Gå till innehåll

S.O.S !!! Låna UVC och/eller Ozon i Sthlm???


Chum

Rekommenderade inlägg

Nödrop! Finns det någon i Stockholmsorådet som kan tänka sig att låna ut ett kraftigt UVC en kortare tid så uppskattas det enormt mkt då jag fått en massiv attack av Cryptocaryon i mitt kar och efter att ha betalat kring 15 000 kronor på en månad för att starta om hobbyn efter min doppvärmarkrasch så har jag helt enkelt inte råd att köpa ett UVC och/eller Ozon just nu, innan nästa löning...

-ger upp-

Utbrottet liknar inget jag tidigare sett eller ens trodde var möjligt. Av mina 6 fiskar så är 3 infekterade. Rostratusen har en hel del, men mest på bakfenan. Hepatusen har massor över hela kroppen och Moorish har helt absurt mycket, till och med i ögonen. Det är så mycket vita prick på den stackaren att den näsan är helt vit och den lär knappast överleva länge till, om ens till i morgon. Alla tre fiskar flaxar till emellanåt med fenorna och hepatusen skrapar sig emot stenarna. Jag har kraftigt doserat Salifert Stop Parasites men har inget annat att slå tillbaka med.. Funderar nästan på att fånga moorish och avliva den eftersom den är så brutalt hårt angripen.

Allt var helt bra tills jag stoppade ned alger (Caluerpa) som jag fick av en forummedlem.. Dagen efter så bröt detta ut som ett bombnedslag? Vet inte om det är relaterat, men kastade alla alger ändå för säkerhets skull, även om parasiten ändå numera finns i mitt kar. Suck! Tänk att man aldrig får vara nöjd o glad i denna vanskliga sköra och bräckliga hobby!

-sjuk-

Om ngn kan tänka sig hjälpa till med akut behov av utrustning (eller har andra effektiva tips), så hör av er...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en eller flera plastbackar (tex från Rusta) och Flytta fiskarna från akvariet så fort det går, det är enklasteoch snabbaste sättet att bryta förloppet. (I en ny tank kommer de inte utsättas för någranya parasiter på ett tag)... Därefter behandling med medicin alt fortsatta tankbyten genom "tank transfer method"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips och erbjudanden. Tyvärr tror jag inte det är möjligt att fånga fiskar i mitt ganska omfattande rev av stenar. De är blixtsnabba och gömmer sig direkt de ser hoven =/ Har blivit erbjuden låna ett Ozon i Täby så ihop med UVC från Alexander så kanske man kan minska problemen iaf och förhoppningsvis stoppa eskalering eftersom parasithelv*tet försöker sig i stadier även utanför fiskarnas kroppar...

Moorish är så gott som död iaf, som jag misstänkte. Den ligger och flämtar intryckt bakom en sten nu. Skulle jag försöka få fram den så skulle den simma längre in så jag måste riva i revet så jag kan bara vänta tills den slutar andas innan jag kan ta upp och kasta den. Suck. Denna förb*nnade parasit måste ju vara saltvattensakvaristernas störsa fiende nummer 1. hade aldrig sådana här problem under mina 15 år som sötvattensakvarist =/

Den ensamma clownen tycks vara oberörd. Flavescens ser ren ut och även damsellen verkar ha klarat sig (än så länge). Så nu gäller det att försöka rädda Rostratusen som jag PRECIS fått att äta så bra av frysfoder, direkt ur vattnet. Den verkar till och med tycka att det är skoj att jaga bitarna när de flyter omkring. Hepatusen verkar tålig, även om den har ganska mkt den med. Dock inte alls så mkt som moorish. Det var/är det värsta jag sett. Problemet är väl att dessa parasiter nu kommer släppa från den kroppen när den är död, hamna i vattnet och leta ny kropp.

Drar ett PM till dig Alex...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga genvägar :( om man får ich odium eller Cryptocaryon mm mm är det man bör göra ta upp fiskarna och karantän medicinera alla fiskarna brukar jag göra om det är omfattande i ett kar. Sedan måste karet gå utan någon värd till parasiterna minst 8 veckor. Annars är det en tickande bomb som kan bli väldigt drygt senare.

