Gå till innehåll

Det som lever dör, men sen då?


Chum

Rekommenderade inlägg

Hade svårt att få till en bra rubrik som fångar intresse för frågan, men vad jag syftar till är att allt som lever dör ju tyvärr förr eller senare. Så vad gör ni saltisar med er "livestock" när den dör? Ponera att tex en stor fisk, en sjöhare, stjärna eller dylikt dör på att "dumt" ställe, mitt i revet, bland alla stenar och koraller. Letar och gräver ni fram denne eller låter ni den förmultna och riskera att sänka vattnets kvalitet? Jag syftar alltså till de ggr djuret inte är lättillgängligt givetvis... Pratar inte om små eremiter och snäckor nu, men ett större djur borde kunna sätta ganska negativa spår på vattnet under förmultning kan man tycka? Så hur pass farligt är detta för våra kar?

Nej, jag har inget dött djur ännu. Men var orolig ett tag att min stora blå sjöstjärna (Linkia) låg död någonstans innan jag såg den igen i morse. Nattaktiv och dagskygg rackare det där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Ecsenius stigmatura som dog i fredags :( Han va kry i början av veckan men va mager och matvägrade i torsdags. Kanske hade inälvsparasiter...

Jag matade min bubbletip med henom. Är det ett stort djur som dött så tror jag dom flesta tar ut den... annars så försämrar den vattnet ja.

Men det finns så mycket djur i saltvatten maskar, eremiter,räkor, ormsjöstjärnor mm som brukar smaska i sig döda djur snabbt så det behöver inte va ett problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gjorde du själv? Jag har haft en firefish och en orchid dottyback som försvann. Dom va friska sen var dom bara borta. Gissade att något har ätit upp dom.

Misstänkte babylonia snäckor först och gjorde mig av med dom. Men orchid dottyback försvann efteråt. skit skumt. Har ingen mantis. Kan bubbletip anemon lyckas ta en frisk fisk?

Jag rev då inte ut stenarna när dom försvann. Men dom va inte stora fiskar heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är jag säker på att de är döda och de går att få tag i tar jag ut dom, är jag osäker och endast misstänker låter jag det va, speciellt om det är små fiskar för då får borstmaskar och eremiter mumsa i sig det. Men om jag vet att något dött men kadavret är på ett dumt ställe kan man försöka suga upp det och göra några täta vattenbyten tills det är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar väl göra som dem flesta: ser jag en fisk som har dött och kan komma åt den så tar jag ut den och spolar ner den. Skulle det inte gå att få tag i den så känner jag ingen större oro för detta. Nedbrytningen brukar nämligen gå extremt snabbt. Köpte t ex några Anthias förra lördagen. En av fiskarna såv aldrig riktigt ok ut och försvann på tisdagen. I går, lördag, så hittade jag den mellan några stenar och kunde ta ut den. Det som var kvar var mestadels skelett... Så, fort går det med nedbrytningen.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, intressant att läsa om era erfarenheter. Jag har själv aldrig haft (salt)akvarium så pass länge att stora saker dött av ålder etc, så har ingen erfarenhet alls av hur man bör göra. Men jag syftade alltså självklart till sådant som inte syns. Ser man ngt dött så tar man naturligtvis ut det, men var alltså ute efter att folk river i sina scapes på jakt efter större döda djur som inte syns (men saknas) eller om de låter "naturen" ha sin gång. I ett etablerat och väl inkört kar så går antagligen nedbrytningen så snabbt då att det löses upp utan större problem...

I mitt fall fnular jag mest kring den stora stjärnan samt den ganska feta sjöharen som är som en mindre hamster i storlek =p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt kar har jag en lösning som tar det mästa. En ormsjöstjärna som är duktigt stor och sedan har jag ju sjöborren och alla andra små djur. Hittade runt 10 döda eremiten när jag total renovera mitt kar nyligen. vet ej om dom va skyldiga till att sps har strulat vissa va ganska stora andra mindre tänkte om det var något härligt inne i skalet. Men troligen väldigt långsökt. Men har jag iaf 3 spser som ser väldigt fina ut bara hoppas det förtlöper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...