Gå till innehåll

Diadema setosum äter koraller?


turboadde

Rekommenderade inlägg

jag har en stor hjärnkorall i mitt kar den har den ej rört alls. Så jag tror det ska vara lugnt skulle bli förvånad annars.

Ja du kan ju börja med att läsa de andra inläggen ovanför, det är ju ett par av oss som har haft problem med diadema som äter koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så att turboadde ska ta över min. Jag är läskunnig. Jag har haft min över 1år och den har inte rört något. Så därför skulle jag bli fundersam att den vipps skulle få för sig om det.

Så skippa ditt fräna tonfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min hänvisning till inläggen ovanför kom av kommentaren att du skulle bli förvånad om den åt koraller. Med tanke på att tråden startades med frågan om arten diadema setosum äter koraller och många har svarat att den gör det så reagerade jag på din kommentar som helt bortsåg från övriga inlägg.

Det framgår inte någonstans att det gäller en specifik diadema. För andra personer som sitter i samma tankar på att införskaffa en sjöborre kan det då vara värt att förtydliga att det finns risk att diadema setosum äter koraller, men det behöver inte nödvändigtvis vara så. Det behöver heller inte vara så att bara för att den beter sig på ett sätt i ett kar, så beter den sig på samma sätt i ett annat. Tillgång på föredragen föda, vattenvärden och yta kan eventuellt spela roll för beteendet.

Man bör vara medveten om att man tar en risk med att införa arter som visar tendenser till att inte vara revsäkra, även om de inte ätit av koraller tidigare.

Därav min syrliga ton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågar: Är det möjligt att det helt enkelt är en ID miss? Tänkte på att en del äter korall vissa inte..lite konstigt tycker jag. Sen om teorin är att de äter för det inte finns något annat..vad stödmatar eller matar man sin borre med för att komma ifrån ev korallätande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man läser kommentarer på reeflex så hittar man bland annat denna:

Ich halte seit 3 Jahren Diadem- Seeigel in einen 800 Liter Becken und habe es geschaft sie im täglichen Fütterungskonzept zu intigrieren, so das sie täglich ausgewogene pflanzliche ( Möhre, Salat, Sushiblätter usw.) und auch tierische ( Seelachsstreifen, Garnelenschwänze, gehackte Miesmuscheln usw.)Kost bekamen.

Und dennoch musste ich die Erfahrung machen das sie sich an Röhren- Finger und Lederkorallen zu schaffen machen.

die Röhrenkorallen wurden komplett abgeraspelt, und die Weichkorallen wurden am Fuss angenagt.

Auch bei den LPS- Korallen wurde das Kalkgerüst unten herum beschädigt.

Meine Meinung ist, diese Tiere haben in einen Korallenbecken nichts verloren, so schön sie auch aussehen mögen

Och på svenska står det nerkortar att han stödmatat sin med alger, nori, div animalisk föda. Och den åt fortfarande koraller. Vidare anser han att dessa inte hör hemma i revkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Markus - kan du skilja på Diadema sestosum och Di­adema savig­nyi eller någon av de andra Diademaarterna? Det kan vara så att det finns olika arter/individer med olika beteende. Jag har haft med stor sannolikhet bägge dessa arter under mer än fyra år nu - inte en utan ända upp till 6 stycken samtidigt. Har aldrig sett dem äta andra koraller än en viss mjukkorall och det var bara ett exemplar som gjorde det - de andra gjorde inte så.

Jag använder dem dels för de är intressanta djur men även för att de är utmärkta algätare och välter eller flyttar inte koraller på samma sätt som andra sjöborrar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Markus - kan du skilja på Diadema sestosum och Di­adema savig­nyi eller någon av de andra Diademaarterna? Det kan vara så att det finns olika arter/individer med olika beteende. Jag har haft med stor sannolikhet bägge dessa arter under mer än fyra år nu - inte en utan ända upp till 6 stycken samtidigt. Har aldrig sett dem äta andra koraller än en viss mjukkorall och det var bara ett exemplar som gjorde det - de andra gjorde inte så.

Jag använder dem dels för de är intressanta djur men även för att de är utmärkta algätare och välter eller flyttar inte koraller på samma sätt som andra sjöborrar

MVH Lasse

Ja på samma sätt som det finns olika underarter med olika beteende finns det individer med olika beteende. Vissa individuella fiskar av vissa arter äter på koraller medans andra inte gör det.

Trådskaparens fråga var om det var många som haft problem med diadema som äter koraller, 5 av 6 som svarat har fått koraller uppätna eller tuggade på. Revsäkert?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom 2 diadema som jag har haft en va jätte stor ingen av dom åt på koraller båda skimrade lite i blått hade vita prickar på ovansidan + 2 orange ringar anal konan. sedan hade jag en som hade dom vita prickarna samt en tunn blå kant detta behöver inte just denna art ha men är vanligt sedan hade den ljusa ringar i blå ton på anal konan den knaprade på 1st mjukkorall som hade lossnat och det va en D. savignyi denna ar lodräta små tunna linjer som är blå svåra att se sedan finns det lite andra små saker som skiljer

Sedan finns det en som har en lite rödaktig ton D. Palmeri.

Jag svara istället på frågan:P Det finns en tydlig skillnad mellan underaterna om man bara vet vart man ska kolla så frågan är om det inte är lite ihopblandat med underarter här?

Det lättaste är att se på skelettet vilken art som är vilken så dom skiljer sig i antalet taggar och utväxter men lite onödigt att döda sin borre bara för att se vilken art det är. så jag föredrar att kolla dom yttre skillnaderna.

Finns ju 6 st underarter och alla är ganska lika om man inte synar dom.

Ium att jag är väldigt intresserad av dessa djur så har man pluggat lite på dom :) har haft väldigt många olika

Jag hittade en sida där dom tar upp dom 2 vanligaste iaf http://www.gbri.org.au/Classes/2012/Diademasavignyi%7CTessaJones.aspx?PageContentID=2993 det är betonat på savignyi

Ändrat av Guest
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en förut som åt upp min Heliofungia, övriga koraller rörde den inte.

Va den korallen skadad ?

Då jag hart vissa ha problem när dom har skadade eller svaga koraller som kanske ändå skulle gå hädan att dom blivit mat. Som i mitt fall med en annan underart att den lossnat och den smakade på foten på den man satte fast den på sten dagen efter och den är stor och fin där den står en idag korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...