Fy fn säger jag bara åter igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir det total nedläggning framöver isf... Pallar inte med en jäkla massa extrajobb ännu en gång. Har redan byggt om hela revet en gång. Tänker inte göra det igen för att fånga fisk. Det är 100% omöjligt att fånga levande fisk i mitt kar pga alla stenar. Sen lär man ju kunna få in detta skit när som helst vad jag förstår. Kanske kom den med algerna? Kanske kom den med levande fodret? Kanske kom den med en fisk? Jag har bara ett kar och har inte plats att starta upp ett till som karantänkar, tyvärr =/

Denna hobby visar sig bara mer o mer kostsam :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ju även jag fått denna skit. Jag har hållit stången med uv, lite lägre salthalt samt lite högre temp och matar rejält så att dom har så mycket motståndskraft. Samma sak här är i princip omöjligt att riva hela revet för det är omöjligt att få tag på firrarna. Det som är konstigt är att dorisen och en gul kirug är dom enda drabbade. Även jag har ju inget karantänkar så det är väl så tragiskt att jag får hoppas att dom utvecklar antikroppar mot detta för annars vete sjutton vad man ska göra.

Så tråkigt. Lider verkligen med dig. Eftersom detta är vanligt så tycker man att det borde finnas en kur för detta. Men kanske är saltvattensakvariets cancersvulst som byter skepnad.

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade den här skiten i våras, och räddade halva min fiskbesättning (3st kirurger och 4st andra mindre fiskar) genom såkallad "tank transfer method", dessvärre tog det en vecka att få ihop utrustningen till detta och under den veckan dog min Paru, min sötläpp, 3-4 st kirurger och ytterligare någon mindre fisk... Min erfarenhet är att det vänder så snart man fått fiskarna över i karantänen... "Tank transfer method" är effektiv men fruktansvärt jobbig då nytt salt skall blandas och utrustning rengöras i ett... Men man kommer igenom det. Lycka till!

post-2486-14468931121886_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det går bra med fiskarna men du måste nog lyfta dom ur burken om du ska lyckas rädda dom.

Lite tips på att få hobbyn billigare är att inte ha för brottom som jag tycker du haft.

Ditt kar har bara varit igång 1 månad typ och du har rivit revet 1 gång,du har stoppat i hepatus,moorish och en chelmon som jag inte tycker hör hemma i ett nystartat kar.

Det finns folk som tycker att ett kar e stabilt efter 1 månad och det kan det va för enklare koraller men inte för fisken du valt, där av kommer det att bli dyrt för att du har för lite tålamod.

Hoppas du inte tar min teori på en negativt sätt utan se det som ett tips.

Patrik

:död:

Ändrat av salar
Lepra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått på ganska många smällar inom denna hobby och den har kostat mig sjuka summor med pengar. Men varje gång har man lärt sig nåt nytt av det. Det finns inga genvägar inom denna hobbyn och man måste låta saker ta sin tid.. Man kan inte kasta i den typen av fisk som du har nu i ett karet som bara är en månad gammalt. Ledsen men det är f-n sant -:)

Mitt tips är

Låt burken bara gå i ett par månader nu och skit i att lägga i massa saker utan låt den bara vara utan massa pillande osv. Byt lite vatten kanske och sen så skall du se att till Nyår har du en schysst burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, jag är inte bakom flötet (även om man kan tro det). Jag VET att det är "tidigt" med det ena och det andra, men jag är dock inte "troende" vad gäller saltvattenhobbyns alla skrivna och oskrivna regler (även om jag har full respekt för de som gör det). Men bevisligen går det alldeles utmärkt att cykla ett kar på ett par veckor, precis som det också kan ta ett par månader eller mer. Det sägs att det är snudd på omöjligt att få moorish att äta, jag lyckades på första försöket (även om det tog 14 dagar av experiment). Det sägs att rostratus är nästan omöjliga att få att äta - jag har lyckats två ggr. För att inte tala om alla delade budskap som finns på nätet om denna hobby.. De flesta menar att vattenbyten är livsnödvändiga, medan det finns de som lyckats fantastiskt bra med sina kar utan knappat några byten alls. Det sägs att det är dåligt med mycket sand då det lagrar gifter, medan andra tycker tvärtom då det lagrar nyttobakterier. Vissa tycker man ska ha massor med sten som filtrerar vattnet, medan andra tycker att de mest är fosfatkälla. Somliga menar att UVC är effektivt mot prick, medan andra tycker det är bortkastade pengar och att man eldar för kråkorna. En del menar att ozon är ett välbehövligt tillbehör som polerar vattnet och även dödar parasiter. Andra säger att det mest är riskfyllt och kan slå ut hela karet. Vitlök sägs vara bra mot parasiter, fast många andra säger att det är verkningslöst. Mm mm...

