Gå till innehåll

Hur många Turbosniglar har ni?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Beror egentligen helt och hållet på tillväxten av mikroalger, man ska ha så många att de rensar rätt bra, men inte så mycket att de svälter, så ser man att mikroalgerna växr på som ogräs så skaffar man fler, är det så att de håller det på en hanterbar nivå så har man lagom, är det så att det är renslickat, då är det för många... Skulle tro att ca 10 är lagom i ett kar på 260L som har en del näring i sig. Hos mig där jag inte behöver skrapa rutan oftare än 1-2 gång i månaden, mest för att kalkalgerna växt (inga mikroalger på rutan att tala om, så räcker det med 1-2 st stackare som ändå går rätt hungriga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Reuben säger, många av dem droppar av första halvåret, antagligen av skador de ådragit sig under transporten till Sverige. Har aldrig varit med om att man fått en snäcka av en annan akvarist som haft den en längre tid som dött, men av köpesnäckorna får man räkna med att 30-50% dör inom ett antal månader. Trochus arter verkar vara de tåligaste inom Trochidea superfamiljen (som alla de olika "turbo"-snäckefamiljerna hör till)

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar säga att Trochus kan bli ca 15år gamla, och uppnå en storlek på 15cm (beror självklart på art), de flesta vi har i våra kar är några få år gamla så ålderdom torde inte vara ett jättelikt problem, och det finns en hel del akvarister som haft samma snäcka i 10år och de blir bjässar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske ska ställa sig två frågor:

- Hur gamla blir de?

- Hur gamla är de jag har köpt?

Med tanke på att de oftast växer en del i ens kar då de är långt från maxstorlek i butikerna har jag svårt att tro att det är ålder som är orsaken, särskillt när 50% sedan lever i flera år till :)

Odsen att 30-50% av sniglarna man får är i sina sista dagar är små :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 10 sniglar från början, sedan efter ett tag dog en efter en tills bara 3 återstod, köpte då 4 nya.

Men de dog inom en månad så nu återstår bara de 3 sniglarna som jag haft från början.

Jag drar slutsatsen att det inte finns tillräckligt med mat i karet för fler sniglar.

Och de 3 som jag nu har, har vant sig att leta efter mat något som de 4 nya sniglarna inte fattade innan de svalt ihjäl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade med 15 st i mitt akvarie , nu har jag nog mellan 50-60 st .

Mina förökar sig ganska ofta och plockar upp nya från sumpen lite då o då .

Ser aldrig att dom klarar att växa upp i huvudkaret då fiskarna käkar upp dom .

Men i sumpen frodas dom :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...