Gå till innehåll

Henric V2


Henric

Rekommenderade inlägg

11 timmar sedan, ballsam sa:

Ser väldigt fint ut. Vad är det mer exakt för experimenterande du gjort? Har du kvar flavissimusen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Vissa koraller ville inte färga ut ordentligt, vissa var lite gråa o trista, och cyanon gick till o från. Så jag wxprementerade med näringsvärden upp o ner, nitratttillsatts, spectrat och styrka upp o ned. Vid varje ända på testerna testade jag med lite tillsatser. Och sedan har jag trimmat kalkreaktorn för en medelväg med kh ut och bra genomsnitt på pH över dygnet.

så mycket jobb men lärorikt:)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, Henric sa:

Vissa koraller ville inte färga ut ordentligt, vissa var lite gråa o trista, och cyanon gick till o från. Så jag wxprementerade med näringsvärden upp o ner, nitratttillsatts, spectrat och styrka upp o ned. Vid varje ända på testerna testade jag med lite tillsatser. Och sedan har jag trimmat kalkreaktorn för en medelväg med kh ut och bra genomsnitt på pH över dygnet.

så mycket jobb men lärorikt:)

Henric, kör du Balling nu också? Sorry om jag inte hängt med, du har säkert berättat det.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, jonasroman sa:

Henric, kör du Balling nu också? Sorry om jag inte hängt med, du har säkert berättat det.

 

Ja, jag kör 1,5dl balling,

har testat o skruva upp doserpumpen för kalkreaktorn mina tester så att varje test har sett att utgående kh har ökat. När ratten hamnar rumt kö 1 så sjunker utgående kh och precis innan det läget har jag stannat. Ska fylla på med argonit nästa gång för o få ut lite mer kh. På detta viset så får jag ett pH i karet på morgonen ca 7:85 - 7:88 och kvällen 8:15 -8:22

Ändrat av Henric
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Henric sa:

Ja, jag kör 1,5dl balling,

har testat o skruva upp doserpumpen för kalkreaktorn mina tester så att varje test har sett att utgående kh har ökat. När ratten hamnar rumt kö 1 så sjunker utgående kh och precis innan det läget har jag stannat. Ska fylla på med argonit nästa gång för o få ut lite mer kh. På detta viset så får jag ett pH i karet på morgonen ca 7:85 - 7:88 och kvällen 8:15 -8:22

Ser du inte det som  frestande att slänga ut reaktorn då du ända aldrig kommer bli av med din Balling gissar jag? Så slipper du köra dubbla system? Jag kör som du ungefär, kommer på sikt avveckla reaktorn då det till o med kommer bli billigarei drift med bara Balling om man blandar själv.

Då kommer ph stiger ännu mer, o man kanske rent av slipper divesorb med;-)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, jonasroman sa:

Ser du inte det som  frestande att slänga ut reaktorn då du ända aldrig kommer bli av med din Balling gissar jag? Så slipper du köra dubbla system? Jag kör som du ungefär, kommer på sikt avveckla reaktorn då det till o med kommer bli billigarei drift med bara Balling om man blandar själv.

Då kommer ph stiger ännu mer, o man kanske rent av slipper divesorb med;-)

 

 

Nä kommer inte o slänga ur reaktorn. Jag får så mycket spårämnen ur krossen som jag vill ha. Och balling blir inte billigare. Jag brukar köpa 4-5 liters burkar ändå. Och så gäller det o hitta en spårämneslösning som inte bara består av gissningar. Och den dagen jag köper dina maskiner så tror jag att det kommer o lira rätt bra ihop med min reaktor Fast balling med bra pumpar är fantastiskt smidigt o när doserpumpen för reaktorn går sönder så är det inte kul... så vem vet hur det blir i framtiden:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Otroligt fint med så stora och fina acro. Hur många t5or har du i din hybridramp? Jag har också hybridramp men är lite mesig med leden. Jag tycker inte att mina acro visar sig från sin bästa sida när jag går upp mot 40% av max. Men kanske bara handlar om en inkörningstid. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Henric sa:

Min PS-ramp är på 4x145 led och 4 80w t5. Och ytan den ska belysa är 1900x70. Skulle behöva mer ljus i alla kanter.

