Gå till innehåll

Överdosering av Ozon?


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

Jag har ett system på ca 600 liter vatten och kör en kina Ozon som ska ge 250 mg/h och kör den på 40-50% nu.

det jag funderar på är om jag ökar till max, kan det bli farligt för koraller/ fiskar?

jag har fattat att den borde ge ungefär 50% av max då luften är fuktig?

så man kan nog tro, på max borde det produceras ca 125-150 mg/h är detta väldigt för mycket till 600 liter?

Anledningen att jag undrar är att jag drabbats av prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De skador den fisken har kommer inte ifrån ozon. Möjligen skulle man kunna få hudskador men inte köttskador som din fisk hade.

Jag har kört ozon kontinuerligt i över 20 år utan redoxmätare och har aldrig sett några skador på fisken som jag ens kunnat misstänka beror på ozon, men tron på att ozon botar prick är lite överdriven här på SG, jag når betydligt bättre resultat med kraftigt UV vid prick.

Men Emil, jag tycker att du kör för mycket ozon, jag skulle inte köra mer än hälften av det du gör som maxdos. Dock har jag aldrig använt kina ozon utan bara Sanders på 100 mg/h som jag kör på 30-100% på ett 1400 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör också konternueligt med ozon. Kör du så starkt och den levererar det den ska så bör du ha fått sämre skummning och hela rummet lukta ozon.

Jag kör ca 10-20% på min sander 100mg på 600 liter vatten. Det räcker gott för att vattnet ska bli kristallklart.

Kapaciteten påverkas också av hur du mixar det i vattnet, skummare, ozonreakator, syresten mm. Samt om luften ozonisatorn suger in är torr eller fuktig. Är den fuktig reduceras kapaciteten rejält.

Ozon är kanon men kör försiktigt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Japp, de flesta verkar säga att 10mg/100L är ett bra riktmärke. Jag kör ju 50% av 25mg/500L, så det torde ju onekligen vara "säkert". Men nu har jag faktiskt lärt mig känna igen lukten som kommer ibland, trots den "låga" dosen... Jag tycker den bästa beskrivningen var just "kopiatormaskin". Vrider man ned till ca 25-30% så känner man ingen lukt, så kanske ligger det ngt i vad Ulf säger också - att det räcker med ganska låg dos. Man kan undra varför det säljs aggregat som producerar så mkt som 500mg som jag såg i en butik nyligen... :-o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid vilken dosering lukt av ozon uppkommer beror säkerligen på HUR man tillsätter ozon... Använder man en reaktor avsedd för ozon med kolfiltrering av både luft och vatten ut från reaktorn kan man köra högre nivåer utan att behöva oroa sig för ozon i bostaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är farorna vid överdosering ?

Vad som kan hända med fisken förstår jag men om det kommer ut i luften ?

Har både hund och småbarn hemma vad kan hönda eller är det inte så farligt om mab överdoserar

Man bör vara försiktig med ozon... De vanligaste symptomen på exponering för ozon är huvudvärk, hosta, torra slemhinnor och irritation i ögon, näsa och svalg. Inandning av ozon kan orsaka skador på lungvävnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozon är inte nyttigt... "Det finns ökande bevis för att långsiktig exponering för ozon kan bidra till uppkomst av astma samt bidra till tidigarelagd dödlighet (WHO Europe, Review of evidence on health aspects of air pollution – REVIHAAP, 2013)"

Kortsiktigt är det andingsvägarna som tar stryk som tidigare nämnts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...