Gå till innehåll

Någon som använder sig utav en GoPro-kamera för att filma i sitt kar?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tror nog du tänkte ta med den ner i badkaret ;)

Sitter och funderar på att köpa en GoPro dels för att kunna filma i karet, men även som filmkamera inför kommande dykningar på semestern.

Är det någon här som har en sådan och har filmat i karet? Hade varit intressant att se resultaten. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat en på ett dyk och det blev riktigt bra. Det var min parkamrat som hade en nu när vi var på Filippinerna.

Han hade den på ett utfällbart stativ (en pinne) och kunde på så sätt filma in i skrevor, under stenar utan att simma dit.

Likaså komma riktigt nära vissa djur utan att skrämma iväg dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en kompaktkamera med UV hus... (Canon g9) känns mer som att man kommer ha ett större användningsområde då... ska jag ta en snabbfilm kör jag med mobilen, som har Lifeproofskal... men från en prylb*g till en annan kan det ju vara kul ed en actionkamera till vinterns backar också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat en på ett dyk och det blev riktigt bra. Det var min parkamrat som hade en nu när vi var på Filippinerna.

Han hade den på ett utfällbart stativ (en pinne) och kunde på så sätt filma in i skrevor, under stenar utan att simma dit.

Likaså komma riktigt nära vissa djur utan att skrämma iväg dem.

Hur var den funktionsmässigt? Jag är medveten om att det är en rätt så enkel kamera, men hur mycket av dess menyer o funktioner kommer man åt när väl UV-huset är på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en kompaktkamera med UV hus... (Canon g9) känns mer som att man kommer ha ett större användningsområde då... ska jag ta en snabbfilm kör jag med mobilen, som har Lifeproofskal... men från en prylb*g till en annan kan det ju vara kul ed en actionkamera till vinterns backar också...

Jag har en bra videokamera (Panasonic HDC-SD600) och systemkamera (Nikon D3100) sen innan, men vill inte lägga sjukt många tusen på ett UV-hus till någon av dem, så en GoPro hade isf varit en hyfsat bra kompromiss. :) Dessutom, för 3000kr är det en rätt så billig kamera med tanke på att man får med UV-hus från start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var den funktionsmässigt? Jag är medveten om att det är en rätt så enkel kamera, men hur mycket av dess menyer o funktioner kommer man åt när väl UV-huset är på?

Jag körde bara on och off, eftersom jag bara lånade den på ett dyk... Så jag vet inte riktigt inställningsmöjligheterna. Kanske någon annan här vet, annars kan jag fråga min dykkompis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer åt allt när uv-huset är på, eftersom allt styrs av de tre enda knappar som finns och de funkar med huset på. Ännu roligare är att du kan styra den via en telefon-app via ett lokalt wifi som GoPron skapar. Du kan ändra alla inställningar, starta, stanna etc på distans. Samt att du kan förhandskolla på bilden (kameran i sig har ingen sökare inbyggd, finns att köpa till som tillbehör dock). Fjärrstyrningen är smidig om man redan har den på hjälmen – eller om den står i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man dyka med Gopro så är det enbart nyaste modellerna som gör ett tillräckligt bra jobb (enligt mig då), dom har blivit ruggigt mycket mer ljuskänsliga så man kan plåta betydlig djupare och med mindre ljus. De gamla husen hade problem med skärpan under vatten, vilket även avspeglade sig vid filmning i akvarium, i ett akvarium med de korta avstånden blev det riktigt synligt. Jag har en äldre modell med extra tillköpt dykhus, vilket funkar helt okej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Silver, men jag vill minnas att Black är ett rejält pinnhål upp ffa avseende ljuskänsligheten. Det finns en hel del jämförelsefilmer på Youtube. Bäst är nog att kika där och se om du tycker det spelar roll för din del. Användaren MicBergsma gör en del kul grejer.

GoPro original och 2 hade en lins som inte fungerade uv, till den måste man köpa separat uv-hus eller en ersättningslins. På trean är detta problem fixat, originalhuset fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...