Gå till innehåll

Stora projektet!


Edlund

Rekommenderade inlägg

Tjena! Har hållt på med akvarium mer lr mindre hela mitt liv och odlat en del fisk genom åren. För cirka 1 år sedan fick jag upp ögonen för salt och har fastnat helt! Började med 30 litet nano sen därefter 180 liter och nu då 720 liter med sump.

Olyckligtvis kom akvariumet felborrat för 2 veckor sedan så nu e jag inne på 7:e veckan :( .

kan skriva lite om min utrustningen och även några bilder. Så håll tillgodo tillsvidare!

720 liter 200x60x60cm 12mm optiwhite front och sidor

160 liter 100x40x40cm sump

Möbel: Akvastabil Mark II

Skummare: BK 250 marin

Belysning: ecotech radion XR30W X3 med TIR linser

Returpump: Laguna Max flow 16000

Cirkulationspumpar: tunze 6155 1st, 6085 x2

zeovitreaktor: KZ strl 2

deltec fr509

uvc: deltec 39w

grotech doserpumpar för ballingmetoden

post-7315-14468931419409_thumb.jpg

post-7315-14468931419641_thumb.jpg

post-7315-14468931419888_thumb.jpg

Ändrat av Edlund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att skumma! Har kz munstycke inbyggt i pvc adapter så det är inga problem. Bioted marin hjälpte mig med detta och har även testkört den. Finns en del som kör på detta sätt men dom hänger nog inte här ?

Jaha... Låter spännande, fast det är ju synd att behöva stänga av allt varje gång man tömmer skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade så förut. En pump till både skummaren och returen. Jag ledsnade helt på på det. Så jag köpte en skummar pump istället. Minsta man ändrar på så ändrar sig allt. Man var jämt och grejade med dom där förbannade kranarna och akvariumet var betydligt mer högljudd med en stor pump än två mindre. Hade lille brodern till den pump som du köpt nu. Nu är den reserv pump samt saltblandar pump... Mkt bättre att köra med dc pumpar. Den pumpen jag hade ger ett jäkla 50hz brum med tyvärr :/ hoppas din är bättre.

//Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då jag fortfarande inte fått mitt akvarium tog jag mig en funderare och köpte mig en annan returpump! Det blir en deltec E-flow 12 istället för Lagunan. Den är knäpptyst, står på silikonfötter,justerbar i flöde,drar mindre ström,starkare tryckhöjd och man kan limma den med pvc så inga nackdelar om man säger så :). Hoppas verkligen jag får mitt förbaskade akvarium nu på fredag :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul Lösningen. Det lär fungera perfekt. Du tänker köra en venturi på skummaren då antar jag? MEn ha en exktra pump liggande så du inte står där och ser snopen ut om det skulle hända något med den pump du har. Ser fram emot detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha lagunan kvar om du redan har den hemma. När olyckan är framme så kan jag nästan lova att alla har slut på rätt pump och ingen polare har någon häller bara för att jäklas.

Med venturi kommer skummare och hela kittet fungera super kan vara lite trix att ställa in skummaren då pumparna med tiden sätter igen sig. Ett tips är att sätta 2 kranar till röret till skummaren 1st kran som du ställer in rätt flöde med och denna bör vara usa varianten med vridkran den andra en vanlig kulventil. Detta för att det ska vara lätt att ställa in skummaren och att kunna strypa flödet vid rengöring utan att strypa något annan visst blir kanske lite mer tryck men man får se till att avrinningen klarar av detta.

För det kan klogga igen någonstans av okänd anledningen så du får full spruta upp till karet. så det ej blir översvämning.

Gillar iden tror du tänkt igenom allt redan men ville bara tipsa om saker man lätt glömmer

Jag ska ju köra en och samma pump i mitt system till trickelfilter,sandfilter samt ats Skummaren får en egen då min skummare kräver 4-5psi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer nog sälja lagunan och lägga lite pengar på en dc pump istället.Fick goda nyheter idag! Akvariumet kommer imorgon.Fick bra avdrag på priset och tydligen är hela gjort i OW :) . Får hoppas benny från majornas glas kommer i helgen och borrar några hål åt mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att skumma! Har kz munstycke inbyggt i pvc adapter så det är inga problem. Bioted marin hjälpte mig med detta och har även testkört den. Finns en del som kör på detta sätt men dom hänger nog inte här ?

Det finns en här på forumet som kör så.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...