Gå till innehåll

Hinkmetoden mot prick och dess speccar


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag försöker lägga upp ett schema inför hinkbehandling av en framtida kirurg.

Varför säger man byte var tredje dag? Det viktigaste är väl att ta ut fisken ur karet när parasiterna har släppt och chansen ökar ju endast med antal flyttar som fisken gör. Borde inte två dagar fungera lika bra? Ger väl bättre vattenvärden också. Men såklart, det kanske avvägs mot stressfaktorn? Målet är fem byten.

Efter detta planerar jag två veckors karantänsboende för att se att den inte utvecklar prick igen, och sen får jag väl köra om ifall det inte fungerar.

Är det värt att ha en liten pump i hinken? Typ en liten maxijet. Jag kommer även ha en liten skummare som såklart ger lite vattenrörelse också, det kanske räcker?

Planerar 10 liters hink. Egentligen blir det väl 8 liter i hinken. Fungerar det bra trots volymen? Jag är lite orolig för ammoniumnivåer, särskilt eftersom jag själv inte kommer se efter fisken under en vecka av behandlingstiden.

Tips mottages gladeligen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört byte varje dag. Inga problem - tar halva från akvariet - halva nytt. Jag gör i ordning det nya vattnet när jag flyttar fisken och låter den nya hinken stå och gå med en liten pump i 24 timmar - sedan flyttar jag över fisken, förbereder nytt osv. Räcker gott och väl med en liten streamer eller pump i hinkarna - ingen skummare - mata inte så är problemet med ammoniumet borta. Skall du mata så gör det 3 - 5 timmar innan du byter vatten - då åker producerat ammonium ut med bytvattnet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag försöker lägga upp ett schema inför hinkbehandling av en framtida kirurg.

Varför säger man byte var tredje dag? Det viktigaste är väl att ta ut fisken ur karet när parasiterna har släppt och chansen ökar ju endast med antal flyttar som fisken gör. Borde inte två dagar fungera lika bra? Ger väl bättre vattenvärden också. Men såklart, det kanske avvägs mot stressfaktorn? Målet är fem byten.

Efter detta planerar jag två veckors karantänsboende för att se att den inte utvecklar prick igen, och sen får jag väl köra om ifall det inte fungerar.

Är det värt att ha en liten pump i hinken? Typ en liten maxijet. Jag kommer även ha en liten skummare som såklart ger lite vattenrörelse också, det kanske räcker?

Planerar 10 liters hink. Egentligen blir det väl 8 liter i hinken. Fungerar det bra trots volymen? Jag är lite orolig för ammoniumnivåer, särskilt eftersom jag själv inte kommer se efter fisken under en vecka av behandlingstiden.

Tips mottages gladeligen!

Jag är så dålig på det här med matematik, men den här artikeln förklarar 3-dagarsmetoden utförligt.

http://atj.net.au/marineaquaria/3daytransfer.html

Jag har två uppsättningar av allt, men med småbarn skulle jag aldrig hinna descinficera allt, blanda nytt saltvatten & låta det mogna på 2 dygn. Jag behöver 72 timar på mig för att ha en descinficerad balja med likadan temp & salinitet.

Jag skulle personligen se till att ha större behållare än 10L hink.

Jag har kört byte varje dag. Inga problem

Det fungerar, men då måste man flytta fisken 7 ggr. Parasiterna sitter på fisken upp till 7 dagar. Det är svårt att hinna torka all utrustning och/eller descinficera utrustningen på 24 timmar med. Jag inbilar mig att 7 flyttar på 8 dagar stressar mer än 3-dagarsmetoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr finns det idioter bland parasiterna, dvs individer som inte följer normalbeteendet. Dessutom så när du flyttar fisken första gången så vet du inte hur länge de äldsta har suttit och kan få fällning redan dag 1 - då finns det faktiskt risk för en viss återinfektion. Jag föredrar därför varje dag men det fungerar säkert med tre dagar också. Den desinfektion jag gör är att skölja ur hinken noga med varmvatten från duschen under några minuter - det räcker när det gäller cystor som inte är fastsittande. Är du riktigt nojig så låter du en blandning med calciumhydroxid eller målarsoda vara i hinken under 10 minuter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört byte varje dag. Inga problem - tar halva från akvariet - halva nytt. Jag gör i ordning det nya vattnet när jag flyttar fisken och låter den nya hinken stå och gå med en liten pump i 24 timmar - sedan flyttar jag över fisken, förbereder nytt osv. Räcker gott och väl med en liten streamer eller pump i hinkarna - ingen skummare - mata inte så är problemet med ammoniumet borta. Skall du mata så gör det 3 - 5 timmar innan du byter vatten - då åker producerat ammonium ut med bytvattnet

MVH Lasse

Jag vill gärna mata. Ammoniumförgiftning är väl ändå ganska akut verkande? Så det är viktigt att byta i rätt tid helt enkelt? En skummare hjälper ju garanterat här genom att syresätta vattnet och eventuellt få ut en del bajs.

