Gå till innehåll

Första karet, aqua medic cubicus 140l


Tiaozqa

Rekommenderade inlägg

Happ, då har man fastnat i saltvattensträsket!

startade mitt första kar häromdagen efter ett impulsivt akvarieinköp..

(mig i ett nötskal)

tänkte att det vore bra att testa på ett mindre kar innan jag lägger ut allt för mkt pengar på större, så får vi se om man blir fast på heltid eller om intresset svalnar.. (Känns föga troligt just nu)

köpte mig ett "plug and play"-akvarium, aqua medic cubicus 140l!

har inhandlat levande sand och sten som nu är placerat i karet och efter mkt om och men är jag nöjd med inredningen.

håller på att limma fast lite sten dock, känns skönt att säkra upp lite!

meningen med denna tråd är delvis för att få hjälp med diverse frågor som absolut lär dyka upp samt för egna återblickar på hur det utvecklats!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till en trevlig, fascinerande, underbar, rolig, frustrerande hobby, och till SvG.

Så nu är det bara luta sig tillbaka i favoritfåtöljen framför karet med en vettig bok om saltkar, Korallrevsakvariet av Daniel Knop är en bra början.

Snart nog kommer ni stå på knä framför karet mitt i natten med en röd ficklampa och kolla in alla småkryp som fat omkring på stenen ;).

Tål att upprepas:

TÅLAMOD är A och O i denna hobby, små små steg ger framgång, och att vara påläst underlättar väldigt mycket.

Många som lägger ner i tidigt skede bara för att dom blir frustrerade över att man inte får det perfekta karet inom en månad, det dröjer ofta flera år innan man nått dit.

"Only bad things happens fast" och K.I.S.S (Keep It Simple Stupid) är två fraser värda att ha i minnet.

Och man ska även komma ihåg att människan är skapt för att lära av sina egna misstag, det är svårt att undvika samma misstag som andra redan gjort, trots att man läst om det.

Men det är bara bita ihop och komma igen då vi alla får någon sorts motgångar förr eller senare.

Så ge inte upp utan ta lärdom av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser väldigt bra , aqua medic har ett par trevliga mindre kar! Blennyt är min favorit..

Bara en tanke som slår mig när jag ser ditt upplägg av stenen.. Kommer du åt o skrapa alger på insidan av karet runt om ? , få gärna till det så en typisk algmagnet kommer imellan sten o glaset överallt .. Bara ett tips på vägen. O lycka till nu i denna fantastiska hobby.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla, himla snällt av er att supporta redan nu! :smiley20:

Detta blir verkligen en prövning av min absolut sämsta egenskap, tålamod.

men inget ont som inte har ngt gott med sig, känns som att jag kommer tjäna på att öva på mitt tålamod i denna hobby.. Hehe

korallrevsakvariet av daniel kop har jag lusläst och har lite blandade känslor över den.

jätteskönt att hittat en svensk bok men ibland känns det himla komplicerat trots det, det skrämmer en lite men jag tar en bit i taget!

Himla skönt att allt är inbyggt och jag slipper avancera och få ihop ngt på eget bevåg.. Haha

hade ju dock gärna haft lite större, av både utrymmesskäl samt att värderna lär vara stabilare ju större karet blir..

men men, man måste ju börja någonstans!

Jag kommer ej åt baksidan (baksidan i svart plast, där lär jag inte komma åt med algmagnet iaf trots allt fix baktill, himla tajt där!)

Framsidan och vänster glas (insyns-sidorna)är inga problem att hålla rent tror jag men höger sida står dikt mot en vägg och i bakkant så står stenar så där kan det bli svårt faktiskt! Jag kan kanske hålla efter med ngn form av skrapa men i bakkant på högersidan kan det bli svåååååårt... Hmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en enkel variant på tex Hornbach tex från tetra.. Samma där , köp ett par blad extra..

Dessa funkar ok i lite mindre kar där det lätt blir trångt alt att det inte går att komma åt med vanlig magnet..

Hade det varit ett stort kar så hade det varit väldigt tidsödande..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svänger förbi hornbach och kollar läget, ligger på vägen till jobbet!

Sitter och googlar koraller, anemoner mm som en äkta nörd men många arter verkar inte trivas med varandra eller är för svårskötta. hmm blir att undersöka arters behov och önskemål ordentligt nu, jag har ju gott om tid på mig .. Haha

när det gäller anemoner och att skydde dem från att sugas in i "bakdelen" av akvariumet, har ngn nå tips på vad jag bör sätta framför hålet så att anemonen inte skadas?

eller ska jag bara helt utesluta tex en BTA i ett sådant litet kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Karet är i full gång!

Har hänt en hel del nu..

började med ommöblering av praktiska skäl!

har även kopplat på aqua medics sunrise control och efter lite stök även fått igång den som jag önskar..

idag är en osmolator tillkopplad och verkar hittills fungera kanon!

lite koraller har även fått dyka ned däri..

Lite kiselalger har varit synliga under 2 veckor nu men de hålls i schack ganska bra för tillfället, får hoppas på att de inte exploderar och tar över..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...