Gå till innehåll

Vad skall jag börja dosera?


lexwin

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Jag har haft igång mitt akvarium i en och en halv månad nu och fått i ett par små koraller, ett par fiskar och några andra kryp. Allt mår tillsynes bra.

Mina värden bokför jag på AquaticLog:

[TABLE=class: tblStandard]

[TR]

[TH=align: center]Date[/TH]

[TH=align: center]

C[/TH]

[TH=align: center]S

SG[/TH]

[TH=align: center]pH

pH[/TH]

[TH=align: center]NO2

ppm[/TH]

[TH=align: center]NO3

ppm[/TH]

[TH=align: center]Ca

ppm[/TH]

[TH=align: center]KH

dKH[/TH]

[TH=align: center]PO4

ppm[/TH]

[TH=align: center]Mg

ppm[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]Nov 4[/TD]

[TD=align: right]26[/TD]

[TD=align: right]1.0224[/TD]

[TD=align: right]8.0[/TD]

[TD=align: right]0[/TD]

[TD=align: right]2[/TD]

[TD=align: right]455[/TD]

[TD=align: right]5.7[/TD]

[TD=align: right]0.01[/TD]

[TD=align: right]1140[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Jag funderar nu på vad jag skall börja dosera för tillsatser. Börjar gärna så enkelt som möjligt. Kikar lite på Red Sea Reef Foundation ABC+ eller nått liknande, är det nått att ha?

Mvh

Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Jag har haft igång mitt akvarium i en och en halv månad nu och fått i ett par små koraller, ett par fiskar och några andra kryp. Allt mår tillsynes bra.

Mina värden bokför jag på AquaticLog:

[TABLE=class: tblStandard]

[TR]

[TH]Date

[/TH]

[TH]

C

[/TH]

[TH]S

SG

[/TH]

[TH]pH

pH

[/TH]

[TH]NO2

ppm

[/TH]

[TH]NO3

ppm

[/TH]

[TH]Ca

ppm

[/TH]

[TH]KH

dKH

[/TH]

[TH]PO4

ppm

[/TH]

[TH]Mg

ppm

[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]Nov 4

[/TD]

[TD=align: right]26

[/TD]

[TD=align: right]1.0224

[/TD]

[TD=align: right]8.0

[/TD]

[TD=align: right][/TD]

[TD=align: right]2

[/TD]

[TD=align: right]455

[/TD]

[TD=align: right]5.7

[/TD]

[TD=align: right]0.01

[/TD]

[TD=align: right]1140

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Jag funderar nu på vad jag skall börja dosera för tillsatser. Börjar gärna så enkelt som möjligt. Kikar lite på Red Sea Reef Foundation ABC+ eller nått liknande, är det nått att ha?

Mvh

Alexander

Det ända jag skulle tillföra är magnesium i pulverform t ex den här eller den här. Jag tror att om du tillför ABC+ kommer ditt Ca bli högre än nödvändigt. Möjligen kan du öka salthalten lite. Kh skulle jag också försöka få lite högre med t ex denna eller denna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt KH är på tok för lågt (om värdet stämmer) för att koraller ska trivas, bör upp till minst 7, gärna uppemot 8-9 någonstans.

Tycker att värdena är lite väl skeva i förhållande till varann, vad använder du för tester/mätare när du mäter?

Salthalten bör upp till 1.024-1.026 om du tänker hålla koraller, dom trivs bättre i lite högre salthalt.

Vilket salt har du?

Inga panikåtgärder bara utan ta det metodiskt och kontrollera så dina tester visar rätt till att börja med.

I tropiska hav så ligger värdena på ungefär:

Kh 7, Ca 410, Mg 1300, pH 8.3.

Då bör man hålla en salinitet på runt 1.026 vid 25 grader, ca 35 promille.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt KH är på tok för lågt (om värdet stämmer) för att koraller ska trivas, bör upp till minst 7, gärna uppemot 8-9 någonstans.

KH det mest uppenbara också tycker jag. pH också kanske men förstått det som att de kanske hänger ihop? Men största anledningen till att jag frågade.

Mina tester för KH, Mg och Ca är begagnade Salifert tester som jag inte vet utgångsdatumet på men till just KH fick jag med en referensvätska som svarade rätt inom ett stegs felmarginal (om inte den blivit dålig också då kanske).

Men jag planerar att köpa nya exemplar av dessa.

Salthalten bör upp till 1.024-1.026 om du tänker hålla koraller, dom trivs bättre i lite högre salthalt.

Vilket salt har du?

Jag vet, jag har försökt dra upp salthalten lite när jag bytt vatten men vart lite för feg. Tror faktiskt det kommer ifrån att jag tänker att det är lika dåligt som när man översaltar mat. :)

Jag har Tropic Marine Pro Reef. Är det nån idé att blanda till en liter färskt saltvatten och mäta värdena på den?

Inga panikåtgärder bara utan ta det metodiskt och kontrollera så dina tester visar rätt till att börja med.

