Gå till innehåll

Ang kopplingar till RO fara eller ej


Guest

Rekommenderade inlägg

Jag har läst att många kopplar sina RO rakt på blandaren. Någon snabbkoppling eller liknande. Det man måste se upp med när man kopplar så är att dom allra flesta blandare är inte utformade för ett sådant mottryck som är i en RO vilket kan leda till allvarliga problem.

Fick en jäkla skrapa av rörkrökaren när jag kopplat en diskmaskin rakt på blandaren. Det kan då sa va att har man otur kan det bli sådant tryck så man blåste packningen i blandaren eller rent av att det blir sådant tryck så hela blandaren pajar så man ej kan jystera varmt och kallt.

Han sa till mig att man skall koppla rakt på röret om man ska koppla allt eller ha en blandare med uttag för extra utrusning.

Stämmer detta? Låter troligt i mina öron

Men va vet en glad amatör som jag.

Ja har min RO kopplad rakt på röret och det va det enda som va godkänt om jag ej skulle byta blandare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en risk, men oftast finns det ett mottryck i varmvattenröret kraftigt minska effekten, men som sagt en risk finns, och den ökar om man samtidigt spolar mycket varmvatten i nån annan kran (orsakar en tryckminskning i varmvattenröret).. Hos mig är osmosen direktkopplad till kallvattenröret, men diskmaskinen får stå sitt kast och gå på blandaren ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så att blandare med pip är inte gjorda för att bli trycksatta

Så det är inte bra att göra så framförallt om man inte är hemma

Sen är det ett problem om man kopplar in den på tex en duschblandare om blandaren har dåliga backventiler för då kan vatten gå mellan kallt och varmt så om man bor i ett

Hyreshus så kan det bli så att ingen i huset får varmt varmvatten

Sen skall osmosen ha kallt vatten

Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...