Gå till innehåll

hyresvärd "ibland går det ej som man tänkt sig"


Guest

Rekommenderade inlägg

Idag fick jag ett samtal från hyresvärden. Att jag ej fick ha mitt stora bygge. Men dom har sagt innan jag fick ha det? Kan jag överklaga detta på något sätt någon som har erfarenhet av detta? Ett 720 gick bra. Dom svarade att jag ej fick ha ett kar på över 1000L. Någon som har erfarenhet av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort har du tänkt dig?

Hyresvärden har mycket begränsade möjligheter att lägga sig i vad man har i en bostad. När de gäller akvarier lär det till verkligt befogad farhågor för att golvet rasar innan värden kan göra nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag arbetar som jurist och möter ofta liknande situationer, även om just akvarium är väldigt ovanligt. Faktum är att det finns ett rättsfall från 1991 som avser en tvist mellan en hyresvärd och en hyresgäst, dock med skillnaden att detta akvarium gick sönder (och därav tvisten). Jag ska försöka att inte bli så långrandig som jag annars gärna blir...

Om man kollar på lagtexten i sig är det precis som Bygert skriver - din skyldighet som hyresgäst är att väl vårda bostaden och inte störa, skräpa ner eller bringa in ohyra. Frågan är vad detta egentligen innebär, och hur ett akvarium skulle platsa i den bedömningen. Det är därför intressant att kika på rättsfallet från 1991. Klart är att det inte i sig finns några förbud mot att i sin bostad ha ett akvarium som är avsett för hemmabruk Var gränsen går är dock inte sagt, men min personliga bedömning är att ribban ligger relativt högt här. Det bör vara först när man går upp i kommersiell storlek som det blir knivigt. Frågan återigen - vad är kommersiell storlek egentligen...? Domstolen konstaterade i vart fall att en vattenskada inte är en typisk följd av att man ställer in ett akvarium i en bostad.

Detta kan vi sammanfatta: Om du inte har avtalat med din hyresvärd om särskilda förhållningsregler som förbjuder att du har ett akvarium i din bostad, så kan din hyresvärd inget göra så länge ditt akvarium objektivt sett klassas som lämpligt för hemmabruk. För den bedömningen kan material, konstruktionssätt, storlek och tyngd spela in. Det här kan jag inte hjälpa dig med, för jag har ingen kunskap om hur mycket man kan belasta ett golv eller liknande.

Om ditt akvarium skulle gå sönder så att en vattenskada uppstår blir det dock en annan situation, eftersom du är ansvarig att ersätta skada som du orsakar antingen genom vållande (typ en aktiv och medveten handling), vårdslöshet (typ en olycka som du borde kunna avvärja) eller försummelse (typ att du borde gjort något för att förhindra skada men du lät bli trots att du kände till risken). Det är hyresvärden som ska bevisa vållandet. Enligt rättsfallet som jag nämt tidigare konstaterades som sagt att en vattenskada från ett akvarium som är avsett för hemmabruk uppstår genom att fogarna lossnat typiskt sett inte uppkommer genom ovarsamhet. Hyresgästen blev därför inte skyldig att betala för reparationerna.

Sammanfattning: Din hyresvärd kan i stort sett inte hindra dig från att ha ett akvarium hemma (om ni inte kommit överens om vissa förbud). Om du har ett akvarium och det går sönder, kan du dock bli skadeståndsskyldig för t.ex. vattenskada om akvariet inte är avsett för hemmabruk, eller om du inte lägger ner normal omsorg för att se till att systemet är slutet och akvariet är i rimligt skick. Skulle det t.ex. uppstå en liten lossning i fogarna som du nonchalerar, och det sedan lossnar helt så ligger du inte bra till (rätt om hyresvärden har bevisbördan i just detta fall).

Se alltid till att ha en hemförsäkring som täcker det fall att akvariet skulle gå sönder och läcka vatten.

Var normalt aktsam och se över systemet då och då så att slangar etc. är hela och sitter ordentligt.

