Gå till innehåll

Kan Ca öka av sig självt?


jensnordfalt

Rekommenderade inlägg

Har bestämt mig för att veta förbrukning av calcium och magnesium varje dag för att ta reda på förbrukningen. Det lustiga är att i båda mina kar har calciumet ökat sedan igår utan att jag tillfört något. Är det möjligt eller har jag mätt fel i båda karen? Jag gör dropptester med JBL Mg + Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går på greger's spår. JBL + Soptunna = Sant.

Skaffa exempelvis salifert.

Mäter du något annat, och vad mäter du med?

Salinitet, kh, ph, nitrat mm...

Visst, jag mäter saltet med en refractometer (1.024) sedan har jag ett helt kartotek med JBL-askar med tester för NO2, NO3, KH, PH, PO4. Testar även lite med Tropic Marin dropptester för NO2 och NO3.

Jag är rätt ny med allt detta så jag känner mig fortfarande fram. Har hittills bara haft mjukisar men skaffade min första SPS idag (lobophyllia).

Har inga problem med nitrit, nitrat eller fosfat. Ligger ok på KH (12) men lite lågt på PH (6,8 i det ena akvariet och 7 i det andra).

Hämtar osmosvatten på akvarielagret och blandar själv med Red Sea - Coral Pro Salt.

Mitt största (fast troligtvis i era ögon lilla) akvarium är på 280 liter. Sedan har jag ett nano på 30 liter. Jag byter 10% i båda en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du nog din felkälla. testa att testa 3 gånger på rad så gissar jag att du får lite lätt värden varje gång, är inte så mycket som skulle kunna släppa märkbart mycket Ca på 24timmar.

:)

Bra. Har bestämt mig för att mäta kl 17 varje dag i en vecka. Då borde jag väl ändå i genomsnitt kunna hitta rätt?

Så Salifert är ett varumärke (hittade det på nätet)? Verkar ju dessutom prisvärt. Vad är den stora skillnaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så Salifert är ett varumärke (hittade det på nätet)? Verkar ju dessutom prisvärt. Vad är den stora skillnaden?

Hobbytester har inte samma precision som labbtester men man vill att dom är konsekventa och relativt nära verkligheten(om man kollar mot referensvätskor).

JBL verkar ha problem med både precision och hållbarhet, sånt kan bero på reagenser eller förpackningarna man använder.

Salifert verkar ha hyfsat bra precision på det mesta med undantag för fosfattestet som är väldigt optimistiskt, där måste man gå upp rejält i prisklass för bra funktion.

Lobophyllia är en LPS ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra. Har precis gjort slut på min hink med salt. Var på Triton för att köpa nytt i veckan men han hade slut. Någon som har något bra salt att rekommendera? Jag har alltså blandat med lägre djur och fisk och har fått för mig att 1.024 är en bra salthalt.

Fauna marin skulle jag satsa på - triton borde fått in det nu. De skulle fått i tisdags men det blev något strul med leveransen. Tropic marin verkar ha något problem med blandningen just nu annars är det ett vettigt salt tycker jag.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Delvattenbyte idag. Detta till trots ser värdena ut som följer:

[TABLE=width: 433]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]fredag, 18/10[/TD]

[TD]lördag 19/10[/TD]

[TD]söndag 20/10[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Magnesium[/TD]

[TD=align: right]1260[/TD]

[TD=align: right]1120[/TD]

[TD=align: right]1160[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Calcium[/TD]

[TD=align: right]340[/TD]

[TD=align: right]380[/TD]

[TD=align: right]340[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Om nu testen stämmer (vilket ni fått mig att misstänka att de inte gör) så fick alltså delvattenbytet upp Mg lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...