Gå till innehåll

Min salta vägg, del.1 (fiskdelen)


Ulf Sandberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

grymt me muräna i akvarie, blir inte dom stora?

Stjärnmuränan blir lite drygt en halvmeter. Tror inte den blir mycket längre men den kan nog bli betydligt grövre. Har dock planer på att avsluta rovfiskkaret till förmån för lite fler korallkar i framtiden. Känner att det blir lättare att hålla bra vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drömfisken.

G ville åka till Emporia och titta på någon ny klänning. Lyckades övertala henn om att det är trevligare på Center Cyd och mindre folk nu när det är melodifestival på Malmö Arena. Dessutom Djurmagasinet och Zoogiganten på vägen. Hittade en ny medlem till min kejsarfamilj på Djurmagasinet. Såg frisk och fin ut. Nu går den i karantän några veckor sedan får vi se hur de andra kejsarna tar emot honom. Har ju redan en Bicolor i karantänen så de kommer att introduceras samtidigt. Någon klänning hittade G inte men resan blev yckad ändå :)

post-5441-14468932479986_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är fina Diacanthus såg några när ja snorkla i egypten förut. Ska ha mycket svamp i matmenyn Lycka till med firrren!

Tack!

Jag odlar en del svamp undet blådjus i sumpen så jag hoppas att den fattar tycke för det.

Mina andra kejsare älskar den svampen.

Jag såg också en hel del av dem när jag dök i Egypten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir man nyfiken ! har du någon bild att visa på svamparna.

Hälsningar PeterG

Här ett försök att fotografera svampen. Den lever i stenkistan i sumpen. Som belysning har jag en gammal T-8 ramp med ett lika gammalt blå-lila rör. Men både svampen och rörmaskarna trivs.

Den sträcker sig mot ljuset och jag brukar skörda när den når en längd på ca 5-10 cm.

Den växer som ett rör ungefär som en stor gräslök.

Längre in finns ett 50 tal.

Någon som har mer info?

post-5441-14468932483736_thumb.jpg

post-5441-14468932483435_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är tre * 110W LED installerade.

Sumpen är reduserad till ett fack. Nu ska resten av sumpen tvättas och delas på mitteln så korallkaren får en egen del. Sen har jag den stora glädjen att få inreda tre styck 200 liters akvarium med SPS fraggar och knappar samt lite fin fisk.

post-5441-14468932598314_thumb.jpgNär sumpen är klar, vatten värdena justerade och ballingen fixad kommer en ny tråd för dessa akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen sportlov -Tummen upp

Nu är sumpen tömd och skall limmas om i morgon.

Delar den på längden och gör två identiska sumpar på 1500*250*300.

först ett uppsamlingsfack, sedan ett fack för skummare, sedan ett fack för reaktorer, sen kommer ett större fack med sten och svampodling och sist ett fack för returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Drömfisken.

[ATTACH=CONFIG]110537[/ATTACH]

Tyvärr klarade sig drömfisken Diacanthus sig inte. Den ville inte äta vad jag än försökte med. Den såg aldrig mager ut, visade inga tecken på sjukdom eller prick. Pickade ständigt på stenen och såg ut att må bra. Jag var inte orolig. Jag trodde att den fick i sig det den behövde men den bara dog utan förvarning.

R.I.P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 8 månader senare...

Det var länge sedan jag skrev något här.

Har tyvärr drabbats av skilsmässa och en del jobb i samband med bodelning. Har inte mått så bra av detta och akvarieintresset har blivit lite lidande. Har dock skött underhållet och det mesta lever och frodas. Jag behåller huset och har nya planer på gång. Har inhandlat en 250l kub till hallen. Köpte några vackra musslor på sjöfartsmuseets öppethusdag.

Har beställt tre nya kar och tänker byta ut hela väggen. Det blir två identiska 840 liters kar. Ett med mina kejsare och euphyllia som jag inte klarar att skiljas från och ett mer inriktat på spser. Jag kör med befintlig sump och teknik. Även beställt ett fraggkar som ska stå under sps-karet. När Karen kommer blir det en ny tråd om bygget.

mvh

Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...