Gå till innehåll

Zeovit och SPS koraller


Laserbengan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det talas mycket om Zeovitmetoden på nätet..... fantastiska färger , trivsel, tillväxt, förebygger RTN? på SPS koraller

Själv har jag haft mitt nya 1100l igång ett år nu med många SPS koraller (utan Zeovit) och allt funkar bra. Funderar på att testa Zeovit.

Är det någon som har erfarenhet av Zeovit? Det finns tydligen även en konkurent till zeovit, kolla här.(Biolith) http://www.koralle.at/asp/g_index.asp . De verkar ha nåt liknande men de har ej alla dessa tillsatsmedel som behövs till Zeovit.

MVH Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att Janne,greken här på guiden har kört det eller skall. Läser man i deras papper för zeoviten så får man inte blanda dom utan man måste hålla sig till ett märke.Sen vilken av dom som e bäst ja du`? En sak e att det e mycket saker att hålla reda på varje dag. Men då blir ju resultatet där efter också då. Kommer att prova det själv efter min lång semester i höst.Och när Janne blivit proffs på det så man har nån att fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just allt detta jobb som skrämmer mej med. Frågan är hur mycket av all junk som är viktigt. Visst skall det till bakterier för att funka , men de matas ju av nitrat och fosfat som bildas ändå. Koralle(Biolith) lär inte köra med tillsatser.

Sen finns ju "Nollnitrat" ,men det är mycket dyrare än Zeovit(om man räknar bort alla tillsatserna)

Olika zeoliter tar olika ämnen. Det lär finnas zeoliter som drar åt sej Kalcium! Inte bra... så det måste vara rätt sort.....

Det viktiga är att få ett näringsfattigt vatten för att inte göda zoxanthellerna i onödan. Har sett jättefina SPSer i akvarier filtrerade med Rowaphos till exempel. (kör själv med det nu)

Bara att testa och se....

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag gillar med ZeoVitmetoden är att man försöker gå ett steg närmre en naturlig miljö. Man tar hand om näringsämnenna i ett tidigt stadie och man förser korallerna med mat(bakterier) när det inte finns några näringsämnen kvar i vattnet. Jag har uppfattat det som att Zeoliten har två uppgifter den ena är att den fungerar som en jonbytare och absorberar amoniak och den andra är att det är en grogrund för bakterier. I ZeoVitmetoden pratar man om "basic 4" och det som ingår där används för att få en näringsfattig miljö är ZeoVit(Zeolit), ZeoBak(Bakterier), ZeoFood(Mat till bakterierna) och ZeoStart(Främjar nedbrytning av nitrat och fosfat). Iom. att Zeoliten är en jonbytare så tar den slut och måste bytas ut och det beroende på biolasten. Den skall även skakas om för att den skall hållas ren och att bakterierna som lever på den skall lossa och bli mat till korallerna. Med fördel så har man Zeoliten i en reaktor specielt för Zeolit, så skakprocessen som skall göras två gånger om dan går lättare. Sen har Korallen-Zuct mera preparat som kan användas för att få ännu finare koraller, men de ingår inte i basic 4 som bara är till för en näringsfattig miljö. Man får heller inte använda Ozon, UV eller fosfat-filter. Hur jobbigt är det då att köra med ZeoVit. Har man en ZeoReaktor så får man pumpa zeolit två gånger om dan(varje gång är som att pumpa cyckeln med 10 pumptag).Men man får se det som att man matar korallerna(Matar fiskarna två gånger om dan gör nog alla). Man börjar med att tillsätta från alla tre flaskorna några droppar eller ml varje dag som sen avtar, men man tillsätter varje dag något i alla fall. Om man inte är hemma så hoppar man bara över. Man byter även 5% vatten varje vecka. Jag har bara hållit på i en vecka så jag har inte så mycket att rapportera. Förutom att maskinparken har blivit mindre, inget Ozon, UV eller fosfat-filter längre och nitratfiltret har jag bytt ut mot en Zeoreaktor.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De som håller på med ZeoVit hävdar att känsliga fiskar är inget problem, det kanske inte blir något problem när näringsvärderna närmar sig noll. Men oftas har de väldigt lite fisk och är mer fixerade på korallerna. Man vet inte fråns man provat och jag har en väldig fisksoppa, så det visar sig väl förr eller senare.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...