Vad gäller denna händelse så tror jag personligen inte för en sekund på att det har med åldern på mitt kar att göra. Det handlar om otur. Jag tror tex inte att det finns ngt som eg kan kallas "stressprick". Vita prick är en parasit, som säkerligen kan få bättre fäste på stressade fiskar, men stress allena kan inte skapa prick om inte prickparasiter finns i karet. Däremot tror jag att det är superenkelt att få IN prick med just ny fisk, eller annat som kommer från kar där prick finns (tex hos en handlare eller en hobbykompis som man byter med). Denna hobby är lite som oskyddad sex skulle man kunna säga. Ett väl inkört kar stoppar knappast parasiter i sig.

Återigen, det är 100% omöjligt för mig att på ngt sätt få ut fisken ur karet utan att riva hela sk*ten ytterligare en gång, vilket i sin tur kommer stressa fisken enormt mycket. Och även om jag skulle kunna göra det, så har jag ändå inget extra kar med allt som behövs för att det skall vara livsdugligt. Man kan inte ha fisk i en plastbalja i flera veckor/månader utan bra cirkulation belysning och filtrering. Det är ett fullkomligt uteslutet projekt för mig, tyvärr. :snurrig:

Min enda chans ligger i att hoppas att fiskarnas immunförsvar är starkt av att de äter så bra iaf. Kanske kan ett UVC och/eller ozon hjälpa till att slå ut en del frisimmande parasiter, kanske inte. Kanske hjälper min dosering av Salifert Stop Parasites, kanske inte. Vi får se helt enkelt. Moorish är iaf död och borta nu, så nu står hoppet till att rostratusen fortsätter visa sig stark och äta bra.

- Kom på ytterligare en fundering som råder delade meningar om. Kan en fisk bära på vita prick, utan att visa symptom (som tex människors klamydia)? Vad säger ni? Om JA, så stämmer det ju som ni säger att mitt kar aldrig kommer bli friskt. Om NEJ, så borde det innebära att om fiskarna blir symptomfria och håller sig så i över 8 veckor, så bör karet vara friskt?

Ändrat av Chum
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tycker är märkligt med denna parasit är att hos min har den endast landat på doris och kirurgen? Clowner, frökenfiskar och en enormt fet salarias "Benny the Blenny" har inte en prick på sig. Man blir ju benägen att tro att vissa fiskar har detta latent i kroppen och det bryter ut vid förändringar av olika slag, vattenkvalitet, ny sten, salthalt eller vad som helst. Så vad gör man? Jag väljer vägen att rida ut stormen. Kommer inte jaga fiskarna och stressa det bestånd som faktiskt inte visar symptom. Sen är det ju så att man delar hemmet med en familj och nånstans går ju gränsen när man hela tiden ska ha 5st olika kar och brer ut sig över varenda kvadratmeter som finns tillgängligt ;). Jag har redan fullt sjå att förklara varför jag måste ha 1 cross för att sprätta lera, en ducati för att glida på gatorna och en RSV4-R Banhoj för att försöka ta livett av mig. Jag tror Chum du får göra som jag, få inte panik och gör drastiska saken. Sitt stilla i båten och gör det du kan med det som finns tillgängligt. Skulle det vara så hemskt att ditt fiskbestånd stryker med så blir det ju så. Då kommer du kunna köra 8 veckor utan fisk och aldrig mer råka ut för detta. Eller troligtvis inte. Jag kommer köra med färskvatten dopp av alla fiskar som ska i mitt kar. Sett han LA Fishguy på tuben förklara lite mer om detta, när han ser hur parasiterna hoppar av fisken är den kommer i färskvatten. Det är ju viktigt att poängtera att jag är endast en novis och lär mig nya sanningar allteftersom jag stöter på olika människör med olika erfarenheter. Jag lyssnar och lär, men gör mina egna misstag.

Good luck Chuck!

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det som läropengar då att fiskarna blev sjuka.

Dyr e hobbyn om för mycket dör för en men att alla har rätt till att göra på sitt eget sätt och att söka dom svaren man vill.

