Gå till innehåll

Mätgrejer?


jensnordfalt

Rekommenderade inlägg

Är lite nyfiken på vilka tekniska lösningar som finns för att mäta vattenvärden.

Har kollat på "Seneyes Reef USB tester" men dels är jag lite fundersam till varför den bara mäter fosfat och PH, vill man inte snarare ha NO2 eller NO3 och KH? Dessutom verkar den bara finnas för PC och jag är inbiten Mac-användare som vägrar byta eller kompromissa.

Det jag är ute efter är dels att kunna veta att jag inte övergöder akvariet med mat (är relativt ny med saltvatten så titt som tätt får jag göra vattenbyten för att jag har lite nitrit) och dessutom skulle jag vilja veta lite mer om "långsiktig vattenkvalitet" som KH (eller ska jag fokusera på andra värden?). Vad jag förstått så samvarierar många värden. Om t ex KH är bra så är det ett tecken på balans vad gäller Mg och Ca. Stämmer det och är det även så att Ph och KH samvarierar?

Mitt akvarium är på 280 liter. Jag har 8 fiskar (2 kirurger, 2 clowner, 1 falsk gramma och 3 frökenfiskar). Har dessutom en bunt olika räkor, sjöstjärnor, 1 havsäpple, 1 sjögurka. På korallsidan har jag 2 anemoner och en del mjukkoraller. Har ännu inte vågat mig på stenkoraller. Byter en dunk vatten (25 liter) i veckan. Mina vattenvärden har varit stabila under en längre tid och djuren verkar utvecklas bra i nuvarande miljö.

Gör tester åtminstone varje vecka men jag tycker att dropptester är lite svåra, ibland stänker det mest till lite då jag försöker klämma fram en droppe, ibland kommer det mer än en droppe åt gången, mm. Skulle gärna ha en mer systematisk avläsning av värdena m a o.

Många frågor. Tacksam för åtminstone några svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanna har ju vissa digitala mätare. Sen fin sed ju div datorer som ghl tex. Den mäter redox, ph, dens och temp tror jag. Ganska dyra dock. Sen finns det digitala ph pennor och digitala redskap för dens. När det gäller nitrat blir det värre tyvär. Finns en hanna men den är väldigt dyr och ska tydligen vara för sötvatten. Tror inte att det finn några digitala mätare för mg heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätandet i sig är ju en konst - det gäller att klämma försiktigt på flaskorna för att få likformiga droppar - i princip nästan låta dem "självdroppa", hålla droppflaskorna lodrätt och att avläsa i dagsljus helst - eller i varje fall i samma ljus varje gång mäta vattenmängd noga osv.

Zeneye kan du glömma, kul grej som funkar lika dåligt som mätstickor i saltvatten.

Dessutom tycker jag att du ska ge forumet några minuter och söka på ordet sjöäpple!! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätandet i sig är ju en konst - det gäller att klämma försiktigt på flaskorna för att få likformiga droppar - i princip nästan låta dem "självdroppa", hålla droppflaskorna lodrätt och att avläsa i dagsljus helst - eller i varje fall i samma ljus varje gång mäta vattenmängd noga osv.

Zeneye kan du glömma, kul grej som funkar lika dåligt som mätstickor i saltvatten.

Dessutom tycker jag att du ska ge forumet några minuter och söka på ordet sjöäpple!! ;)

sök då oxå på sjögurka när du e i söktagen :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du äpplet lättåtkomligt skulle jag ta bort det direkt. Min satte sig längst in på svåraste platsen i akvariet så det fick bli och riva revet för min del. När jag köpte min burk begagnad så fick jag med mitt sjöäpple utan information om vad som kunde hända...

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom är ju riktigt snygga. Hur länge har du haft äpplet?

Ursäkta dröjande svar! Har bara haft det i någon månad. Jag och barnen älskar att se på då det slickar av sina grenar! :-D Helt fantastiskt ju! Men det är klart. Vill inte ha det kvar på bekostnad av övrigt liv i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du äpplet lättåtkomligt skulle jag ta bort det direkt. Min satte sig längst in på svåraste platsen i akvariet så det fick bli och riva revet för min del. När jag köpte min burk begagnad så fick jag med mitt sjöäpple utan information om vad som kunde hända...

Med vänlig hälsning, Björn

Äpplet sitter bra till. Djupt men lättåtkomligt. Måste ta det ett varv till med barnen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var äpplet nedspolat. Snackade med ytterligare en erfaren akvarist idag som berättade att ett äpple dödat allt i hans akvarium. Att han t o m varit tvungen att kasta levande stenen! Känns skönt att det är historia för min del. Tack för hjälpen!

Smart drag!!

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...