Gå till innehåll

DIY doserpump


Niclas

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • 7 år senare...

Det är om man skulle montera en DIY slangpumpsannordning på timerns hjul som man gjort med den vanliga timern i länken, då snurrar den sakta nog för att man skall kunna ställa in en dos med en normal timer.

När detta var aktuellt så var det väl aquamedic och grotech pumpar som gällde och dom var rätt dyra...

Idag så känns detta dock lite föråldrat, byggena är lite sisådär och dom billigaste programmerbara 3 kanalers pumpar jag sett ligger på 1200-1400 med frakt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangpumpen är väl inte så snygg (är det så köpespumpar funkar idag?), och lär inte vara exakt. Men den med sprutan lär få grym repeterbarhet om man bygger den utan glapp i lederna.

Ett argument för DIY är att man kan få det som man vill ha det. Ett annat är att det är roligt att lösa problem själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangpumpar är standard idag, dom har bra precision(till det vi behöver) så länge man byter slangarna ibland och rengör hjulhusen.

Jag har svårt att argumentera för DIY i dethär fallet, det finns inte riktigt nåt man kan "vinna" annat än att det kan vara kul o bygga nåt själv.

Spruthistorien är teoretiskt sett bra men jag tvekar att den har nån vidare stabil drift i längden, bakventiler och krist-vänliga lösningar brukar inte vara en bra kombination i längden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men man får ofat läckage i backventiler, speciellt om det är nåt som kan börja bygga på i dom.

Man kan rätt ofta se lite hinnor och beläggningar i balling dunkar vilket är mer än nog för att sätta en såhär känslig backventil ur spel...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.ebay.com/itm/Marine-Magic-aquarium-dosing-pump-Triple-/271049883331?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f1bd4fec3

Det fins andra modeller men denhär verkar kunna gå lite mer exakt på lägre volymer(då det diskuterades tidigare).

Har dock inte köpt en själv så jag ger inga garantier, men jag är hyfsat säker på att den slår ett hemmabygge ;)

//NiXoN

Ps. priset blir runt 1,2-1,3+ eventuell tull....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt en via nixons länk 1213:- har dom dragit ifrån mitt konto, sen får vi se hur kvalité osv är när det kommer.... bra pris känns det som iallafall.

Du får gärna återkomma med en recension, jag är lite nyfiken på hur bra den fungerar med tanke på att den är så billig...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att jag frågade var att man använder liknande pumpar till kalkreaktorer och phytoreaktorer etc, då är det kontinuerlig drift vilket dessa pumpar inte lämpar sig till.

Det skulle nog fungera att köra balling med 3 pumpar av den typen men det är några saker jag skulle ta i beaktan.

Dom är inte programerbara utan du behöver ställa in flöde o ha timers för att hitta dosen.

Priset på 3 st skiljer sig inte markant från en trekanalers med möjligheten att programera dosen och enkelt ändra den.

Det finns ju nu en som köpt en sånhär doserpump och om han är vänlig och återkopplar så kan du få lite referenser kring hur bra den fungerar...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sant 3 st plus timer skulle kosta ungefär lika mycket som en dator. och angående datorn så googlade jag runt lite och den verkar ha helt ok reviews. Fanns även en annan vid namn marine color som är lite dyrare men visst har ett par funktioner till.

http://www.ebay.com/itm/MC-03-M-Dosing-pump-Peristaltic-pump-for-aquarium-lab-/400322912539?pt=AU_Pet_Supplies&hash=item5d351ae11b

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...