Gå till innehåll

Boerboeles 112 liter


Boerboele

Rekommenderade inlägg

Helt ny på saltvatten, så tips emottages tacksamt :). Här är iallafall vad jag har igång nu, även om det finns ett större, tomt och redo för saltvatten, som kanske dras igång senare beroende på hur detta går.

Detta är en Aquael 112 liters burk och började med bräckvatten (1,018 kg/m3), men nu ligger densiteten på 1,024 kg/m3 så nu kan jag vara på detta forum utan dåligt samvete :).

post-7902-14468930986087_thumb.jpg

Då jag haft växtburk innan hade jag redan lite roligt att börja med, så ljuset är 150 W 10 000 K metallhalogen. Dock är det beställt en 20 000 K-lampa som är gjord för saltvattensakvarier.

Pumpen är en Fluval 4plus utan patron, 1000 l/h, skummaren en Tunze Nano. I övrigt är det inte mycket teknik i nuläget.

Gjorde även ett utrymme för pump, värmare och skummare av en Jewel Cliff Light-bakgrund och en bakgrund just som bakgrund.

Dagens invånare är

1 st Grön kulfisk (Tetradon Nigriventris)

2 st Månfiskar (Monodactylus Argenteus)

Månfiskarna måste helt klart få det större senare.

post-7902-14468930986294_thumb.jpg

Kulfisken - anledningen att jag gick från sötvatten. Månfiskarna framifrån (ursäkta bildkvaliteten).

Från levande stenen (10,5 kg) har jag hittat några sjöstjärnor (Asterina?) samt en sjöborre. Efter lite hjälp härifrån (tack!) verkar det röra sig av nån art Echinometra.

Tanken är att testa nån korall då nivåerna är stabila, dock är jag rädd att lilla kulfisken kommer tycka att dessa smakar godis. Läste nånstans att det ska kunna gå med illasmakande koraller om inte annat, men hur jag vet vilka koraller som smakar illa har jag ingen aning om. Någon/några till fiskar ska med i är det tänkt.

post-7902-14468930985718_thumb.jpg

post-7902-14468930985892_thumb.jpg

post-7902-14468930986501_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Månfiskar är mycket fina fiskar, de är jag klart avis på! Fast de växer nog ur ditt kar med tiden. Men det har du kanske redan koll på :-) Men de är trevliga, jag hade nog skaffat några till så jag kanske haft fem. De verkar trivas bäst i grupper.

Jag tror inte din kulfisk är så farlig för korallerna. Men jag skulle gissa på att det är betydligt större risk att han ger sig på stenkoraller än mjuka koraller. Så testa med något mjukt. Kenya träd är jättetåliga och mysiga av min erfarenhet. De har jag aldrig lyckats döda på något vis och då är jag fortfarande ganska kass :-) Nackdelen är väl att de kan föröka sig något våldsamt om man får ordning på de... Men det är ju inget farligt problem tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, köpte dem mest för att de redan gick ihop med kulfisken :). Och tanken var då att fortsätta ha bräckvatten. Tydligen hade kulfiskarna tagit död på gobys och sånt, men eftersom dessa redan fungerade ihop fick de följa med hem :). Månfisken har iofs även för mig varit nåt jag velat ha innan, så det gjorde ju inget :). Mm, får ta och beställa några till. Tycker en blir lite mobbad och det kan ju dela upp aggressionen lite också. Förhoppningsvis kan jag sätta upp 600 l + sump snart, det borde passa dem bättre.

post-7902-14468930994346_thumb.jpg

Tack för tipset! Det kanske till och med går att få tag på privat om den förökar sig så pass lätt? CSN stödjer inte riktigt min hobby. Att de förökar sig låter som ett rätt trevligt problem :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bit av ett kenya träd går alltid att lösa. Har en hel del skivor röda som gör att lösa samt lite knappar mm bara höra av dig.

Fint kar ser väldigt trevligt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Helena och välkommen till SG:)

Bra idé att starta upp med det karet för att komma in i hobbyn innan du bestämmer dig för om du vill ha ett större eller ej. Kulfisk har jag aldrig ägt någon så där har jag ingen erfarenhet att dela med mig av. Lampan du beställt tror jag kommer att ge ett trevligare ljus i ditt kar, jag har själv använt 20 000 K och gillat dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bit av ett kenya träd går alltid att lösa. Har en hel del skivor röda som gör att lösa samt lite knappar mm bara höra av dig.

Fint kar ser väldigt trevligt ut.