Tack också för din kommentar om karet.

 

Mitt är bara 170*70 så 80w t5 täcker bra. Jag har 8 T5or så ibland upplever jag att dessa tillsammans med leden blir för mycket på korallerna som sitter nära ytan.
Men mina ledkluster är på 75w så ska väl inte vara någon fara att dra på lite till. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
7 minuter sedan, nike83 sa:

wow, vilket kar! :)

 

börjar se lite trångt ut ! :) 

 

ser 3st stora kejsare och 5st kirurger. du har inga planer på en större kirurg också? :) 

 

är du nöjd med din PS-ramp? vad kör du för rör?

Tackar, jag har 6 kejsare, två pygoplites, passer, imperator, meridetthi, blue-face. 

Jag bytte bort ps- rampen och kör nu 960w t5

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-01-15 at 22:39, irwin_fletch sa:

Grymma bilder, sån sjuk tillväxt.

 

Någon speciell anledning till två så stora vb efter varandra?

Tack. 

Anledningen var att jag skulle gå hem tre high end acropora fraggar ftån USA. Bl. a Walt Disney. Jag hade inga problem, men vattenbyten med bra salt är aldrig fel. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bättrade på flödet ytterligare med en mp60. Mp60 pumpar nästan lika mycket på tomgång som mp40 på 70%.

Nu sitter det totalt 8 vortech i karet. 

3 på bakrutan, 3 på en gavel och 2 på andra gaveln. Styr dem via Apex med olika sekvenser. 

Oerhört häftigt när alla går på max! Rör om gött😄

received_1402769573225155.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WALT DISNEY!!!!! WOW. jag har letat länge efter denna korall i europa (haft en stående beställning från en butik i 3-5år). Häftigt att du fått tag på en sådan raritet. du får nästan starta en ny tråd om bara den korallen! :)

 

när landar sändningen? :soffpotatis: 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-01-22 at 19:45, nike83 sa:

WALT DISNEY!!!!! WOW. jag har letat länge efter denna korall i europa (haft en stående beställning från en butik i 3-5år). Häftigt att du fått tag på en sådan raritet. du får nästan starta en ny tråd om bara den korallen! :)

 

när landar sändningen? :soffpotatis: 

Den sitter i karet redan. har bildat fot och polyperna rör sig fint. Vi är bortskämda med storleken på fraggar i Sverige. De från Amerika är inte stora alls. Typ 1,5cm.

Men nu sitter den på plats och jag hoppas att den växer på bra.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig fredag på er alla saltisar! 

Gjorde rent rutorna på karet. Trots mycket pumpar så bildas skräp på en del stenar. Skulle jag starta om karet så skulle det bli utan grus. Tänk o kunna hålla i en streamer i handen och blåsa rent överallt. Vilken lycka alltså😄

Sanden är ju en fantastisk yta för bakterier, så nytta gör den. Men nästa gång kanske det blir en dsb i sumpen istället. 

IMG_20200124_170752.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-01-24 at 12:55, Henric sa:

Den sitter i karet redan. har bildat fot och polyperna rör sig fint. Vi är bortskämda med storleken på fraggar i Sverige. De från Amerika är inte stora alls. Typ 1,5cm.

Men nu sitter den på plats och jag hoppas att den växer på bra.

 

 

WOW! foto? :)  skönt att den satt fot. Hur ser de andra ut som du fick? 

jag hade varit glad om jag fick en 1,5cm fragg! aldrig sett i Europa.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, nike83 sa:

 

 

WOW! foto? :)  skönt att den satt fot. Hur ser de andra ut som du fick? 

jag hade varit glad om jag fick en 1,5cm fragg! aldrig sett i Europa.

Pink lemonade och JF fox heter de andra två. De mår också bra. 

Det är väl som strawberry shortcake. Efter några år är det lättare o få tag på dem. 

Har sett en odlare i Canada som har ett häftigt sortiment. Det är lite för bra tyvärr för att jag ska tro att det inte är fixade bilder. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...