Gå till innehåll

Fauna Marin Zeo-Light-System


pkarl

Rekommenderade inlägg

Hej!

I o m att FM har släppt en uppdaterad manual så tyckte jag det vore intressant att höra synpunkter över denna. Det som slår mig när jag kikar på detta är följande:

1. Man har ändrat/gått ner i rekommendation av sten till 1000g per 1000L men samtidigt förkortat bytesintervallet till 4 veckor

2. ultra bak har försvunnit och ersätts av reef vitality och ultra min s

3. ultra bio har försvunnit ur manualen. Man kan om van vill använda bacto blend men ses ej som nödvändigt.

Så, rätt stora förändringar som jag ser det och det vore intressant att höra vad andra har för erfarenheter.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var som tusan...tydligen bara jag och Leffe som håller på med dessa system... Synd när det fungerar så bra. Har som sagt konverterat från KZ efter att ha använt detta i över 1 år och kan nu äntligen känna att jag börjar få kontroll över vad jag stoppar i akvariet.

Angående guiden så har jag dock en del funderingar t ex så rekommenderar man att om man inte har den automatiska zeoreaktorn så skall man skaka stenen var 2:a dag. Varför inte varje dag? Är det någon fördel att vänta så länge mellan skakningarna?

En annan sak jag undrar över är: tillsatsen av ultra bio (bakterier) ses inte längre som nödvändig. Varför har man ändrat sig där på den punkten?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med Zeo-matic är det tänkt att "blåsa igenom" 1 minut /dag

Reef vitality-kapslarna är "all inclusive" inga ytterligare bakteritillsatser behövs.

Det var som tusan...tydligen bara jag och Leffe som håller på med dessa system... Synd när det fungerar så bra. Har som sagt konverterat från KZ efter att ha använt detta i över 1 år och kan nu äntligen känna att jag börjar få kontroll över vad jag stoppar i akvariet.

Angående guiden så har jag dock en del funderingar t ex så rekommenderar man att om man inte har den automatiska zeoreaktorn så skall man skaka stenen var 2:a dag. Varför inte varje dag? Är det någon fördel att vänta så länge mellan skakningarna?

En annan sak jag undrar över är: tillsatsen av ultra bio (bakterier) ses inte längre som nödvändig. Varför har man ändrat sig där på den punkten?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta ska man rengöra om man har zeomatic 2 då om 2dagars intervallet bara gäller manuella?

Hur uppfattar du metoden än så länge? Hur länge har du kört den.

Började konverteringen för snart 2 månader sedan. Började med att byta ut stenen samt bakterierna och det aktiva kolet. Efter en månad så bytte jag ut zeostart 3 mot ultra min s och ultra bac och körde med det endast i ca 2 veckor för att sedan även börja tillsätta color elements. (i väldigt små doser dock)

Resultat: Väldigt nöjd med konverteringen. Visserligen lite "knepigt" att hamna på rätt nivå i doseringen av ultra bac och min s. Känns dock som att jag börjar hamna rätt nu...Tror att jag doserade för mycket ultra min s den första tiden. Är nu nere i 0.2 ml x 2 per dag och tycker mig se att jag inte får lika mycket bakteriefilm på rutorna som tidigare.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...

Hej

har precis kört en vecka med ultralith,

Nu har skummaren börja skumma okontrollerat,dock är vattnet som hamnar i koppen "rent"

Vad händer? för stor bakterietillväxt,överdosering av ultra bak/Ultra min S (kolkälla)

en sak som inte följer receptet är att jag kör KZ biomate, dock använder jag Fm egna bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...