Det är många som hittar svar som passar både sitt sätt att driva sitt kar och plånbok men att man helt glömmer tiden att man får inte ett top kar på ett par månader.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe otur berodde det hela inte på. Under tiden vattnet cyklar/mognar genomgår det olika faser och ju längre man kommer under den ju snabbare och effektivare blir nedbrytningen av avfallsprodukter. Du kan med din strävan att få dina fiskar och äta övermatat dem till följd att nedbrytnings cykeln inte klarat att bryta ner överblivit foder. Det kan ha resulterat i lågt pH som fiskarna alltid accepterar till en viss gräns över en längre period. Under dåliga förhållanden bryter sjukdomar ut. Att arten Zanclus cornatus livnär sig på små kräftdjur och andra ryggradslösa djur syns ju tydligt på dess mun och i ett välfungerande Berlin system kan du erbjuda den bättre förutsättningar från början än vad du hitills kunnat göra. Den har ätit har du skrivit, frågan är om det kommit ut något i där bak. Annars kan ju förstoppning vara en av orsakerna innan det slutade i något annat. Gamle Frank skriver att maskvimplar är känliga för medicinering där kan du också ha en orsak. Stress kan definitivt utlösa sjukdom. Du har ju gjort en re-scape, fiskarnas invanda sovplatser förvinner och det blir kaos för dem nattetid. Fanns det tillräckligt med sovplatser/grottor efter re-scapen. Orskerna kan vara flera att det blev som det blev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, kloka ord =)

Så vad gör man? Jag väljer vägen att rida ut stormen. Kommer inte jaga fiskarna och stressa det bestånd som faktiskt inte visar symptom. Sen är det ju så att man delar hemmet med en familj och nånstans går ju gränsen när man hela tiden ska ha 5st olika kar och brer ut sig över varenda kvadratmeter som finns tillgängligt ;). Jag kommer köra med färskvatten dopp av alla fiskar som ska i mitt kar. Sett han LA Fishguy på tuben förklara lite mer om detta, när han ser hur parasiterna hoppar av fisken är den kommer i färskvatten. Det är ju viktigt att poängtera att jag är endast en novis och lär mig nya sanningar allteftersom jag stöter på olika människör med olika erfarenheter. Jag lyssnar och lär, men gör mina egna misstag.

Håller definitivt med. Har stor respekt för den kunskap som finns på detta forum och man känner sig ofta som en "aprentice" bland en del jedi masters, hehe. Men som du säger så, alla har inte möjlighet, tid, råd eller plats att ha extra kar och utrustning för karantän, så det blir att chansa och rida ut stormarna =/ Det där med sötvattensdopp för ny fisk som ska introduceras låter som ett bra tips som inte heller kräver så mkt. Lite frågor på det:

1) Skall det vara osmos? Eller duger kranvatten av god kvalitet?

2) Hur länge skall/kan man ha fisken där i? Det blir väl farlig ganska snabbt vad jag förstår, precis som det lär vara farligt för en sötfisk att simma i salt, eller?

Ska försöka ta mig förbi Alex på söndag för att låna UVC. Eventuellt även Kebbens ozon. Beror på hur IRL utvecklar sig, men fiskarna ser iaf pigga ut än.. Hepatus har återigen mindre synliga prick. Rostratus har också mindre, och har slutat skaka på fenorna. På den fisken ser det ut som de sitter ganska långt ut, och inte i "köttet" liksom. Ngt som jag gissar beror på att rostratusen har fjäll till skillnad mot hepatusen..

Jag misstänker att det var moorish som förde smittan med sig, eftersom den var lite blek och luggsliten redan i butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju gjort en re-scape, fiskarnas invanda sovplatser förvinner och det blir kaos för dem nattetid. Fanns det tillräckligt med sovplatser/grottor efter re-scapen. Orskerna kan vara flera att det blev som det blev.

Jag återskapade en nästan identisk scape. Själv misstänker jag "doseringen" av levande foder. Hällde i lite copepods, bloodworms samt artemia ngn dag innan denna explosion. Kan Vita Prick komma med levande foder, eller stämmer det man läser att Cryptocarion endast kan leva i/på fiskar som värd?

Hur ofta matar ni era fiskar? Jag matar en gång på morgonen och en gång på kvällen. Mattränar jag så är det lite mer, men ganska små portioner som äts upp på under 1 minut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang sötvatten dopp så kör jag med kranvatten då rent osmosvatten är frätande för fiskarna. Surt och jävligt.

Har man en väldig otur om det levande fodret kommer från ett system med parasiten så ja. Dett är surt när man gör flera saker samtidigt :(

Hur går det för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...