Gå till innehåll

Mg sjönk kraftigt..?


NaCl

Rekommenderade inlägg

Nu behöver jag lite råd från er med mer erfarenhet så att jag inte gör bort mig. Har försökt läsa på om Mg men tycker mig inte fått svar på min frågeställning.

För ganska exakt en vecka sedan gjorde jag tester och tillsatte efter det Red Sea Reef Foundation ABC+ (ett komplett pulver som innehåller en blandning av A,B och C plus lite extra).

I onsdags hade jag följande basvärden (testat med JBL):

Temp: 26

Ca: 470

kH: 8

Mg 1300

pH: 8,1

Salt: 1.023

När man doserar med RS Reef Foundation ABC+ så doserar man utefter Ca-värdet. Min uppmätta förbrukning ligger på Ca 5/dag om man ska lita på testerna. I söndags gjorde jag ett vattenbyte (12%) men tillsatte inget extra förutom saltet (Aquarium Systems Reef Crystals) eftersom jag har för högt Ca och saltet i sig innehåller en del Ca och Mg m.m..

Någon timma efter vattenbytet testade jag vattnet, och alla värden såg exakt lika ut som i onsdags, förutom att Ca sjunkit till 450 och Mg hade sjunkit från 1300 i onsdags till 840 på söndagen! Jag blev skeptiskt och kontrollmätte en gång till, fick exakt samma resultat.

Kan verkligen min Mg-förbrukning vara så hög, eller är det något annat som spökar? Jag ser naturligtvis inga problem i att köpa och tillsätta Mg, men vill försäkra mig om att allt står rätt till innan jag gör det.

Akvariet är på 128L, innehållandes 1 spansk läderkorall, 1 oidentifierad mjuk korall, 2 st clowner och 4 turbosniglar. Testerna är från JBL och helt nyinköpta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som mätfel.... Med ett MG på 840 så kan du inte ha mer än ca 300 Ca då man säger att 1/3 del av Mg är max av Ca innehållet Någonstans gör du fel är min tanke. Kan du så försök ta med lite vatten till en handlare och be någon hjälpa dig med att mäta Ca och mg så du dubbelkollar.

Skulle nu Mg halten vara väldigt låg så tillsätter du bäst Mg clorid eller gör ett par större vattenbyten. Kolla även det nyblandade vattnet för o se att det innehåller korekta värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Folk brukar till o från fråga om mystiska Mg värden och i regel så brukar "JBL" komma upp i diskussionen förr eller senare ;)

Deras Mg test verkar vara det känsligt och rätt opålitligt, men man kan ha väldigt hög Mg förbrukning i början innan alla ytor är mättade.

Dina värden verkar dock lite väl radikala så jag skulle tro på att det är testet eller saltet.

Reef Crystals var ett bra high end salt tills det köptes upp ett antal år sedan och man ändrade mixen, huvudsaklige så tog man bort en massa Mg.

Så en dålig batch RC salt kan ha viss negativ verkan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man borde alltid mäta KH, Ca, Mg på nytt salt. Jag har haft två dåliga batcher med för låga värden. Se till att det nyblandade saltvattnet får stå minst ett dygn innan du mäter. Glöm inte mäta salthalten. Jag kalibrerar min refraktometer innan VARJE mätning samt efter varje mätning (så att den inte hoppat till sig precis innan eller under mätningen).

Om du har en Ca förbrukning på 5ppm/dag så borde du väl ha en KH förbrukning på ca: 1/dag (som kontroll).

Har du fått en "explosion" av kalkalger föresten? Kan inte det käka lite mg vid uppstart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Som steg 1 har jag beställt nya tester av annat fabrikat. Ska se vad de mätningarna ger, plus att jag ska kontrollmäta värdet på saltet.

phhasek - precis i början fick jag väldigt mycket, men det är nästan borta nu, finns dock lite kvar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte idag vattnet med de nya testerna jag beställde (Salifert).

Kan notera följande skillnader i mätresultatet (både JBL och Salifert jämfört vid exakt samma tidpunkt).

Salifert

Ca 480

Mg 1110

dkH 9

JBL

Ca 460

Mg 940

dkH 8

Baserat på vad jag fått höra om JBL sätter jag större tillit till Salifert. Oavsett vad så är jag långt ifrån nöjd med värdena. Som jag skrev ovan använder jag idag Red Sea Reef Foundation ABC+. Jag följer doseringsanvisningarna på pricken, ändå går Ca upp till 480 istället för 440 som det var tänkt, och Mg släpar efter. Är det någon som har erfarenhet från detta tillskott som kan säga något om hur det fungerar i längden? Har annars funderat lite på att pensionera pulverburken och satsa på Balling Light istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis, det gör jag. Deras doseringshänvisning bygger på att man har räknat ut sin förbrukning, sedan finns det en tabell där man läser av hur många gram man ska dosera ställt i relation till förbrukningen för att konstant ligga på 440 i Ca

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu backar vi bandet lite..

ABC+ baserad på jämn förbrukning ... Enkelt o lätt... Eller... I ditt fall så har du en sned förbrukning vilket gör att ett kombo preparat som detta inte löser just ditt problem..

Du bör tillsätta enbart Mg höjande medel för att tillslut få alla värde på "rätt" plats igen , o sen kan du prova ABC+ igen för att kompensera dagliga förbrukningen

Har man tex ett nystartat kar så förbrukas Mg i högre takt än normalt pga av omständigheterna.. Då faller ABC+ "funktion" bort då det påverkar flera parametrar..

Efter ett tag när karet gått in sig en längre tid så blir det säkert ok att köra med ABC+ bitvis men ofta blir det en brist av något slag som man absolut inte ska försöka kompensera med just detta preparat.. Man får hitta det där enskilda som behövs o bara tillsätta det.

Hoppas att du hänger med i mitt språk o förstår..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...