Ursäkta om det blev långdraget, men blir gärna så! Hoppas detta kan hjälpa dig någorlunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det där med skador osv är ju självklart. Det som är irriterande att hyresvärden i steg 1 säger ja. Jag hade köpt det hela om dom sagt nej från start. Dom värkar inte ha koll alls då dom ändrar sig hela tiden. Först va det för tungt sedan Tjafsade dom om min försäkring att den bara gällde i min lokal vilket inte är så. För dom påstod att något centralavtal finns? Känns som dom bara snackar skit. Att dom sonika ej vill att man ska ha so stort kar helt enkelt:( Men det kunde dom kläckt innan tycker jag. hade ett 800 ++ l hörnkar föut då va områdesansvarig in och kikade oj va fint va svaret jag fick. Och nu har dom bytt ansvarig för mitt område. Tycker det är konstigt. Men får väl nedgradera till ett 720 så blir dom tysta:( Lite träligt nu när man har tekniken hemma till det kar man har + att det är färdigborrat :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag inget om hur exakta regler och så men antagligen kan dom neka om det finns en risk att det utgör en risk för andra eller dig dvs golvet brakar sönder eller liknande. Försäkring kan vara bra att kolla beroende på vilket försäkringsbolag man har om man behöver en specialförsäkring beroende på storlek. Häller du dock ut 1 liter vatten på golvet ser du vilken pöl det blir. Skulle något hända med ett 720 liters akvarie och någon får göra ett jobb med bryta upp golv och väggar t.ex. så får dom göra samma jobb (på ett ungefär) om det är 1500 liter vatten.

Jag ställde frågan till min hyresvärd om man fick ha akvarie i deras lägenheter och jag var väl tydligen den enda som var "ärlig" nog att fråga för på 20år hade ansvarig person aldrig fått en fråga angående tillåtelse om akvarium.

Lycka till och hoppas allt går bra endå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att en golvbelastning som är högre än 1000kg/m2 kommer att skapa en del problem, tror faktiskt lägenheter inte byggs med denna faktor ..... självklart håller huset, hade själv en sådan diskussion o då sa dom att huset var byggt av kristidsbetong o man fick belasta det 175kg/m2 ....... min advokat var bättre än deras så akvariet blev kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo antagligen är det något med bärheten. Va skogstokig förut men dämpat ner mig en aning nu. Så det blir ett mindre kar troligen 720 eller liknande så slipper man jävlas allt för mycket. Har ju inte ett kar i detta system + att jag brukar ha flera kar hemma. Men jag har lusläst avtalet och där står inget om hur stort eller litet.

Men det gick iaf bra om det största karet va mindre en 1000L. Skulle få papper på det nästa vecka fick iaf ett bekräftelse mail så 999L kan jag ha ett kar på :) Och dom räknar då måttet på karet hur mycket vatten som får plats utan inredning mm i karet. Man blir lite besviken. Att dom sa ja i första steget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden att rulla in en minibuss i vardagsrummet och att ha ett kar med samma vikt är att minibussen vilar på ett par kvadratdecimeter, karet kan man sätta på flera fötter som i sin tur vilar på en stor skiva som belastar en större yta. Jag hade lite av samma tanke när jag satte upp mitt 750-liters på ovanvåningen som då är en villa med reglar, inget betonggolv emellan våningarna, men kom fram till att det skulle gå fint, och det gjorde det också.

Försäkringsbolaget kommer också att ta hand om allt som händer vid eventuell olycka, det de antagligen är rädda för är att deras premie höjs ifall de blir tvungna att sanera två eller fler våningar efter att saltvatten trängt in lite överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att en golvbelastning som är högre än 1000kg/m2 kommer att skapa en del problem, tror faktiskt lägenheter inte byggs med denna faktor ..... självklart håller huset, hade själv en sådan diskussion o då sa dom att huset var byggt av kristidsbetong o man fick belasta det 175kg/m2 ....... min advokat var bättre än deras så akvariet blev kvar.

