Gå till innehåll

Syra/bakteriekultur för att urlaka fosfat ur död korallsten.


addo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är som ni kanske sett på gång att starta upp ett kar.

Stommen till inredningen har jag tänkt bygga av död sten. Medan jag bygger systemet och köper utrustning osv, tänkte jag att det kunde vara smidigt att förbereda den döda stenen.

Min plan är därför att först urlaka bunden fosfat ur stenen med surt kranvatten och stora vattenbyten under ett par veckor, för att sedan etablera filterbakterier i vanligt kranvatten.

Sedan kommer jag starta systemet med riktig levande sten och den döda stenen.

Jag har dock några saker jag undrar över.

Vilken syra är lämplig att blanda i kranvattnet för att lösa bundet fosfatet?

I samband med uppstarten, tjänar man något på att stegvis vänja över stenen till full salthalt, för att undvika att allt för stora delar av bakteriekulturen dör av osmoschock?

Är syran överflödig, dvs klarar bakteriekulturen av att på egen hand lösa det bundna fosfatet?

Ändrat av addo
stavning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min plan är därför att först urlaka bunden fosfat ur stenen med surt kranvatten och stora vattenbyten under ett par veckor, för att sedan etablera filterbakterier i vanligt kranvatten.

Sedan kommer jag starta systemet med riktig levande sten och den döda stenen.

Bakterier etablerar sig automagiskt med lite tid.

Vilken syra är lämplig att blanda i kranvattnet för att lösa bundet fosfatet?

Popov använda saltsyra efter att ha läst hur jänkarna gör. Hans sten blev bara småsmulor kvar av.

Han använde natriumvätesulfat för att neutralisera svavelsyran.

Se detta inlägg i hans tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55391-POPOV-s-Drop&p=544743&viewfull=1#post544743

I samband med uppstarten, tjänar man något på att stegvis vänja över stenen till full salthalt, för att undvika att allt för stora delar av bakteriekulturen dör av osmoschock?

Jag har läst att Stig skrivit att bakterierna klarar övergången, men jag har inte läst källor på det.

Är syran överflödig, dvs klarar bakteriekulturen av att på egen hand lösa det bundna fosfatet?

Ja, men det går mycket långsammare med att bara använda vattenbyten. Jag tror inte bakterierna spelar någon större roll i urlakningsprocessen av död sten. Det är helt enkelt utspädning i omgångar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att man tjänar något nämnvärt på att använda starka syror till att laka ur fosfat.

Fosfaten löses urlakas ju när pH:t börjar gå under 8 och sedan mer och mer ju lägre pH det är.

När pH:t går under 6,7 börjar kalkstenen lösas upp. Att gå mycket lägre än det gör bara att man förlorar sten.

Tillsätter man saltsyra så fräter det ur ytskiktet på stenen tills pH är uppe i 6,7 och sedan stannar processen nästan.

I de djupare porerna i stenen har det inte hänt någonting.

Fortsättning följer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, jag tror att det handlar mer om att lösa upp organiskt material i stenen mer än att laka ur själva aragoniten om vi säger så.

Min döda sten är/var full av gamla döda svampar och annat som tar lång tid att brytas ner och försvinna i en normal urlakningsproces. Syra löser upp allt organiskt skräp som finns i stenens håligheter och gör att den kan exporteras effektivare.

Det är nog så att man lätt pratar om varandra i detta fall och har 2 olika fokus på vad som är att laka ut fosfat ur död sten.

1) bryta ner och ta bort organiska rester i den smutsiga stenen

2) laka ur bunden fosfat i kalciumkarbonaten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju tydliggöra vad jag menar, jag vill alltså laka ur bunden fosfat utan att lösa stenen PH> 6,7. Sen vill jag att bakterierna jag tillsätter ska äta upp det organiska, och i bästa fall följa med stenen när den hamnar i saltvattnet för att stenen snabbare ska kunna delta i kvävenedbrytningen.

