Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Äntligen igång :)

Nya systemet igång lite försiktigt sedan en månad ungefär.

Tänkte börja med att presentera innehållet.

Akvarium 1100x750x700 Low Iron 15mm Rimless

Sump 1200x650x400 med 3 fack och bubbelfälla

Akvariebänk - vitlackad byggd i mdf av möbelsnickare

36kg levande sten (26kg ny och 10kg gammal)

25kg Revpelare byggda av revkeramik

6kg levande sand

Fiskar:

1st paracanthurus hepatus

1st zebrasoma flavescens

1st centropyge loricula

1st zebrasoma xanthurus

1st bothus ocellatus

Evertebrater:

2st Lysmata amboinensis

2st Lysmata debelius

20st Eremitkrabba (Clibanarius sp.)

20st Eremitkrabba (Calcinus laevimanus)

10st Cerith Sandsnigel (Cerithium caeruleum)

21st Lunella Snigel (Lunella coronata)

1st Sjöborre (Mespilla globulus)

1st Sjöborre (Echinometra lucunter)

1st Sjöstjärna (Nardoa sp.)

1st Sjöstjärna (Archaster angulatus)

SPS:

pavona cactus

seriatopora caliendrum

acroporor

montiporor

stylopora milka

stylopora pistillata

mm

LPS:

2st scolymia australis

1st euphyllia paraancora

1st plerogyra sinuosa

1st acanthastrea lordhowensis

mm

Mjukisar:

Diverse riccordeor

Diverse zoanthus

Teknik:

Ledarmaturer Ecotech Radion xr30w pro x2

Streamer Tunze 6095 x2 styrs med profiluxdatorn

Streamer Tunze 6055 x2 styrs med profiluxdatorn

Skummare Bubbleking supermarine 200 (ej levererad använder lånad fauna marin tillsvidare)

Fluidiserande filter Deltec FR509 med biopellets (ej startat än)

Fluidiserande filter Deltec FR509+maxijet 1000 med kol&fosfatremover

Returpump laguna 6000

Doppvärmare eheim jäger 300W

Doppvärmare visiterm 300W

Profilux 3.1A med doserpump 4-kanaler, ph&temp givare, lankort

Profilux Touch

GHL powerbar 6d-pab

Tunze osmolator

Tunze osmos controller

Ozon 50mg

Foderautomat eheim

UV 18w Ultralife 6X (ej inkopplat)

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp sumpen är 10cm längre. Glömde visst skriva att sumpen står i vår källare :)

Så här ser sumpen ut under uppbyggnad - den är fortfarande inte riktigt klar då jag saknar min skummare samt en biopelletsreaktor. Använder just nu en lånad fauna marin skummare som funkar helt ok.

umu5e6uh.jpg

6eza8u7e.jpg

y2a9aga7.jpg

ega3y6av.jpg

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack igen :)

Nä inte limmat själv...Beställt från Triton (som det mesta teknik/levande) det var ett "krav" från min kära sambo att det mesta skulle inhandlas. Nästa uppgradering (?) så kommer jag definitivt bygga det mesta själv då jag tycker det är otroligt kul. Två fraggar här hemma så är jag glad att få till det så här pass ändå.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trevligt samtal från Leffe på triton precis :)

Min skummare har äntligen kommit efter en lång väntan med massa strul.

Nu blir det till att planera om den här dagen....nu ska det nämligen fixas till i sumpen!

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att kiselalgerna ger med sig fort, ska bli roligt att se bilder på karet... nu när du har ett eget sumprum och så hur har du tänkt kring det här med vattenbyte, nyfiken på hur du har gjort för att underlätta den biten.

Är karet större än 721L? Får det till 577L?!

Gött också att få se hur mycket en BK kan dra ut på knappt ett dygn, håller på och tittar runt på olika modeller bla BK så det e gött att få lite mer info om dem.

Är du nöjd med dina radion pro? bra spridning? låg ljudnivå från fläktar? många frågor blir det, men e man nyfiken så e man :)

Ska bli kul att följa!

mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik!

Klart man ska vara nyfiken - annars får man ju inget veta :)

Brottas tyvärr fortfarande med kiselalger så bilderna får vänta lite.

Ja det är fantastiskt med gott om utrymme i och runt sumpen samt en bra arbetshöjd.

Tanken med mitt system är att kunna byta vatten på ett väldigt enkelt sätt:

1 Stänger av facket till höger (vattenbytarfack) och leder då avrinningsvattnet direkt ner i teknikfacket istället.

2 Vrider på kranen längst till höger och då tömms 80L rakt ner i en brunn.

3 Trycker på en knapp så pumpas osmosvatten upp i det facket som precis tömts - sen tillsätta salt och blanda/värma.

4 När jag tycker vattnet är färdigt ansluter jag bara vattenbytarfacket i systemet igen - klart!

Jag har en tunna under sumpen som är kopplad med tunzes osmoscontroller så den fylls alltid så den är hålls full. Jag kan även tömma teknikfacket med en annan kran för att då kunna göra ett betydligt större vattenbyte på ett lika smidigt sätt. Mycket inspiration och idéer är från Wassberg här på guiden.

Storleken på karet är visningsdel 578L och sump 312L så systemet är mer än 721L men om någon moderator tycker att tråden borde flyttas så är det helt ok för min del.

Ledramperna lyser enormt starkt. Just nu kör jag ca 30% och det blir riktigt ljust. Jag har ramperna ganska högt - ca 35cm ovan vattenytan och då täcker det bra. Framtiden får utvisa om det blir en tredje... Ljudet är inga konstigheter hörs bara när man lyssnar efter ljudet - möjligt att det kommer låta mer när effekten vrids på mer. Jag tror ändå att sörplandet från avrinning och pumpar mm kommer överrösta det ljudet. Inställningsmöjligheterna är otroligt bra - över förväntan.

Skummaren kan jag inte säga så mycket om än - mer än det jag skrev i tidigare inlägg. Nästa steg där blir att koppla in ozon. Har inte helt koll på den inkopplingen än.

Fråga gärna på mer om du inte fått alla svar än.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite funderingar...

Mitt pH har stigit med 0,15 sedan nya skummaren är igång. Tidigare har pH klockan åtta på morgonen varit väldigt stabila 8,07 och hade imorse 8,22. Normalt? Kalibrering av pH givaren är nygjord med färska referensvätskor. Har det med nya skummaren att göra. Ska också tillägga att jag inte har ozon inkopplat som jag hade med den andra skummaren.

En annan fundering - när är det dags att starta biopelletsreaktorn och hur mycket pellets ska jag börja med. Pellets är inte heller inköpt än så tipsa gärna om bra pellets :)

Lite data - mest för mina biopelletsfunderingar:

Vattenvolym ca 750L

No2 0 - mätt var tredje dag sedan stenen kom i och aldrig gett utslag så jag litar på mitt No3 värde

No3 0,2 - oförändrat senaste veckan - har legat mellan 1-0,2 hela tiden

Po4 0,09 - sjunker sakta - har legat mellan 0,13-0,09 hela tiden

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...