Gå till innehåll

optiwite


atropos

Rekommenderade inlägg

Har ett märkligt fenomen på min optiwite ruta .

Den har blivit gråaktig på insidan . Har testat alla möjliga saker men får en bort den gråa nyansen

Någon annan som har fått det så också eller vad det kan bero på .

Karet är lite mer än ett år gammalt och det blir bara värre och värre tycker jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett detta fenomen på Korallrevet i södertälje, ett kar har denhär typen av fel i kortändan och det verkar inte finnas någon rimlig förklaring till detta.

Vet inte om det bidrar med nåt annat än att du inte är helt ensam om det hela...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns nästan dom om det är något fel på rutan .

Men vad det kan bero på vette fan .

Känns ju minder kul att behöva byta ruta efter ca 1, 5 år

Drygt som fanken om det nu skulle vara ett produktions fel.. Frågan är vad som egentligen kan gå fel.. Nästa tanke är ju om det har påverkat hållfastheten i glaset..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inget om kemisk sammansättning på optiwhite men kristall kan få nåt som heter glasröta. Det är nåt med att blyet i glaset löser ut i glaset och gör det mjölkigt. Syns ibland på äldre glas. Vet inte om det har nåt med detta att göra. Förmodligen helt annan kemisk sammansättning på modernt glas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara knalla dit och kika av någon garanti bor finnas reklamationen är enligt lag 3år vid fabrikfel

Kan vara värt och kolla av. Tror inte det är en hinna på glaset utan hela glaset. Har med sätt det på äldre kåkar men opti vill jag inte spekulera i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig hört talas om detta... :smiley3: Däremot kan jag flika in att mitt 15 mm tjocka OW-kar har några få väldigt små bubblor i glaset på 4-5 ställen, varav ett också har kringliggande "skevhet" i glaset. Man måste vara ca minst 20 cm från för att ens se det, men det finns där. Vet inte om det är vanligare med bubblor i glas med låg järnhalt som detta, eller om det är slumpen. Men ngn slags dimmighet som rent av motverkar syftet med OW har jag aldrig hört om innan. Verkar ju helt ironiskt illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt stora ser jag inget sådant och det är drygt 7 år. Det är Optiwhite från Pilkington.

I mina andra kar har jag Schott diamantglas som är lite klarare.

Men i inget kar har jag dimma på insidan.

Jag misstänker att Atropos har en mindre kalkutfällning på insidan av glaset. Vad brukar du hålla för värden på vattnet? Ca, kH och Mg?

Gammaldags kristallglas innehöll en hel del bly vilket är förbjudet i dag.

Optiwhite och diamantglas är vanligt floatglas men man har valt ut råvaror med lägre järnhalt. De kallas ju också "Low Iron".

Jag har nu limmat 22 kar med Diamantglas och har glas stående till 4 till men jag har inte sett en bubbla i en enda skiva.

Jag tror Pilkingtons Optiwhite har samma kvalitet så jag undrar verkligen vad det är för fabrik som tillverkar glas med bubblor och ojämnheter i dag.

Jag skulle direkt reklamera om jag fick en enda bubbla i ett glas som skall vara på framsidan av ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är laminatglas kan det beroende på hur rutorna ligger o en dålig silicontätning, då kan fukt tränga in mellan glasen ..... ett vanligt fenomen på bussfönster.

Inte något laminat.. Opti 12mm

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är från mr Christer ovan. Är jättenöjd med klarheten och storleken etc, men ska man vara superkritisk så är det som sagt 4-5 mikrobubblor i frontglaset. Det är ej laminat. Det är 15 mm OptiWhite...

vad gäller ämnet så hade jag också gissat på kalk, men som sagt.. det borde ju gå bort med rakblad då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...