Gå till innehåll

Hur installerar man en Sander Ozonizer???


Chum

Rekommenderade inlägg

Har fått hem en Sander Ozonizer C50, men är helt frapperad över det faktum att det verkligen inte existerar ett enda dokument på hela Internet som visar hur man kopplar in dessa på korrekt sätt. De två anslutningarna är inte märkta med IN eller UT. Varför kan man undra? Det enda jag hittat är denna illustration. Om den stämmer, så har jag dock kopplat fel nu, vilket lär vara ganska farligt... Så kort sagt, vad är IN och vad är UT kan ju vara bra att veta så jag inte gasar mig själv och min hund istället för skummaren...

Stämmer denna illustration?

redox-controller-scheme.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ganska vågad här och du bör inte lita fullt på vad jag säger då jag inte bekräftat det själv. Men jag tycker inte det känns orimligt att det faktiskt inte har någon betydelse vilken du tar som in och ut. Maskinen borde fungera så att den skapar ozon innuti och bara har en luftväg genom maskinen som ozonet uppstår i. Sedan är det bara koppla en pump till ena porten och koppla vidare genom andra porten. Luftflödet i sig kan nog gå åt båda hållen.

Du borde kunna testa om du kopplar en slang till ena ingången och testar blåsa och suga i den(ej med apparaten på!). Så märker du om den gör motstånd åt något av hållen.

Men allt detta är teorier såklart, ozon kan vara farligt så se till att bekräfta informationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ganska vågad här och du bör inte lita fullt på vad jag säger då jag inte bekräftat det själv. Men jag tycker inte det känns orimligt att det faktiskt inte har någon betydelse vilken du tar som in och ut. Maskinen borde fungera så att den skapar oxon innuti och bara har en luftväg genom maskinen som ozonet uppstår i. Sedan är det bara koppla en pump till ena porten och koppla vidare genom andra porten. Luftflödet i sig kan nog gå åt båda hållen.

Så har jag också uppfattat det, har en Sander C100.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...tycker inte det känns orimligt att det faktiskt inte har någon betydelse vilken du tar som in och ut. Maskinen borde fungera så att den skapar ozon innuti och bara har en luftväg genom maskinen som ozonet uppstår i. Sedan är det bara koppla en pump till ena porten och koppla vidare genom andra porten. Luftflödet i sig kan nog gå åt båda hållen.

Jo det var så min forumkompis sade, som jag har lånat den av. Men eftersom man är lite nojjig med farliga grejor (har en hund hemma också) så vill man ju dubbelkolla. Men det låter rimligt eftersom apparaten inte tycks ha en luftpump i sig, utan bara en elektrisk generator :P

Perfekt med kopian på manualen. Då känner jag mig trygg! =) Enda skillnaden är att jag har en T-koppling på slagen som går till skummaren, då ägaren sade att skummaren annars inte får tillräckligt med lufttillförsel om man tar allt från ozonizatorn enbart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör precis som du chum, med ett T så skummares kan suga fullt. Jag kör bara ozon ett par timmar på natten med en 25 mg/h ozoniator till hela mitt system på 1800 liter. Jag har ändå kristallklart vatten. Man ser att ozonatern fungerar genom att slangen från den till skummares torkar ut och behöver bytas mycket oftare än den andra slangen. Tänk på att du måste ha en skummare som är byggd för ozon annars håller den inte.

Att koppla luftpump till ozonatern tycker jag låter vanskligt. Vad händer om skummare av någon anledning inte kan ta emot all luft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite så jag tänkte med... så jag kör på T-koppling så länge. Då har den två vägar att ta in luft och skummaren kan suga fritt utan att bromsas. Lägger jag fingret på T-kopplingens slang så hör man hur skummaren belastas mer och den andra slangen suger som sjutton. Känns tryggare med två luftvägar in för en novis som mig =)

Ulf, torkar slangen även om det är silikon och inte plast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har silikon. Är mest rädd för överdosering... Trodde jag skulle dö i sömnen inatt. Vet ju inte hur ozon luktar =/

Gör så här:

Vrid reglaget till max, lukta på vattenytan. Nu justerar du ner reglaget tills du inte känner den söta friska doften. Då vet du att där är max som du kan ha på. Fast du måste i början vänja in koraller/fisk innan du brukar högre doser. Dessutom om du inte har en redox kontroller så var försiktig nattetid med ozonet så redoxen inte sticker iväg okontrollerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips, även om jag fortfarande inte vet vad jag ska lukta efter exakt =/ Akvariet har alltid luktat lite hav/regn/friskt.. Vad sägs om att koppla in timer då... så den bara körs om dagen när man är på jobbet (hunden är med mig)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips, även om jag fortfarande inte vet vad jag ska lukta efter exakt =/ Akvariet har alltid luktat lite hav/regn/friskt.. Vad sägs om att koppla in timer då... så den bara körs om dagen när man är på jobbet (hunden är med mig)...

Jag har min på timer 4x10 min när jag och min hund är på jobbet.

Du känner lukten garanterat och de koncentrationerna är inte farliga men stäng av om du känner lukt. Om du däremot skulle få huvudvärk och känna klåda i halsen så gå ut och andas frisk luft.

Aktivt kol kan du ha också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig luktar det hav, friska vindar typ... kan det vara det? :smiley23: Känner ingen skillnad ovan vattenytan eller så. Men runt akvariet luktar det hav, lite grann. Men det har det alltid gjort, bara lite mer tydligt nu... hmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig luktar det hav, friska vindar typ... kan det vara det? :smiley23: Känner ingen skillnad ovan vattenytan eller så. Men runt akvariet luktar det hav, lite grann. Men det har det alltid gjort, bara lite mer tydligt nu... hmm

Känner du ingen ozondoft är något fel. Lukta direkt i utgående slang då... känner du något då så beror det nog på att du behöver en rätt dimensionerad luftpump att hjälpa ozonet med transporten. En ozon booster med silica gel ger dig torrare luft och bättre effektivitet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:nuke: Kör med 50% av 25mg... borde ju inte vara för mkt iaf för mina 500L. Vattnet är het galet klart nu. Tyckte det var superklart innan, men detta är som om rutorna på karet vore borta, så jag antar att karet tar emot doseringen iaf. Skummaren jobbar ungefär lika mkt som innan, men producerar mörkare slam, nästan svart.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...