Gå till innehåll

fråga till moderatorerna


danne031

Rekommenderade inlägg

För ett par dagar sedan la jag upp en annons åt min bror, hans konstanta problem (jag skyller på vattnet) har lett till dalande intresse och nu när han ska flytta vill han sälja rubbet. Jag hittade ingenstans i reglerna där det säger att man inte får förmedla annonser åt andra, och eftersom detta med säkerhet är landets största forum så erbjöd jag mig att annonsera åt honom eftersom jag är betalande medlem. Jag har inte den blekaste om huruvida det har gjorts förut (dock helt övertygad om det).

Nu är hur som helst annonsen borta och jag har inte fått något meddelande om det, det hade varit trevligt med en förklaring i alla fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom regeln att annonsera endast gäller för betalande medlemmar så så hade det ju varit lätt för ett gäng på 20 pers att endast låta en betala och alla andra "tatta" på dennes konto vid annonsering. Det säger sig lite själv kan jag tycka att man inte kan annonsera åt icke medlemmar som dessutom inte utnyttjar sidan.

Sen kan jag hålla med om att ett PM är det minsta man kan begära, och jag ser gärna en förklaring på frågan jag med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lurigt detta men jag tycker du ska ställe denna fråga till mod. Då detta med annonseringen va enbart för att det skulle avlasta mod så bara betalande kunde posta och inget ekonomiskt så kan man ju tycka att det spelar mindre roll? vissel vissel

Men det är upp till dom att svara på ett pm är det minsta man kan be om tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Laggeman om att det skulle kunna missbrukas, men då ska det klargöras i reglerna vad som gäller och det ska skötas konsekvent (det säljs just nu och sedan ett dygn ett kar i Skåne som förmedlas på exakt samma sätt).

Brorsan har dessutom varit aktiv medlem här sedan 2009, det är ju inte som att jag förmedlar till höger och vänster.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lurigt detta men jag tycker du ska ställe denna fråga till mod. Då detta med annonseringen va enbart för att det skulle avlasta mod så bara betalande kunde posta och inget ekonomiskt så kan man ju tycka att det spelar mindre roll? vissel vissel

Men det är upp till dom att svara på ett pm är det minsta man kan be om tycker jag.

Bara för att klargöra så är det inte så att någon moderator inte vill svara, jag vet ju inte vem som plockade bort den så det är därför jag ställer frågan öppet här till dom :)

Det jag saknar är ett meddelande om att annonsen tagits bort, det var en medlem som frågade mig om han inbillat sig annonsen som han inte hittade idag, det var så jag fick reda på att den var borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Laggeman om att det skulle kunna missbrukas, men då ska det klargöras i reglerna vad som gäller och det ska skötas konsekvent (det säljs just nu och sedan ett dygn ett kar i Skåne som förmedlas på exakt samma sätt).

Brorsan har dessutom varit aktiv medlem här sedan 2009, det är ju inte som att jag förmedlar till höger och vänster.

Förmedlingen är åt en betalande medlem, så egentligen är det inget fel i det.

Det står i en tråd under Kungörelser att man måste vara betalande medlem för att annonsera. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51525-Regel%E4ndring-K%F6p-amp-S%E4lj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För "full disclosure" så berättar jag det som hänt, inlägget hade rapporterats som förmedling av annons, vilket inte är tillåtet (nånting vi även nu har observerat är otydligt i texten, så ingen skugga på dig Daniel). Detta ledde till att annonsen togs bort, men moderatorn som gjorde det skrev i kommentaren på anmälningen att den inte hinner skiva ett meddelande till danne031 och skulle vara borta hela kvällen och bad nån annan moderator skriva ett PM till Daniel. Detta hade missats av oss andra moderatorer och därför blev det inte gjort, det ber vi om ursäkt för. Vi ska förtydliga att det inte är okej att förmedla annonser för andra, även om man kan tycka det är tråkigt i ett sånt här fall där nån lägger ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmedlingen är åt en betalande medlem, så egentligen är det inget fel i det.

