Gå till innehåll

Belysning 200l karHe


nanoräkan

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag håller på och läsa på och hoppas kunna starta mitt första saltkar när jag känner mig tillräckligt påläst.

Jag har haft olika sötvattenskar i några år nu och känner mig sugen på att testa salt.

Jag har ett 200 liters kar som känns lagom att använda. Karet har måtten L100 x B40 x H50

Men, jag har fastnat på belysningen.

Jag är student så det finns tyvärr inte pengar i överflöd. Dessutom tillåter inte mina föräldrar att jag lägger många tusenlappar på en belysning.

Min första fundering är hur mycket ljus som är lagom? Jag har hört att om jag får till 1w/l så ska jag klara de flesta koraller. Stämmer detta?

Sedan skulle jag väldigt gärna vilja ha lite rekommendationer på bra belysningar som passar till karet till ett bra pris. Köper gärna från tex Tyskland om det blir billigare.

Finns det bra led till karet så är det intressant.

Har för övrigt beställt korallrevsakvaristik för nybörjare som ska läsas många gånger innan karets sätts igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1W/liter är ett bra mått att använda, så länge man kör med lysrör eller metallhalogen. Med LED kan man gå ner till hälften med många av dagens ramper.

Men kolla gärna begagnatmarknaden ifall du letar billig belysning. Eller så fortsätter du att spara tills du har vad du verkligen vill ha och fortsätter att läsa in dig på det du vill ha och dess behov innan du springer iväg och köper första bästa alternativ som dyker upp. :)

Tålamod är en sak du kommer att behöva i mängder, så ta det som en bra start kanske, med just väntan av inköp. :)

Lycka till och varmt välkommen i en galet kul (men ibland onödigt dyr) hobby!

:W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för svaret!

Jo, tålamod har jag lärt mig från mina sötvattenskar är en viktig punkt. Jag har definitivt inte bråttom utan jag börjar inte innan jag verkligen känner att jag har koll på allt. Tänkte även åka till bioted marin och prata med dom för att få tips innan jag startar.

Om jag sparar och köper någon riktigt fin belysning är det maxspect razor 120w som jag bör titta på då?

Är den mest prisvärd eller finns det andra alternativ?

Vet någon var man får tag på den till bäst pris isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...