Gå till innehåll

Knäcka glas?


osby0479

Rekommenderade inlägg

Borde ju gå och lägga de ner och knäcka det mot en bordskant ändå och knäcka det på samma sätt som att skivan skulle vara lös. Antar att det är lite halvstort med så man kan luta sig in i det.

Kan ju tilllägga att själv hade jag nog inte ens vågat mig på att knäcka så tjock skiva hehe. Men ser inte så stor skillnad på att knäcka den medans den sitter fast eller om den är lös bara man kan lägga den mot en kant att knäcka mot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenskära skulle jag göra finns bra prylar för detta utan att skära mer men det är billigare att köpa nytt kar en att köpa en. Om du ej kan låna hyra. Finns en lösning till diamant trissa och skära glas med en övervägande risk för pankaka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pratat med glasmästare och det måste demonteras innan dom kan göra något :( kanske liks bra att köpa nytt, eller bygga in och bara ha vatten upp till 65-70cm så ser man ju inte vart vatten nivån går!

Tycker att 80 är lite väl högt med tanke på belysningen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju olika trissor. kanske inte så vanliga i hobbyn. När jag jobbade på stenförädlingen hade vi slipband som sågade igenom 2x2M men det tar en jäkla tid och den skulle med lätt het klara ett akvarium den den rör sid så otroligt sakta. MEn vet i fn hur smidigt det är. Känns som det är mer jobb en va det är värt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt. Men osby visste inte om detta i första frågan. Jag skulle därav påstå att det inte ens skulle gått göra detta med 6 mm glas eller 5mm....

teoretiskt skulle de gå om man skar gavlarna först o sen långsidorna..... men tvivlar på att det går med 15mm glas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med trissor går det. Men då sågar man av glaset ett snitt på utsidan sedan på insidan. Men det blir ofta inte rock n roll så att säga. Jag har själv gjort det flera ggr. Men det vanliga är att man knäcker glas. Men 15mm är lite väl kraftigt för att knäcka. Så glasmästare här hemma kapar med vatten om man kommer ner med tjockare glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...