Nu när jag ser PH-värdets nedre gräns framför mig så går det upp att jag inte behöver tillsätta bakterierna efter syrabehandlingen. Dom klarar ju ett PH på runt 7 utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsättningen.

Jag tycker alltså att man skall använda svagare syra eller bara tillsätta några droppar saltsyra varje dag för att laka ur fosfat.

Om det gäller att ta bort organiska rester av döda djur är kaustiksodan effektiv men en del blir kvar. För att få bort det får man sänka pH och sedan tillsätta startbakterier.

Jag har haft en del kunder som köpt död sten och lakat ur den på det organiska under två till tre veckor i vattenledningsvatten med startbakterier. Man lägger bara stenen i en balja med en liten pump fyller på vattenledningsvatten och litet startbakterier. Efter ett par dagar blir det hinna på vattenytan och ungefär en dag senare luktar det så att man byter allt vatten och häller på nya startbakterier.

Efter 4 -5 vattenbyten blir det ingen hinna på vattenytan och det har slutat lukta. Då är stenen färdig för akvarium.

Men den stenen har inte nämnvärt med organisk fosfat så fosfaturlakning är inte aktuell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju gott om tid på mig, så jag kör nog på startbakterier och vattenbyten i ett par veckor för att sedan sänka PH med några droppar HCL och vattenbyten i ett par veckor till.

En fråga kvarstår dock, känar man på att sakta vänja över stenen till full salthalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ursäkta om jag kapar tråden lite men jag har en fundering.

då mitt kar sprack så tog jag all levande sten som dött och spolade av med högtryckstvätten och lade sedan undan det. Behöver den då lakas ur på fosfat eller ska jag bara försöka få bort det organiska på nåt vis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att man tjänar något nämnvärt på att använda starka syror till att laka ur fosfat.

Fosfaten löses urlakas ju när pH:t börjar gå under 8 och sedan mer och mer ju lägre pH det är.

När pH:t går under 6,7 börjar kalkstenen lösas upp. Att gå mycket lägre än det gör bara att man förlorar sten.

Tillsätter man saltsyra så fräter det ur ytskiktet på stenen tills pH är uppe i 6,7 och sedan stannar processen nästan.

I de djupare porerna i stenen har det inte hänt någonting.

Fortsättning följer...

Mr petimeter är i farten igen :)

6,7 är fel - kalksten höjer till ca 7,6 i pH. Du har vänt på siffrorna Stig

Om man nu vill laka ur stenen så skulle jag åtminstone göra så att jag sänkte pH till ca 7,7 - 7,8 med hjälp av koldioxid och sedan använde fosfatmedel (al baserat) under ngn månad. Byta ofta (minst en gång i veckan). Jag hade dock inte brytt mig. Hade skrubbat noga och så i med stenen bara

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört min sten i ett bad med saltsyra, fungerade utmärkt, det som är syftet är just att fräta bort det yttersta lagret på stenen där eventuell fosfat är inbundet i aragoniten, självklart förlorar man en del av stenen, och man får ju balansera det med mängden syra vs sten.

Saltsyra är relativt lämplig, så länge man är VÄLDIGT försiktig när man jobbar med det, då restprodukterna av reaktionen är väldigt vanliga och ofarliga:

2HCl + CaCO3 => CaCl2 + H2O + CO2, alltså Kalciumklorid vatten och koldioxid.

Om man vill neutralisera eventuell kvarvarande syra så gör man det enklast med vanlig bikarbonat:

HCl + NaHCO3 => NaCl + H2O + CO2, alltså koksalt, vatten och koldioxid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ide på hur jag ska laka ur död LS (har 75 kg till min nya balja) är att tillsätta sprit,bakteriekultur och nitrat om det behövs och skumma ut skiten.

Hur fort det går på det sättet vet jag inte men det borde funka bra i allafall.. Salt tänkte jag använda sådant som man har till avkalkare.. kostar inte mer 100kr säcken (25 kg).. Och byta ut vatten lite då o då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...