Gå till innehåll

Avdunstningens påverkan (behöver jag osmolator)?


NaCl

Rekommenderade inlägg

Jag har ganska nyligen startat upp ett saltvattenskar efter många år med sötvatten (fokus på olika biotoper).

Bakgrund

Åker sällan bort några längre perioder, men familjen åker regelbundet iväg och hälsar på svärföräldrarna som bor 10 mil bort. Vanligtvis åker vi då kvällstid på fredagen och kommer hem söndag kväll, och detta gör vi en och ibland två ggr/månad.

Under uppstarten har jag inte haft lysena tända, och det har inte löpt så lång tid efter det, men uppskattningsvis dunstar 4-5 dl per dygn. Akvariumet är på 128 L.

Frågan

Behöver jag en osmolator i tanke på mitt resemönster för att bibehålla bra värden och funktionalitet, eller är det fullt tillräckligt att jag fyller på när jag kommer hem igen? Är t.ex. Tunze 3155 tillräckligt säker för att lämna om man åker bort, utan att det varken flyter vatten i lägenheten eller är torrt i karet när man kommer hem?

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag Thomasaldrig startat upp utan osmolator.

Det finns så mycket annat att pysla med ett saltkar.

Men det är ju klart om man tycker det är kul att hälla i osmos vatten i burken varje dag.. så gör det.

Om du för vatten på golvet så har du gjort nått fel.

Om min osmolator skulle haka upp sig så bli inte mitt system översvämat.

Man får räkna ut så inte osmos tanken är störe än vad ditt system klarar av.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3 givare till min ontop system. Skulle den haka sig så får allt vatten plats men det ska inte gå men man vet aldrig jag har 1st givare för lägsta vatten nivån 1st för högsta sedan en säkerhetsgivare så ej pumpen går tom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under de ca 17 år jag hållit på med saltvattensakvarium så har jag aldrig haft någon osmolator, jag fyller alltså på vatten manuellt. I stort sett varje dag, ibland med några dagars mellanrum. Är jag borta 3-4 dagar eller längre så ordnar jag alltid en 'akvarievakt' som får sköta matningen, vattenpåfyllning, ballingpåfyllning, VÄS etc. Jag måste ju ändå ha någon som tömmer postlådan, tittar till huset, vattnar blommorna osv.

Du kan lugnt besöka svärföräldrarna fredag till söndag utan osmolator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...