Var det efter det du kört in med en kranbil och lyft in karet via vardagsrumsfönstret på 4 de våning.....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju också då anta för skojs skull att det står nåt om maxvolym i avtalet, hur blir det då? Faktum är att värden inte ens då kan göra mycket åt det. För att komma nån vart med något som står i avtalet men inte i lagen skall det vara av synnerlig vikt för hyresvärden och synnerlig är juridiska för nåt som ligger nära aldrig. Ett exempel på vad som skulle kunna vara synnerligen viktigt i såna här sammanhang är att ta in djur i ett speciellt allergisanerat område som marknadförs som just det. Där är det befogat att ha synpunkter på vad som finns i lägenheterna. Det som står i lagen är att man skall vårda lägenheten och att man ansvarar för skador som man ställer till av vårdslöshet. Nån stans finns det ju rimligen en gräns där det inte är att vårda lägenheten om man ställer in nåt extremt tungt och där det också kan ses som så vårdslöst att det skulle kunna bli fråga om skadeståndsansvar. Med tanke på att det finns rätt många akvarier på både en och två kubik i olika lägenheter lär det inte gå att säga nåt om det, såvida då det inte bevisligen är en känslig golvkonstruktion. Värden lär alltså inte kunna göra ett skit om man tar in ett rejält akvarium. En annan sak är ju att det kan finnas en risk att man inte står först i kön till omtapetsering om man struntar i vad värden tycker, man blir ju inte utslängd men det kan ändå vara lite mindre lyckat att bli ovän med värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju också då anta för skojs skull att det står nåt om maxvolym i avtalet, hur blir det då? Faktum är att värden inte ens då kan göra mycket åt det. För att komma nån vart med något som står i avtalet men inte i lagen skall det vara av synnerlig vikt för hyresvärden och synnerlig är juridiska för nåt som ligger nära aldrig. Ett exempel på vad som skulle kunna vara synnerligen viktigt i såna här sammanhang är att ta in djur i ett speciellt allergisanerat område som marknadförs som just det. Där är det befogat att ha synpunkter på vad som finns i lägenheterna. Det som står i lagen är att man skall vårda lägenheten och att man ansvarar för skador som man ställer till av vårdslöshet. Nån stans finns det ju rimligen en gräns där det inte är att vårda lägenheten om man ställer in nåt extremt tungt och där det också kan ses som så vårdslöst att det skulle kunna bli fråga om skadeståndsansvar. Med tanke på att det finns rätt många akvarier på både en och två kubik i olika lägenheter lär det inte gå att säga nåt om det, såvida då det inte bevisligen är en känslig golvkonstruktion. Värden lär alltså inte kunna göra ett skit om man tar in ett rejält akvarium. En annan sak är ju att det kan finnas en risk att man inte står först i kön till omtapetsering om man struntar i vad värden tycker, man blir ju inte utslängd men det kan ändå vara lite mindre lyckat att bli ovän med värden.

Nu jobbar jag som konstruktör så jag känner att jag måste kommentera, det är nämligen väldigt lätt att bevisa vad golvet är beräknat att hålla för (eller hur känslig konstruktionen är, om man vill uttrycka det så). Vet man bara när huset är byggt så vet man vilket regelverk som gällde då, sen är det bara att slå upp vilka dimensionerande laster man hade på den tiden. Och oavsett regelverk så har man aldrig behövt dimensionera för något så tungt som ett akvarium på ca 2000l i bostäder. Ett undantag är om huset är riktigt gammalt, då fanns det inga regler.

Nu kanske man vill hävda att golvet håller för mer än den tidens dimensionerande last, vilket oftast är fallet då ingenjörer brukar överdimensionera av olika anledningar. Detta är också väldigt lätt att bevisa, men man måste ha ritningar på hur det är byggt för att kunna göra sina beräkningar. De flesta hyresvärdar brukar kunna rota fram ritningarna på huset, men ofta finns det inga ritningar.

Om en ingenjörsbyrå blir ombedd att vara sakkunnig i en tvist av denna typ, så finns det bara två svar dom kan ge. Utan ritningar kan dom på sin höjd öka lasten lite grann genom att fördela den på en annan yta än vad som anges i reglerna. Med ritningar kan dom svara på om det är ok att ställa dit akvariumet eller inte, ge en max last eller vad man än kan vilja veta.

