Gå till innehåll

Aqua medic Blenny


MagnusJ

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har efter några års suktande efter saltvatten äntligen kommit till skott och startat upp ett litet Blenny.

Jag har tidigare haft tanganyikaciklider samt lite blandade sällskapsakvarier men nu är det ju lite mer att tänka på!

Akvariet är ett standard Blenny med en extra spot med blå belysning, misstänker dock att jag inom kort kommer att satsa på Maxspect Razor 60w.

9kg levande sten lades i nu i Måndags, startade med zeobak och några droppar kolkälla som jag fick av Ted på Bioted.

Följande tester har jag gjort.

Ph: 8,0

Nitrit: gav utslag men jag kommer inte ihåg det exakta värdet

Nitrat: 10ppm (tror jag, lite halvlurigt test faktiskt)

Fosfat: 0

Salthalt 1.024

Såhär ser det då ut, osäker på om jag har tillräckligt med plana ytor för att i framtiden placera koraller, men jag är annars nöjd med hur det ser ut från alla håll, samt hur flödet verkar vara runt pelaren.

rm6a.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till en fantastiskt rolig hobby!

Jag är själv nybörjare och tittade mycket på samma kar, tror du gjort ett bra val av första kar! Ang storleken så verkar det som de flesta som börjar i mindre skala vill byta upp sig, så det får man kanske räkna med på sikt. Men fördelen är att man har ett hanterligt första objekt att öva på utan att kostnaderna blir gigantiska vid uppstart och eventuella misstag. Och det är väldigt roligt att titta på små akvarium med!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det!

Fredrik: Ja, har bara hört bra grejer om modellen. Blev faktiskt rätt förvånad över hur tyst det är också!

Strikt: Jag har förstått att en uppgradering kommer ligga nära till hands i framtiden, det finns ju så otroligt mycket fint och jag gillar hur man kan skapa variationer mellan öppenhet o små rev i de större!

Fiskplanerna är hittills: Ecsenius stigmatura samt Stonogobiops yasha. Jag försöker bestämma mig för en lite mer livlig art som håller sig framme samt är lite färgglad, har nån något tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gramma loreto är ju riktigt fina, har sneglat lite på dessa. Läste nånstans att de kan vara lite mobbaraktiga?

Kan aldrig minnas att jag sett min göra något dumt mot någon annan fisk. Vet dock inte hur de är mot artfränder, har endast en... de är dock lätta att förväxla med Pictichromis paccagnellae/dinar, vilka ska vara riktiga as...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan aldrig minnas att jag sett min göra något dumt mot någon annan fisk. Vet dock inte hur de är mot artfränder, har endast en... de är dock lätta att förväxla med Pictichromis paccagnellae/dinar, vilka ska vara riktiga as...

Ok det låter ju kanon! :thumbup:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det!

Fredrik: Ja, har bara hört bra grejer om modellen. Blev faktiskt rätt förvånad över hur tyst det är också!

Ja det blir ganska tyst. Det enda som kan låta lite är när vattnet rinner ner från skummaren. Men din vattennivå ser ut att vara högre än min så du har nog inte det problemet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir ganska tyst. Det enda som kan låta lite är när vattnet rinner ner från skummaren. Men din vattennivå ser ut att vara högre än min så du har nog inte det problemet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Nej, inte nu IAF. Till en början så porlade de rätt rejält men jag höjde vattennivån lite så de försvann. Nu hörs bara pumpen lite.

Vilken nivå på cirkulationspumpen kör ni med blenny med?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följande tester har gjorts idag:

Fosfat ~0.1

Nitrat 0

Nitrit 5

Jag trodde cykeln skulle ta längre tid än såhär, att den skulle kortas ner med kolkällan o zeobak förstod jag dock. Lurar jag mig själv nu och fosfat och nitrat kommer skjuta i höjden dom kommande dagarna? Jag planerar inte att släppa i något levande de närmaste dagarna ändå men det hade ändå vart intressant att veta vad som sker.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Än så länge rullar det på bra. Fosfat är väldigt svårt att utläsa något alls. Nitrat visar svagt svagt rosa. Båda testerna är salifert. Jag har beställt lite mer tester som bör komma nästa vecka. Ska då testa Kh, mg samt ca.

Det har flyttat in lite invånare i akvariet.

Ber om ursäkt för bilderna, det var ruggigt svårt att ta bilder i detta ljuset. Tips på guider eller liknande mottages gärna!

