Gå till innehåll

Meanwell LDD drivare, hur använda?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har kikat lite till och från på Meanwells LDD drivare och kan inte undgå att tycka att de ser otroligt små och smidiga ut. Jag gillar att man kan mata de med lågspänning från en strömkälla och få ut korrekt spänning och ström till sina dioder, även att de går PWM dimma är fräckt. Men jag har lite svårt att förstå hur de fungerar. Tycker det är lite ont om information.

Hur fungerar det med spänningsmatningen är det jag undrar mest, jag antar att de inte kan transformera upp spänningen. Men hur långt ner kan de transformera spänningen? Är det viktigt att man matchar spänning in mot vad man vill ha ut eller kan jag tex mata med 24V in men bara ta ut 15V? Vad händer med "överskottet" då? Blir det värme eller vad sker, de ser inte ut att vara designade för att kunna göra sig av med överskottsvärme som en del andra lösningar, tex en vanlig gammal spänningsregulator. Jag har lite svårt att hitta tydliga dokument som berättar för mig vad jag vill veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det finns lite datablad:

http://www.mouser.com/ds/2/260/LDD-LS-spec-254856.pdf för LS varianten.

http://www.meanwell.com/search/LDD-L/default.htm för L- varianten.

http://www.meanwell.com/search/ldd-h/default.htm för H-varianten.

Det säger en del i alla fall. Du kan utan problem mata med 24V och ta ut 15V.

Om du tittar på de fyra kurvor som finns i slutet, de visar effektiviteten vid 4 olika inspänningar, 12V, 24V, 26V ovh 48V.

De olika frägera är olika strömmar (beror alltså på vilken module du köpt).

Den horisontala axeln visar vad man har kopplat in, angivet i antal LEDar med ett Vf på 3V styck.

Den vertikala axeln visar verkningsgrad. Lägre verkningsgrad betyder att mer effekt går över till värme i drivern.

Man bör också ha koll på att det förutom strömvalet finns 3 olika inspänningsområden för modulerna; de har olika suffix; LS (max32V), L (max 36V) och H(max 56V).

Jag har för mig att de även skiljar lite i storlek modellerna.

MVH

/Janne

EDIT: L och LS verkar ha samma datablad vilket var lite förvirrande, man ser bara skillanden noterad på raden för "Input, Voltage range".

EDIT2: Om man ska köpa lösa moduler så bör även vara medveten om att det finns 3st fysiska anslutningstyper på modulerna, som anges som en sista bokstav i beteckningen; blankt = vanliga pinnar, W = Wire, S = SMD (Ytmonterat).

Ändrat av Janne68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, nu förstår jag kurvorna därnere mycket bättre i bladen. Tack så mycket. Det låter ganska mäktigt att kunna ha ca 70% effektivitet även om man kör in 36V men tar ut bara 3V. Spännande saker. De verkar väldigt bra.

Finns det några nackdelar med de som inte syns såhär direkt? Om vi skulle jämföra tex med ditt populära drivkort, har din lösning några starka fördelar mot en liten bunt LDDs? Bortsett från att ditt ser mycket coolare ut såklart :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fina verkningsgraden får du genom att det är en switchad driver.

Det enda nackldelen med LDD är ju att strömmen är helt fast för den inköpta modulen, man kan (vad jag vet) inte heller parallellkoppla kanaler för att få ut en högre ström än 1000mA, men jag har hört rykten om att det är "starkare" varianter på gång.

Mina kort har ju även PWM genereringen ibyggd.

Men jag skulle ändå rekommendera LDD just för att inte behöva fundera i någon större utsträckning på att anpassa slingor och spänningar samt att man kan gå högre i spänning än CAT-korten.

Så några fler CAT-kort kommer nog troligen inte komma från mig utan den blir andra saker istället :-)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fina verkningsgraden får du genom att det är en switchad driver.

Det enda nackldelen med LDD är ju att strömmen är helt fast för den inköpta modulen, man kan (vad jag vet) inte heller parallellkoppla kanaler för att få ut en högre ström än 1000mA, men jag har hört rykten om att det är "starkare" varianter på gång.

Mina kort har ju även PWM genereringen ibyggd.

Men jag skulle ändå rekommendera LDD just för att inte behöva fundera i någon större utsträckning på att anpassa slingor och spänningar samt att man kan gå högre i spänning än CAT-korten.

Så några fler CAT-kort kommer nog troligen inte komma från mig utan den blir andra saker istället :-)

MVH

/Janne

Blir det några styrningar istället ? Vore trevligt o kunna bygga ut befintliga Cat kort med ldd kanaler o få styrningen i programmet från dig.. Så allt blir samlat.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, något sådant :-)

Finns faktiskt redan en sådan möjlighet i ett PWM-kort jag har med 4 optiskt isolerade utgångar som har sin egen spänningsmatning och då kan generera "valfri" nivå på PWM signalen (max 10Volt). Plus att kortet har 12 st 3.3 PWM signaler som är oisolerade vilka kan driva LDDer.

Dock är bussanlsutnigen fysiskt anpassad för LEDMasterBasic1 (2x4 pinhead), kräver alltså en adapter för att kopplas till LMB2, så något annat blir det också framöver.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...