Tack, vad snällt :). Just nu är nitriten lite hög, och det kanske är bästa att vänta tills den är nere på 0? Vet inte hur exakt mitt test visar dock, men har beställt ett nytt som ska komma när lampan kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Helena och välkommen till SG:)

Bra idé att starta upp med det karet för att komma in i hobbyn innan du bestämmer dig för om du vill ha ett större eller ej. Kulfisk har jag aldrig ägt någon så där har jag ingen erfarenhet att dela med mig av. Lampan du beställt tror jag kommer att ge ett trevligare ljus i ditt kar, jag har själv använt 20 000 K och gillat dem.

Tack :).

Vad skönt att höra. Var lite rädd att 20 000 K var i högsta laget, många verkar ligga på 16 000 K...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag som trodde på "ju högre kelvin desto bättre" när det gällde koraller.. Där ser man vad man inte alls vet. Eller rättare sagt, kul att lära sig nåt nytt, tack :). Hur kommer det sig att man väljer att ha starkare än 16 000 K? Är det bara själva blåheten på ljuset för det mänskliga ögat, eller är det vissa koraller som vill ha mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack själv :). Och tack för korallerna! Skivan verkade dela sig så den är lite trasig. Tog bort gummisnodden helt i morse och än så länge ligger den kvar på stenen.

post-7902-14468931211606_thumb.jpg

Skaffade månskens-LED. Metallhalogenen hade tydligen slutat tillverkas, så får gå med 5000 K ett tag till under dagen.

post-7902-14468931211783_thumb.jpg

En av Xeniorna

post-7902-14468931211958_thumb.jpg

Skivan - hoppas den överlever

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivan kommer repa sig sig. Bara den fäster. Skulle den släppa så limma fast den med lite superlim eller lite grus i ett glas och ha den där i så kommer den fästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har xeniorna och discosoman satt sig fast helt. Har även beställt några till månfiskar som ska komma på onsdag. Dessvärre har jag alla dessa algproblem som jag inte verkar vara ensam om att ha i början -bok-.. så införskaffade fem turbosniglar och två eremiter för ett par dagar sedan. Det var en chansning då kulfiskar inte alltid fungerar med sådana djur.

Tyvärr hade Bengt (kulfisken) eremitkräftskiva när jag var på universitetet idag. Alldeles rund om magen var han och några klor låg på en sten :smiley13:.. den andra lyckades jag dock rädda och får bo på 19 liter tills jag får igång 222 liters karet.

Sniglarna verkar göra ett kanonjobb och dessa kommer han iallafall inte åt då de gömmer sig under det stora skalet.

post-7902-14468931280291_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kör med saltvatten och tycker att de verkar trivas bra. Läste en hel del innan och verkar som att de som fått problem mest är de som kör i rent sötvatten eller för lite salt. Går densiteten upp till 1,025 (kör ca 1,0235) blir kulfisken mörk om magen, vilket ska vara en indikation att vattnet inte är helt bra, för salt i detta fall.

Vad kul att du med haft dem :). Får jag fråga hur gamla/stora kulfisken och månfiskarna blev? Och hur många månfiskar du hade för att de skulle trivas? Argusen ser trevlig ut, dock tänkte jag testa rena saltfiskar om det blir fler då jag ju ändå har salt nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha :)

Ett mysterium har nu inträffat, har träffat på den andra eremiten, hel, levande och fin... riktigt skumt, för jag köpte bara två. Funderar om en krabba eller liknande kan ha följt med stenen, för måste erkänna att det vore konstigt om han hann med att få fatt i eremiterna så snabba som de är..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiten har nog ömsat och då brukar dom buta skal lite fram och tillbaka samt gömma sig tills dt nya skalet hårdnat. Ven va skönt att allt värkar fluta på. Kul med nytt större kar. Vart fick dy tag i dom nya månfiskarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den andra har nog med ömsat, för hittade skal efter en till igår. Tack, ja, känns skönt att allt fungerar :). Har bytt till 15 kK lampa nu med, skulle gärna ha lite mer blått, men det verkar vara stor skillnad på prislappen från 15 kK till 20 kK så det får vänta ett tag till. Ringde runt till alla affärer i Norrköping, Linköping och Västervik. Ingen hade inne, så slutade med en beställning från Fyra tassar. De var de enda som kunde ta in direkt och de var lite större med så de är i ungefär samma storlek som mina. De ska komma idag och har ett karantän/saltinvänjningskar redo på 54 l :).

222 liter får jag förhoppningsvis hem i helgen, men blir att fixa lite med det innan det är i gång, som silikona och gömma pumpar mm på nått snyggt sätt. Hade tänkt göra nån form av bakgrund/rev precis framför, får se hur det går..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...