3IO0GCi.jpg

Bilden är missvisande. Det är grymt mycket färger på dessa knappar, kul med lite blandade färger!

XHPE6i0.jpg

Fungia, vet inte vilken art. Har tidigare under dagen varit betydligt mer uppblåst och blev serverad lite hummerägg.

Utöver dessa har en Centropyge argi, två nassarius samt lite turbos fått flytta in. Argin verkar äta med god aptit och röjer runt, riktigt fin firre!

Nu ska jag vänta några veckor för att se lite hur det artar sig. Diatomer har kommit men är nu ett minne blott. Det växer lite alger av blandade sorter dock, ser vad jag tror är bubbelalger samt något som stämmer in på "red turf algae". Kan såklart också vara nåt helt annat :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, första fadäsen är ett faktum.

Började störa mig på all skit som flög runt i akvariet, köpte filtersocka samt aktivt kol. Skulle fästa i kammaren baktill utan att stänga av pumpen.. Tappar såklart en halvfull näve grotech activcarbon som på några sekunder sprider ut sig i akvariet. Fick sugit ut så gott som allt. Är det nån som vet om det kan göra någon skada om några korn ligger kvar nånstans mellan stenarna eller så?

Hehe skulle göra vattnet lite klarare men just nu är det mer slaget vid lützen.. :banghead:

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått fart på karet Magnus, och att du är nöjd. :)

Angående kolet så är det inte bra med aktivt kol som ligger och smulas sönder då det kan ta sig in i fiskarnas gälar som jag förstått det och där i orsaka skador på fisken. Kan du så ta upp och skölj av sten i en bytta utanför karet, och sug över sanden en omgång till, och du har så pass bra med bakterier i den n så du kan suga ut en del och sen tillsätta ny sand i omgångar tills du fyllt upp igen utan att det ska påverka dina värden något nämnvärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått fart på karet Magnus, och att du är nöjd. :)

Angående kolet så är det inte bra med aktivt kol som ligger och smulas sönder då det kan ta sig in i fiskarnas gälar som jag förstått det och där i orsaka skador på fisken. Kan du så ta upp och skölj av sten i en bytta utanför karet, och sug över sanden en omgång till, och du har så pass bra med bakterier i den n så du kan suga ut en del och sen tillsätta ny sand i omgångar tills du fyllt upp igen utan att det ska påverka dina värden något nämnvärt.

Tjena Jimmy och tack för ditt svar. Är absolut nöjd :)

Ok, då är det bara att bita i de sura o köra på!

Har du nåt tips på nån filtersocka med bra passform till blennyt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har verkligen beslutsångest när det gäller ny belysning.

De logiska valet hade egentligen varit maxspect razor 60w, men armen till denna armaturen fungerar illa till blenny tydligen. Mazarra är en prisklass för hög för denna gången.

Nån som har något tips? Nån kinavariant som är duglig? Passiv kylning, dimmbar och bra ljus är mina kvalifikationer.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har verkligen beslutsångest när det gäller ny belysning.

De logiska valet hade egentligen varit maxspect razor 60w, men armen till denna armaturen fungerar illa till blenny tydligen. Mazarra är en prisklass för hög för denna gången.

Nån som har något tips? Nån kinavariant som är duglig? Passiv kylning, dimmbar och bra ljus är mina kvalifikationer.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Varför inte AM's aquareefLED? 50w som passar karet och är passivt kyld. Borde kosta runt 2000 med hållare

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte AM's aquareefLED? 50w som passar karet och är passivt kyld. Borde kosta runt 2000 med hållare

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Absolut, det är ett alternativt. Den kostar dock dryga 3000 och sen tillkommer sunrise controller för ~1300. Då börjar man nosa på mazarra som vad jag förstår ska va en betydligt bättre alternativ?

Den enorma fördelen är såklart enkelheten, så jag gissar på att det blir den här i slutändan om jag känner mig själv rätt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, det är ett alternativt. Den kostar dock dryga 3000 och sen tillkommer sunrise controller för ~1300. Då börjar man nosa på mazarra som vad jag förstår ska va en betydligt bättre alternativ?

Den enorma fördelen är såklart enkelheten, så jag gissar på att det blir den här i slutändan om jag känner mig själv rätt ;)

Haha, där ser man vilken koll jag har :P min följde med karet så det är därför. Jag är nöjd med rampen och controller. Hade jag haft en större budget hade jag nog skaffat en radion eller någon PS ramp istället. Men då pratar vi ju helt andra pengar.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...