Jag skall ta det i lugn takt. Alla invånare ser ut att må prima tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Jag funderar nu på vad jag skall börja dosera för tillsatser. Börjar gärna så enkelt som möjligt. Kikar lite på Red Sea Reef Foundation ABC+ eller nått liknande, är det nått att ha?

Mvh

Alexander

Jag var lite i samma situation för ett par veckor sedan och bestämde mig för att testa RS Reef Foundation ABC+. Eftersom även mitt kar är nystartat har jag en kraftig åtgång av Mg, så köpte även Reef Foundation C som jag tillsätter extra. Det blir då till att mäta noggrannt så man inte doserara för mycket Mg. Man kan väl sammanfatta mitt intryck med att ABC+ uppfyllt mina förväntningar och behov under den korta tid jag använt det.

Hittills har jag haft bra balans mellan de grundläggande värdena (utom just Mg då) genom att tillsätta ABC+. Kan dock inte svara på om balasen även kommer stå sig i framtiden vartefter jag fyller på med fler koraller. Däremot känner jag att jag i framtiden nog kommer gå över till automatiserad dosering, dels för att slippa mäta upp pulver och dosera manuellt, och dels för att det skulle kännas bättre att kunna "skräddarsy" doseringen av de olika ämnena utefter förbrukning av varje enskilt ämne (och inte utefter förbrukningen av Ca som man gör med ABC+).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som DaTrucka skriver så känner jag att mitt KH är för off. Kan det vara så att jag blivit drabbad av detta? Tropic marin lågt KH eller är det så att mitt Salifert test med okänt utgångsdatum helt enkelt är dåligt? Det jag skall göra när jag kommer hem är att blanda en ny hink vatten och göra mätningar på den och när jag lyckas komma iväg till affären köpa ett nytt test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gissning är att Mg-testet är kasst. Du borde inte kunna ha så högt Ca med så lågt Mg tror jag. Saliferts Mg-test har jag själv haft som efter en tid börjat visa på tok för låga värden.

Mg-testet är det som "ser" risigast ut. De andra ser fräscha ut men hursom skall jag nog köpa nytt av alla tre. Hur är det med KH testerna, är de kända för att vara känsliga / opålitliga?

Men i vilket fall så borde jag prioritera att få ordning på KH först innan Mg och Ca, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fått Kh-testet att stämma mot referensvätskan så skulle jag nog säga att det är ok att lita på. Inte upplevt att mina Kh-tester varit opålitliga, men jag har å andra sidan inte haft någon anledning till att syna värdet det ger närmre heller :)

Hade i ditt fall börjat öka Kh lite lagom samt skaffat ett nytt Mg-test för att se hur det värdet verkligen ligger till. Ser allt ok ut i karet i nuläget så finns det ingen anledning till att göra några snabba ändringar :)

Ca är nog bara låta vara i mitt tycke. Det lär gå ner av sig självt och är enligt min erfarenhet ingen fara för det levande i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som DaTrucka skriver så känner jag att mitt KH är för off. Kan det vara så att jag blivit drabbad av detta? Tropic marin lågt KH eller är det så att mitt Salifert test med okänt utgångsdatum helt enkelt är dåligt? Det jag skall göra när jag kommer hem är att blanda en ny hink vatten och göra mätningar på den och när jag lyckas komma iväg till affären köpa ett nytt test.
Jag har alltid behövt buffra KH lite när jag haft Tropic Marin salt. Däremot inte när jag körde med Red Sea Coral Pro-saltet, då jag istället fick lite högre KH än önskat (jag använder kranvatten och inte osmos).
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Nu är jag lite förvirrad. Jag gjorde en mätning på 13L färskblandat saltvatten igår och fick då värdena:

SG: 1.0265

KH: 8.3 dKH

Mg: 1320 ppm

Ca: 440 ppm

Såg även att KH testet hade kvar sitt bäst före datum 2016.

De är väl de värden man kan förvänta sig på saltet? Kanske till och med lite högt KH för att vara Pro Reef?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Nu är jag lite förvirrad. Jag gjorde en mätning på 13L färskblandat saltvatten igår och fick då värdena:

SG: 1.0265

KH: 8.3 dKH

Mg: 1320 ppm

Ca: 440 ppm

Såg även att KH testet hade kvar sitt bäst före datum 2016.

De är väl de värden man kan förvänta sig på saltet? Kanske till och med lite högt KH för att vara Pro Reef?

Perfekta värden skulle jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekta värden skulle jag säga.

Hmm, då kanske jag skall falla tillbaka till utgångsfrågan om det är mindre troligt att problemet ligger hos testerna eller saltet. Vad skulle vara en lämplig produkt(er) för mig att tillsätta för att styra det åt rätt håll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder fauna marins bailing salter för att höja kh, ca och mg. Men det finns ju en mängd olika produkter där ute.

Apropå dina värden så skulla jag försöka hålla 8 i kh, även hålla ett öga på mg så det inte sjunker mer än du har nu då kan ca börja fälla ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...