Gå till innehåll

Hur påverkar alger vattnet.


MickeP67

Rekommenderade inlägg

Den här algen har jag själv satt ner i akvariet men nu sprider den sig som ogräs. Dessutom har jag fått dåliga magnesium och kalciumvärden (dock bra KHvärden)

Jag kämpar med att tillsätta magnesium och kalcium men det är som akvariet käkar mer än jag hinner tillsätta.... Kan det vara algväxten som påverkar värdena?

post-8031-14468931554449_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en caluerpa av något slag.

Dom tar nog en del av dom ämnena, men inte så jättemycket (tror inte det iaf).

Men den största risken med den algen är att den förr eller senare kommer försöka föröka sig sexuellt, vilket betyder att den kommer massdö och släppa sporer, risken för att den slår ut hela karet är stor.

Som du märkt så växer den som ogräs och du kommer ha lite jobb med att ansa den, om den ansas ordentligt så den inte får möjlighet att växa till sig så minskar risken för massdöd lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta bort den snabbt från ffa stenarna , om den får fäste överallt och du har mycket så kan det vara mkt svårt att

få bort den sedan, Lägg den i algfiltret / refugiet eller någon annanstans med bra belysning om du kan. Så kommer de ju till nytta.

Alger tar upp massor av näringsämnen typ nitrater etc

mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klorofyll, varje klorofyllmolekyl innehåller en Magnesium atom, liknar vår hem grupp i blodet men växter har Mg istf Fe.

Så det blir ju en del Mg som binds upp. PLocka upp rubbet av det gröna och mät så ser du om det var algerna som orsakade Mg/Ca droppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma i mitt kar och jobbar på att få bort det manuellt. Märkte dock att efter jag bytte ljus så växer det inte alls lika mycket. Gick från 18W lampa från ac-rc till egenbyggd ramp med 20W dioder som körs på 10W efter Lasses rekommendationer. Inga problem med MG lr CA drop men Kh drop har jag istället så det är dosering av bikarbonat som görs varje dag.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...