Gå till innehåll

vit fläck på min ocellaris


Tweeny

Rekommenderade inlägg

Min ocellaris har fått en vit fläck. den var inte där i går. Den bor i ett karantänkar just nu med en till ocellaris , två turbosniglar och en eremit.

temp 26,2,

nitrit:0,

nitrat:2,5 - 5,0

Salt: 1,024

Vad ska man göra. starta uv? (JEBO UV-H36) eller sötvattendopp?

Vad kan det vara? Här är den bästa bilden jag kan få..

post-5067-14468931376698_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde det nu Mats.

Mina två ocellaris är juh i karantänkar och kommer att vara där i ca 4 veckor i väntar på nitrittopp o sånt i mitt nano där all LS är.

har UV igång en stund i dag och en stund i går för den vita fläcken på den ena ocellarisen.

Jag hoppas att flämtningarna beror på syrebrist. bytte vatten igår. satte ena streamern mot ytan och satte i en nanoskummare nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hade samma på min lilla Sixten (sixliner), det flyttade runt först bak som på din sedan på ögat som fortfarande är lite grått och sedan på "pannbenet" men det verkar ha gått tilbaka av sig själv , hen är bara lite grå i ögat fnv.

Personligen tror jag att det är ngn typ av svamp-vad det nu finns för medikamenter mot det ?

Hoppas de klarar sig

Hälsn Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina hade prickar och flämtade mycket men låg aldrig på botten. Mina hade antagligen gälparasiter.

Jag medicinerade med koppar i 8 dagar (i ett separat kar helt tomt från sten/andra djur såklart) som jag köpte av oceanakvarium och sedan dess har jag inte haft prickar på det. Att tänka på är att det självklart är en liten risk då koppar är giftigt för parasit och fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...