Gå till innehåll

Automatisk matning?


jensnordfalt

Rekommenderade inlägg

Har två akvarier varav det största har en autofeeder som jag alltid låter mata en gång om dagen. Jag ser sedan till att ge fiskarna variation manuellt. Tycker det känns praktiskt av två anledningar. Dels får de varje dag vid samma tid en kombination av pellets och två sorters flakes varav den ena består av alger. Dels blir ju belastningen på akvariet också relativt regelbunden. Som ett bevis på att det funkar så brukar värdena vara bättre då jag varit bortrest än då jag är hemma och skämmer bort mina små ;-)

Nu ska hela familjen på semester och jag behöver någon slags matning även till mitt lilla akvarium (som annars sköts av grabben). Det är ett nanokar på 30 liter. Den autofeeder jag har till det större akvariet öppnar ett så pass stort hål även då den är ställd i sitt minsta läge, så den skulle inte funka till nanokaret med bara en sammetsclown och fyra räkor. Jag kan alltså inte skaffa en till sådan.

Min fundering är därför om det är någon som är duktig på autofeeders och vilka varianter som finns? Det jag söker är alltså en variant som är anpassad för riktigt små kar. Idealiskt om den kunde släppa typ 3-4 pellets åt gången. Har testat med en större feeder där jag täppt för en del av öppningen (inställd i minsta läget) med frystejp men det sätter igen så att inget alls kommer ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 år senare...

Vet att detta är en gammal tråd men när jag ändå sprang på den så tänkte jag lägga till ett alternativ. Jag tog en vanlig autofeeder och limmade igen delar av öppningshålet.
 

Jag började med att testa mig fram genom att tejpa en pappersbit över öppningen tills jag fick ”rätt” mängd foder och sedan limmade jag ihop det med superlim. Funkar bra även om det inte är så flexibelt över tid om du byter foder eller skaffar mer fiskar....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...