En annan sak att ta hänsyn till är att listningen inte är statisk. Djur lyfts upp på högre bilagor, gultofskakadua gick för ett tag sen upp från B till A, salamandern Neurergus kaiseri gick från ingen listning alls direkt in på bilaga A. När det sker såna händelser så skall man inte tro att det finns nån slags amnesti eller förståelse för att det kan finnas svårigheter med dokumentation, kan man inte klarlägga djurets hela historia är det kört, man får inga tillstånd att handla. Det ekonomiska värdet på djuret är då noll, man får ha det och man får ge bort det men man får definitivt inte handla med det. Situationen är vanlig, det finns t ex de som kunnat visa att djuret köpts från en viss djuraffär men den finns inte kvar, normalt är det kört då, det räcker inte för att få tillstånd. Möjligen kan man få tillstånd för generation två efter djuret men när det gäller koraller så är det alltså osäkert om det fungerar vid fraggning, korallen kan för evig vara dömd som utan ekonomiskt värde. Med tanke på de hot som finns mot reven är det inte allt för långsökt att tänka tanken att somligt kan bli upplyft på bilaga A. Importhandlingar kan då bli helt avgörande för om det kan gå att handla med djuren i framtiden.

Man skall också räkna med att allt bara blir värre. 29/12 2014 träder 576/2013 i kraft. Det blir då svårare att ta in sällskapsdjur privat än via handlare, i stället för TRACES som är roligt nog blir det ett än värre system, varje individuellt djur som tas in från vissa djurgrupper inklusive ryggradslösa djur med något undantag och fiskar skall då vara individuellt identifierade via märkning och försedda med individuella papper utfärdade av veterinär. Skall man ta in tio koraller så skall alltså de märkas, sannolikt via chip och handlingar utfärdas för var och en av dem via veterinär. Om det nu inte kommer nya bud, man kan ju alltid hoppas. Annars kan vi nog räkna med att laglig handel med sällskapsdjur över gränserna inom EU kommer att reduceras radikalt. Och notera att detta inte bara gäller listade djur, det gäller samtliga.

Redan nu gäller en del vid införsel från annat EU land. Man skall inte försöka sig på att ta in djur på bilaga A eller B utan att ha dokumentation som styrker var de kommer ifrån, i bästa fall får man vända, i värsta fall blir det beslag och böter. Det är vad som i praktiken händer i tullen, man riskerar också att få betala en artbestämmare om inte djuren är tillfredsställande dokumenterade. Att sen dokumentationen kanske inte behöver vara så omfattande och att varenda normal tullare försöker få iväg en så fort som möjligt om man viftar med ett papper som det står Jordbruksverket på, det är en annan sak, utan rimlig dokumentation, alltså minst kvitto på listade arter, så riskerar man problem.

Vi har ju också våra egna särregler. Kravet på tillstånd för handel med djur på bilaga A och B är en helt inhemsk sak. Vi har också införselregler som även gäller från EU. Ryggradslösa djur utom kräftdjur får man ta in fritt som sällskapsdjur men bara under förutsättningen att man åker själv med dem och själv skall ha dem. Tar man in koraller för att sälja krävs alltså införseltillstånd. Får man koraller skickade till sig krävs det också införseltillstånd.

Det finns alltså mycket av regler och det händer åtskilligt och man kan lugnt räkna med att det blir värre. Det krävs papper för handel med listade arter i många situationer och även om det inte behöver vara papper på den ursprungliga importen så som det ser ut nu och i de flesta situationer så är det inte till att förutsätta att det kommer att fortsätta så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommersiella biten bryr jag mig inte om, men jag vill klargöra vad som gäller för oss privatpersoner. Vi behöver inte ha citespapper på citesdjuren, det är rättsligen prövat i musselskandalen i Karlstad, där hela försvaret byggde på att de musslor och stenkoraller som fanns i butiken utan cites ägdes som privatperson, den åtalade blev friad.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Fast det som prövades i den domen var egentligen om djuren som fanns i affären var till salu och det därmed behövdes tillstånd för försäljning. Rätten trodde på att de 80 musslor som fanns där inte skulle säljas utan var där tillfälligt och skulle placeras i mannens hemakvarium. Därmed var det inte frågan om nån yrkesmässig handel och åtalet ogillades.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag orkar inte diskutera detta mer så jag punktar med att jag har fått alla mina motiveringar bekräftade från JORDBRUKSVERKET.. det vill säga den instans som numera (I SVERIGE) utfärdar CITES... du kan alltså skippa LÄNSSTYRELSEN och allt de har gjort tidigare.. ny myndighet och även en del nya tolkningar verkar det som eftersom de tolkade lite som de ville i starten.

Och så håller vi oss gärna till saken.. reptiler och andra djur har inte i denna diskussionen att göra då det handlar om import/export krav gällande koraller mellan medlemsstater i EU och vilka krav som finns där..

Vi behöver inte heller konstatera något gällande A listan då koraller är uppförda på B listan och var och en som handlar med CITES djur normalt kontrollerar om det sker förändringar..

