Gå till innehåll

Diadroma artrer (arter som kan leva i alla salthalter)


addo

Rekommenderade inlägg

Ämnet är intressant så jag tänkte vi kunde prata om att köpa djur som i affären går i sötvatten och sedan vänja över dessa till saltvatten.

Vilka arter har ni testat?

Vilka arter skulle vara intressanta att testa?

De enda fiskarna man kan hitta mycket information om är de olika Molly-varianterna, dom verkar gå alldeles utmärkt att vänja över och hålla i saltvatten.

Dom två arter jag är mest intresserad av är Caridina multidentata (amanoräka) och Pseudomugil signifer http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Signifer.htm

Amanoräkan för att den är vanligt förekommande i handeln och är en flitig algätare.

Blåögat för att det är en liten fredlig stim-/haremlevande-fisk, vilket inte är så vanligt bland saltvattensfiskarna.

Sen finns det ju flera andra arter, tex humlafisk (se upp två arter säljs under namnet och bara den ena ska fungera) och grön kulfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min dröm är att få tag i den så kallade "ecosphere-räkan" Halocaridina rubra... inte för att ha i karet utan för att ha i ett eget kar... väldigt intressant liten varelse...

har haft molly i karet ett par omgångar tidigare... argus ryktas om att vara korallätare och månfisk verkar rovgiriga... likaså tror jag att en kulfisk skulle göra processen kort med både snäckor och eremiter...

att Signifer skulle funka visste jag inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...