Gå till innehåll

Hur läsa salifert no3 test?


urcellen

Rekommenderade inlägg

Har under min tid som saltvattensakvarist (1 år) använt Jbl tester men har nu gått över till Salifert då tydligen de flesta rekommenderar det.Det som är underligt är att Salifert testet visar 100 i nitrat!!!!!!!!!!!!!! kan detta stämma?? Eller skall man dela det värdet eller inte såg något med low range men förstår inte innebörden av det?? Enligt Jbl så visar nitrat 15. Jag gjorde ett 20% vattenbyte för 3 dagar sedan med.Mina övriga värden är 1025 i salt.Nitrit 0 med salifert test.Fosfat 0,03 med salifert.Kh 9,6 med salifert.Ca 430 med salifert Mg 1350 med salifert.Alla fiskar och koraller mår bra och har fina färger.Någon som har någon ide?? Med vänlig hälsning Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]104201[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]104202[/ATTACH]Hur skall detta läsas av och ev divideras då?

saliferts nitrattest är inte så lätt att läsa av men jag tycker det ser ut som ett värde i närheten av 50 och då hamnar du utanför skalan om du läser av från sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som alex sa det är så man läser av. Det är mycke. Själv brukar jag ställa testet över paletten för var färg och kika den vägen inte rätt kanske men gör lika hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju ett Aqua medic akvarium med teknik inbyggt i baksidan där skummare,filter mm sitter och där finns även en kammare med svarta bollar i plast stora som pingisbollar ungefär med avlånga hål i som jag läst skall vara ett nitratfilter skall dessa bollar tas ur och göras rent ofta eller skall de bytas ut helt till nya då och då? De sitter ju så till att det är skitsvårt att få ut dem ur akvariet... Vad vet ni om dessa bollar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju ett Aqua medic akvarium med teknik inbyggt i baksidan där skummare,filter mm sitter och där finns även en kammare med svarta bollar i plast stora som pingisbollar ungefär med avlånga hål i som jag läst skall vara ett nitratfilter skall dessa bollar tas ur och göras rent ofta eller skall de bytas ut helt till nya då och då? De sitter ju så till att det är skitsvårt att få ut dem ur akvariet... Vad vet ni om dessa bollar??

Biobollarna har samma funktion som din levande sten, något nitratfilter är de således inte... Tvärtom tillför dom akvariet nitrat om de inte hålls rena... Jag förstår inte varför en del akvarietillverkare håller fast vid denna stenåldersteknik, men det kanske är svårt att få in tillräckligt med sten i små akvarier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är ju lite hur mkt pulver du lagt i? går igenom testet i huvvet.

Nr 1 tillsätt 1ml vatten.

2. tryck den blå mätskeden med det mjöliga pulvret mot behållarent innersida och dra upp skeden. Dra sedan av pulvret jämsmed skedens kant med hjälp av den hårda pappskivan som mätskalan visas på. (skaka inte än)

3. tillätt en streken sked av pulver 2.

4 virvla testet i 10 sec typ o vänta ett par min.

5 läs av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är ju lite hur mkt pulver du lagt i? går igenom testet i huvvet.

Nr 1 tillsätt 1ml vatten.

2. tryck den blå mätskeden med det mjöliga pulvret mot behållarent innersida och dra upp skeden. Dra sedan av pulvret jämsmed skedens kant med hjälp av den hårda pappskivan som mätskalan visas på. (skaka inte än)

3. tillätt en streken sked av pulver 2.

4 virvla testet i 10 sec typ o vänta ett par min.

5 läs av.

Är detta nåt nytt nitrattest från salifert med två pulver istället för en flaska med vätska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag har nu börjat dosera ultrabak 1 ml per dag för att få ner min höga nitrat har hört att man skall skumma mera blött för att få ur mer skit är det något ni vet om man bör göra eller inte??

Du kanske kan göra några större delvattenbyten en tid för att få ner nitraten snabbare,men det har du nog gjort? Mätfel har man läst om.......... i denna tråd står det lite https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?11427-skyhögt-nitratvärde!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...