Nu är jag inte så kunnig i juridik, men jag kan inte se att man skulle annat än förlora (anses ha agerat vårdslöst) om man har orsakat skador på byggnaden genom att ställa dit ett större akvarium än vad hyresvärden vill, och detta akvarium belastar golvet mer än vad huset enligt aktuellt regelverk är dimensionerat för (vilket stora kar alltid gör)

Så frågan är inte om du har rätt att ställa dit karet eller inte, frågan är om du vågar chansa på att huset håller, eftersom om det inte gör det och hyresvärden kräver skadestånd så är det busenkelt att bevisa att du trots varningar överbelastat golvet.

(du:et är ett generellt du och riktat mot någon specifik)

Sen kan jag tillägga att gå sönder inte innebär att golvet rasar, utan att takgipset hos grannen under spricker, eller att dörrar och fönster inte går att öppna pga deformationer i stommen mm. Att massor av folk har stora akvarium hemma betyder absolut inte att det är riskfritt att ställa dit ett stort kar eller något tungt, det är ett ganska vanligt fikarums snack på ingenjörsbyråer hur folk har lyckats ställa till det genom att tanklöst överbelasta sina hus. Dock är det absolut vanligast i villor där man har problemet att vem som helst kan spika ihop kåken utan vare sig eftertanke eller kunskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte så kunnig i juridik, men jag kan inte se att man skulle annat än förlora (anses ha agerat vårdslöst) om man har orsakat skador på byggnaden genom att ställa dit ett större akvarium än vad hyresvärden vill, och detta akvarium belastar golvet mer än vad huset enligt aktuellt regelverk är dimensionerat för (vilket stora kar alltid gör)

Så frågan är inte om du har rätt att ställa dit karet eller inte, frågan är om du vågar chansa på att huset håller, eftersom om det inte gör det och hyresvärden kräver skadestånd så är det busenkelt att bevisa att du trots varningar överbelastat golvet.

(du:et är ett generellt du och riktat mot någon specifik)

Sen kan jag tillägga att gå sönder inte innebär att golvet rasar, utan att takgipset hos grannen under spricker, eller att dörrar och fönster inte går att öppna pga deformationer i stommen mm. Att massor av folk har stora akvarium hemma betyder absolut inte att det är riskfritt att ställa dit ett stort kar eller något tungt, det är ett ganska vanligt fikarums snack på ingenjörsbyråer hur folk har lyckats ställa till det genom att tanklöst överbelasta sina hus. Dock är det absolut vanligast i villor där man har problemet att vem som helst kan spika ihop kåken utan vare sig eftertanke eller kunskap.

Detta förutsätter så klart att problemet är just att byggnaden gått sönder av tyngden? Om det istället är en siliconfog som lossnat, filter/sump som läckt etc kan väl knappast byggnadens hållfasthet spela någon roll för hur man bedömer ansvaret för vattenskadan? Om en ruta spricker däremot kanske värden kan hävda att det beror på sättningar i golvet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag tänker på, man snackar om kar på 1000-2000 liter här nu, tar man då i beaktning att större kar tar större yta i anspråk, dvs man bygger inte på höjden, utan på längden, med akvarier på 3-4 meter i längd, och på så vis sprider ut vikten på större yta?

Vikt per ytenhet måste ju vara det avgörande när man avgör om ett akvarie är för stort, annars skulle man ju inte få ha ett 20-tal gäster som väger 100kg vardera i lägenheten heller utan att kallas vårdslös om takgipset spricker och släpper från grannen. :)

Står det bara att man inte får ha akvarier större än tex 720 liter kan man ju "mura upp väggen med dem" om det inte står något om total volym per yta/lägenhet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske fattat fel men du verkar få ha ett kar på 999 liter. Jag har inte sett många som räknar sina akvariemått invändigt. Så om ditt nya kar är 228 cm långt, 75 cm brett och 62 cm högt så borde du ha minst 8mm glas och det ser ut som aluram dessutom. När jag räknar lite grovt 22,6*7,3*6,1 = 1006Liter om du fyller det till brädden. Säg att du har lite normalt säkerhetsavstånd på 3 cm från kanten så hamnar du på typ 957Liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...