Gå till innehåll

Catherines RSM 130D :-)


Ferraways

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har för några veckor sedan startat ett RSM 130D kar som jag har successivt inrett med få "saker".

Alla värden har varit bra och LS köpte jag väl inkörd så jag kunde snabbare komma igång.

Jag har bra vattenflöde (2 eheim returpumpar) och (Tunze 9002) skummare. MH belysning för stunden, LED är på väg.

Nu till mitt problem:

Karet saknar original toppskiva som är ett lock samtidigt som den innehåller belysning mm. som ni vet. Pga att den saknas så avdunstar det också mera vatten än det annars hade gjort.

Jag fyller på dagligen ca 1 liter...

Och pga ovetskap om vad som händer, så har jag fyllt på med vanlig kranvatten så nu har jag fått kiselalger som inte börjat bubbla utan de ligger som brun sammet över stenarna, inget i glasen.

Jag har 1 turbo och en stor sjöstjärna och köpte 10 st eremiter igår. Hoppas dessa jobbar hårt.

Min fundering:

För att jag ska få ordning på vattenproblematiken, dvs. att det fylls på "bra" vatten och i lagom takt och att jag ska våga åka iväg hemifrån mer än 8 timmar på en dag så funderar jag på någon typ av osmos anläggning som kan sköta detta åt mig. Eftersom jag inte är någon miljonär så ska det inte kosta en halv bondgård heller.

Vad kan ni andra tipsa om? Vad har ni för system till era? Ris & Ros, vad ska man sätta sina pengar på?

Har ni även tips utöver med kiselbekämpning så skriv gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och pga ovetskap om vad som händer, så har jag fyllt på med vanlig kranvatten så nu har jag fått kiselalger som inte börjat bubbla utan de ligger som brun sammet över stenarna, inget i glasen.

Jag är i samma situation som dig. Precis startat upp för en månad sedan på kranvatten och nu ser det ut som sten och sand börjat rosta. För tillfället väljer jag att se det som en fas i uppstartsprocessen och avvaktar hur det utvecklar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser redan bättre ut idag! 10 eremiter och 5 snäckor har jobbat hårt.

Tyvärr så har jag inte begripit hur jag ska göra med osmos filtret så det är fortfarande vanlig kranvatten som åker i och då ger jag själv karet ett bakslag varje gång jag häller i vatten... :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Ja, jag känner mig så töntigt lycklig haha :ler: Kan sitta framför rutan i evigheter och bara glo om där har hänt något nytt sen sist.

Grattis och välkommen till en fantastisk hobby. Jag började också med ett rsm 130. Har nu ett 250. Då är du på g. Nu börjar det roliga
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...