Gå till innehåll

Aluram till salt?


Boerboele

Rekommenderade inlägg

Har sett att flera har kar med aluram, har fått höra att man ska köra på helglas till salt. Hur är det med det egentligen? Och är det nitarna som rostar, man kan typ silikona in dem eller nåt i så fall som lite skydd? För går det med aluram, så har jag snart 222 liter salt till här -dregglar-

Mvh Helena

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörnskarvarna i aluminumramen är hopfogade med rostfria bleck som rostar i salt miljö. Det gör också de rostfria nitarna till mellanstagen.

Det bildas galvanisk korrosion när man sätter ihop olika metaller. Därför måste man silikontäta i hörnen och nitarna till mellanstagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det bildas korrosion för det finns olika klasser på rostfritt, tex A2 och A4 där det kan skilja till nästan dubbla priset för A4 som är den bästa klassen och är syrafast. Dvs är en trä skruv A2 går bra att ha till "altan bygge" men inte till bryggan vid havet där man bör ha A4. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon att ni svarade då jag står inför samma fast med 375L istället som jag ej fick något svar på. Fick borra bort nitarna som höll mittstaget för att få ut bakgrunden "Back to nature" då det tar för mycket plats enligt mig. Men en vacker dag kommer möbel att byggas och karet så på plats med extern ytavrinning.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött ett kar till :) Som tidigare sagt så tätar man skarvarna på aluramen + alla nitar så fungerar det perfa sedan. Men kan med fördel måla ramen med en epoxyfärg och täta insidan "hörnen" + nitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ska kika på det med! Tack.

Ja, högst andel akvarievolym genom bostadsvolym vinner på SVG? :ler:. Nä, men tänkte att allt jag vill ha ändå inte kommer att fungera i samma akvarium och så behöver framförallt månfiskarna större ganska omgående nu när de blir fler också, så vill inte vänta till 600 l kommer igång.. sen står det ju bara där och samlar damm ändå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörnskarvarna i aluminumramen är hopfogade med rostfria bleck som rostar i salt miljö. Det gör också de rostfria nitarna till mellanstagen.

Det bildas galvanisk korrosion när man sätter ihop olika metaller. Därför måste man silikontäta i hörnen och nitarna till mellanstagen.

Inte alla vi använder aluminiumclips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...