Det står i en tråd under Kungörelser att man måste vara betalande medlem för att annonsera. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51525-Regel%E4ndring-K%F6p-amp-S%E4lj

Nopp, förmedlingen var inte åt en betalande medlem. Men är ju en intressant fråga om nån skulle göra det, antar att det skulle vara okej :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte är ok så är det inte det oavsett betalande eller ej tycker jag. Eller tänker jag fel lika för alla ? Får inte en förmedla en annons så ska inte den andra få göra det heller. Är man betalande är det väldigt lätt att lägga ut den själv? Vi har väl inte 2 läger ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För vi alla struntar väl i om man är betalande eller om man denna har en sak man vill ha? Men nu är ju reglerna enbart betalande. Detta tänker jag ej diskutera då det dalar åt helvete rent ut sagt var gång. Och ska en regel om förmedlande av annonser så ska det gälla alla. Peppar så har ju köpes delen fungerat bra och ingen vad jag märkt har snikit in med vinklingar på köp.

Men jätte bra Jani att du skrev anledningen här. Så slipper vi alla spekulationen och vem vet mest osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var lite dåligt att du inte fick något PM om dom tog bort annonsen. Hade sin förklaring :D

Men jag är lite kluven i detta fall. Samtidigt som det bara är för medlemmar så tycker man ju att man borde få hjälpa sin bror att sälja sitt akvarium. Det kan ju även göra att det blir en till betalande och det är väll dit alla vill.

Sen har jag ju ingen aning om hur annonsen var skriven heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nopp, förmedlingen var inte åt en betalande medlem. Men är ju en intressant fråga om nån skulle göra det, antar att det skulle vara okej :P

Ifall jag inte misstar mig så är det denna annonsen som det talas om:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57078-Nerl%E4ggning-av-kar-Sk%E5ne-B%E5stad

Och där är medlemmen som det lagts upp åt en stödjande medlem.

Det kan ju vara så att man är på resande fot och inte kan surfa in på guiden utan sms'ar till en bekant och ber denna lägga ut annonsen åt en, då är det ju inom vad jag iaf ser som rätt. Så länge den som säljer är stödjande medlem så kvittar det ju vem som lägger ut annonsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser det inte som ett problem heller men är det en regel så är det. Sedan kan man ju skriva annonsen på olika sätt. Extremt svårt att veta om en annons är en förmedlad annons eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall jag inte misstar mig så är det denna annonsen som det talas om:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57078-Nerl%E4ggning-av-kar-Sk%E5ne-B%E5stad

Och där är medlemmen som det lagts upp åt en stödjande medlem.

Det kan ju vara så att man är på resande fot och inte kan surfa in på guiden utan sms'ar till en bekant och ber denna lägga ut annonsen åt en, då är det ju inom vad jag iaf ser som rätt. Så länge den som säljer är stödjande medlem så kvittar det ju vem som lägger ut annonsen.

Nopp, inte den annonsen, den annonsen är inte tillgänglig på forumet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nopp, inte den annonsen, den annonsen är inte tillgänglig på forumet...

Eftersom han skrev "det säljs just nu och sedan ett dygn ett kar i Skåne som förmedlas på exakt samma sätt" så förmodade jag att det var ett som var ute på annons just nu, vilket detta är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era klargöranden, jag fick förklaringen från ytterligare en moderator i pm tidigare så all heder till er.

Kungörelser är ju inget man läser som oregelbundet besökande medlem, så den Jimmy länkar till hade jag helt missat. Där finns ju dessutom länk till diskussionen angående regeln så denna tråden får väl ses som överstökad. Även om regeln i kungörelsen inte säger att man inte får förmedla åt icke betalande släktingar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror knappast att någon skulle vilja eller orka ta på sig att sälja en massa akvarium åt andra icke medlemmar. Det gör man bara till vänner/familj.

Vem vill lägga ut ännu mer pengar på något som man ledsnat på? Jag tycker det är lite trångsynt och tråkig inställning av mods att ta bort den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...