Slutligen.. du konstaterar att det NOG inte behövs någon dokumentation för att handla (köpa/sälja) koraller inom EU.. jag påstår att det INTE KRÄVS.. men kan du klippa ur någonstans i svensk lag eller i citesförordningen att man vid handel inom EU mellan medlemsstater skall ansöka om import och exportpapper så posta gärna det här..

Annars kan vi ju höra hur många som har fått detta bekräftat genom köp av koraller från t.ex. whitecorals, extremecorals eller andra webbisar från Tyskland, Holland, England och Italien.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordbruksverket är inte mycket att komma dragande med i det här sammanhanget, den där som kunde de här frågorna har gått i pension och efter det så är det si och så ibland. Det Jordbruksverket har hand om är att utfärda det du kallar CITES-papper men som inte egentligen är det dels för bilaga A djur och dels för djur som skall över EU:s yttre gräns. Inte ens där är de dock ensamma, det är ett delat ansvar med Naturvårdsverket som också är med i beslutsfattandet. Så har det alltid sett ut ända sen det här systemet kom, det är inget nytt i det.

Det där har dock inget att göra egentligen med handel med listade arter inom EU. Reptiler och A-listade djur är betydligt intressantare där eftersom det finns fler rättsfall och det är mer vanligt med kontroller så man kan dra slutsatser om vad som gäller.

När det gäller införsel från annat EU-land så är det tullen man möter först. Ser de problem så kan de ringa in Länsstyrelsen. Vid tveksamheter så kan Tull och Länsstyrelse vända sig till Jordbruksverket och eller Naturvårdsverket för vägledning men det är inte där besluten tas. Det avgörande är alltså hur reglerna tillämpas lokalt och det varierar en del, man måste alltså se vad Länsstyrelserna gör i praktiken för att kunna säga nåt om hur reglerna tillämpas. Det skall också sägas att Länsstyrelserna tillämpar reglerna, däremot så får ingen svensk myndighet tolka de här reglerna om det finns oklarheter, den enda instans som är behörig att göra det är EG-domstolen. Rätt svar från Jordbruksverket om man frågar något som verkar dunkelt är alltså vet inte, vi kan inte säga nåt innan det gått ett rättsfall. Det var också det svar man fick innan Ernst gick i pension om man hade kluriga frågor.

När det gäller handel inom landet så är det Länsstyrelsen som man möter, ibland med biträde av polisen. Det vi har att gå på där är hur Länsstyrelserna hanterat det praktiskt och även om det svajar en del så kan man konstatera att saluför man ett B-listat djur och inte kan visa nån slags dokumentation så lever man farligt. I bästa fall nöjer sig Länsstyrelserna med att beordra bortplockning av djuren på mässor, värre saker har dock hänt, vissa har hamnat hos polisen.

Var det står om dokumentation vid handel inom EU, inte bara mellan länder utan också inom landet, har jag redan lagt in, visserligen inte om att man måste söka papper vilken ingen påstått, men att man behöver nån slags dokumentation. Missade du det så kommer reprisen här, artikel 8 i 338/97:

5. De förbud som anges i punkt 1 skall också tillämpas på exemplar av de arter som upptagits i bilaga B, utom då den behöriga myndigheten i den berörda medlemsstaten har övertygats om att exemplaren har förvärvats och, om de har sitt ursprung utanför gemenskapen, att de har införts i enlighet med gällande lagstiftning för bevarande av vilda djur och växter.

Punkt 1 också då för tydlighets skull:

1. Det är förbjudet att köpa, att erbjuda sig att köpa, att förvärva för kommersiella ändamål, att för kommersiella ändamål för allmänheten förevisa, att använda i vinstsyfte och att försälja, att inneha för försäljning, att saluföra eller att för försäljning transportera exemplar av de arter som upptagits i bilaga A.

Vad som uttryckligen står där är att när det gäller handel med exemplar på bilaga B som har ursprung utanför EU, vilket alltså i följd av tillämpningsförordningen alla koraller kan ha, så skall man kunna övertyga ansvarig myndighet om att djuren har lagligt ursprung. Kan man inte göra det så är handel förbjudet och straffbelagt, Tillsynen som alltså görs av Länsstyrelsen har än så länge nöjt sig med att tillämpa det där så att att det räcker med att peka mot tidigare handelsled men jag skulle inte våga förutsätta att det kommer att fortsätta så. Ytterst är det alltså upp till EG-domstolen att avgöra hur det där skall tolkas om saken drivs till sin spets, ingen annan får tolka det.

Det är helt tydligt vad som gäller, man får inte handla med B-listade djur varken mellan eller inom EU-länder utan att kunna på något sätt visa att man kommit över dem på lagligt sätt. Det enda som kan diskuteras är hur man skall visa det.

Punkten är också straffsanktionerad, den som säljer ett bilaga B djur utan att kunna styrka lagligt ursprung riskerar alltså straff. Straffbestämmelsen finns i Miljöbalken 29 kap 2b § 4 a). Maxstraffet är två års fängelse och i motsats till Jordbruksverkets djurskyddsföreskrifter så är det här möjligt att döma ut fängelse också, även om det skall till nåt extra för att verkligen få fängelse. Böterna kan dock bli rejäla, det finns ett fall med olagligt saluförande av listade djur där böterna låg uppåt sextiotusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...