Kirurger har ju längre matsmältningstid eftersom de är växtätare. Bör man då förlänga tiden till hinkbyte?

Erfarenheter på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle 1 hink och 1 akvarium-metoden funka då?

Ta ett hundraliters akvarium och en tioliters spann. Lyft ur fiskarna och ner i hinken. Desinficera akvariet med hett vatten och sen fyll på med nytt vatten med rätt värden igen. Tillbaka med fiskarna i akvariet igen.

Jag är skeptisk mot att ha firrar i hink så länge, men den korta tiden som skulle behövas för att desinficera borde inte vara ngn större fara.

Vad skulle man ha för svaga punkter här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många gör exakt så.

Det enda jag ser som negativt är väll det där man pratar om att "mogna vattnet". Är nyblandat saltvatten dåligt/skadligt? Jag vet inte men om man läser forumet är det ytterst få som ens gör delvattenbyten med nyblandat vatten.

Om man nu vill förblanda allt så skall man kunna förvara vattnet, det är omöjligt för mig i lägenhet.

Fisk fångas, ner i spann, x antal timmar går, fisk fångas igen ner i akvarium

Eller

Fisk fångas, ner i stor balja med 1-2dygn nytt vatten, tar det lugnt i 3 dagar, fångas, ner i ny balja med mognat vatten.

Till slut handlar det nog om personliga preferenser och att hitta ett sätt som fungerar för en själv. Så länge man når målet med friska fiskar som sluppit onödig stress är nog alla sätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga är att man ändrar förvaringskärlet - inte hur det är. Jag har bra erfarenheter med hinkar - som jag förvara mörkt - och vid lite lägre temperatur. Då sätter jag ner metabolismen hos fisken vilket drar ner både mat och syrebehovet. Koldioxiden från fisken kommer också sänka pH lite vilket gör att risken för ammoniakförgiftning minskar.

Alla fiskar (jag vet bara ett undantag - ålen) börjar utsöndra ammonium i mätbara mängder (om de är många) direkt när matningen startar - när jag mätt så går utsöndringen ner nästa direkt efter matningen upphör också. Det förekommer ju utsöndring nästan hela tiden men den är inte så stor när det inte matas. Jag har sett samma mönster både på "walking Catfish" - kort tarmsystem och gräskarp (långt tarmsystem). Bägge fiskarna äter och skiter samtidigt. Enda undantaget är ålen där hela processen är fördröjd ca en timme. Ål har ett tarmsysten som är som ett S - magsäcken ligger över tarmen och båda kan inte vara fyllda samtidigt. Det verkar som ammoniumutsöndringen börjar när matpaket lämnar magsäcken och går in i tarmen. Hos de flesta fiskar fungerar det som ett rör med kontinuerlig matning medans ålen måste fylla magsäcken först innan paketet går ut i tarmen. det finns inte så mycket studier på det här och det jag baserar detta på är egna mätningar (noggranna) i två system (1986 och 2000) Långa mätserier (tre veckor) och tyvärr opublicerade

Din fråga om kirurgerna kan jag inte helt besvara Leon men längre tarmsystem ger inte en "åleffekt" automatiskt. Skall man mat - gör det lite och några timmar innan skiftet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har min nya xanthurum simmat en natt i hinken, den verkar må bra, fortfarande aktiv och ganska lugn. Den sket en hel del när jag koppade in den. Jag acklimerade den från 25 till 35 i salt och från ca 22 till 27 grader (jag lyckas inte sänka tempen, tror det är lilla maxijettan som överhettar).

Nu får den gå med skummare över dagen, matning vid lunch, och så byter jag hink sen eftermiddag. Den är väldigt liten (4-5 cm) så det känns som det tar ett tag innan den skitar ner hela baljan. Enligt förra ägaren har den gått i ett prickfritt kar i två månader innan.

Intressant med ålen Lasse! Det måste finnas fler specialiserade fiskar med liknande system.

En värd sak att lägga till för folk som läser det här i framtiden är Specific Dynamic Action eller SDA, även känt som paltkoma. Alla djur får en förhöjd ämnesomsättning när de smälter maten, och de förbrukar då mer syre. Ibland upp till dubbla basalmetabolismen eller mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Vad kan man göra om man misstänker att en fisk är ammoniakförgiftad genom att den har sänkt ph invändigt och så stoppar man den för snabbt i "bra" vatten.. är den redan så att säga död om den startar att snurra runt och hyperventilerar eller kan man/bör man göra något för att den skall tillfriskna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...