Gå till innehåll

Cyano en evig fight.


PeterG

Rekommenderade inlägg

Tänkte göra något åt min cyano!

Tänkte prova med ett slags penicillin,PC ,eftersom cyano faktiskt är känsligt för det.

Det vore väldigt spännande att höra om någon annan provat detta.

Det finns ju en hel del vetenskapligt publicerat om just cyano , alger etc och PC som talar för .

Kör redovisning på min blogg - vi får se hur det går - billigare och bättre att prova på ett nanokärl än att prova

på ett större kar .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Användningen av antibiotika (om nu PC är det) ska ju begränsas så mycket som möjligt så det verkar inte så ansvarsfullt att hälla ut sånt i akvariet. Men ur ett rent vetenskapligt syfte kan det ju vara intressant att se om det biter på cyano, men det verkar ju redan finnas en del rapporter om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ALL CYANO BORTA PÅ 24 TIM- så här gjorde jag , och vi får se på sikt hur det utvecklar sig de närmaste dagarna.

20131119:18:00

-Tänder upp när jag kommer hem,sätter på skummaren, lägger i filtevadd och aktivt kol.

Skumm över hela ytan,fisken simmar runt helt lugnt och får mat,byter plastfolien runt belysningasdelen

som skyddar rampen . All cyano helt borta , gröna alger ser lite blekta ut?

Tömmer skummarkoppen flera ggr och släcker ned igen.Inget vattenbyte än.

Kör ett dygn till.

20131119:06:30

-Alla cyano verkar vara borta utom på en liten fläck, ser knappt in i akvariet för alla luftbubblor.

Fisken simmar runt helt lugnt när jag tänder belysningenen stund,släckt resten av dagen

20131118:17:30

- Löste Pyostacine 250 mg/60 liter (8000U/mg) pulver i skummardelen

Filter,skummare,aktivt kol borttaget.Släcker belysningan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som det är en av de sista reserverna vid allvarliga infektioner av resistanta streptococker du använder - rätta mig om jag har fel. Om det är så - då är det inte speciellt bra.

MVH Lasse

Något som fungerar enkelt , all cyano helt väck för tillfället iaf.

Tror inte att det är någon stor risk för resistens för Pyostacine resistens, P är ett bakteriocida, de tar livet av bakterier väldigt mycket effektivare än

många sk "vanliga pencilliner", har bara hittet ett fall mellan 2004-2012 (Med.stat.) ;många andra pencilliner är bara bakteriostatiska = dödar inte alla bakterier.

Det finns/ eller har iaf funnits i undermedlen som sålts till akvarister, det är troligen därför som det står på en del burkar att de inte innehåller erythromycin

(här finns resistens).

För att inte tala om vad som används inom laxodling, köttdjurs prod, på labb etc. Här används hundratals ton.

Många eller de mesta preparat för husdjur saknar medvetet innehållsförteckning.

Varför skall man behandla med preparat med okänt innehåll och inte inte använda medikamenter med känt innehåll till de " husdjur" som hålls i akvarier,

för mig har mina akvariedjur samma värde som mina katter, fåglar, hundar, hästar mm. Dessa medicineras ofta utan tanke på resistensuppkomst.

En tanke är att man kanske inte bör hälla vattnet i vanliga avloppet.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke är att man kanske inte bör hälla vattnet i vanliga avloppet.

mvh Peter

Bara en fundering här då, om man inte ska hälla det i det vanliga avloppet, vart ska man då göra av det? Lämna vatten till farligt avfall på tippen vid framtida vattenbyten? Eller hade du tänkt att hälla ut det i skogen?

Mest nyfiken här. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt levande har en naturlig mutationsfrekvens, vid varje generation blir det alltid något som är muterat. Många gånger är det till nackdel - organismen dör, ibland varken nack eller fördel (under nuvarande miljö) - organismen överlever och för mutationen vidare, ibland till en fördel (under nuvarande miljö) - organismen överlever och för mutationen vidare. Vad som avgör hastifheten för att en mutation som innebär - i detta fall resistens - skall inträffa är generationstiden (tiden mellan förökningarna). Jämför det med att du lägger en miljonlott i en stor hög med trisslotter och låter en person dra lotter därifrån. Förr eller senare kommer miljonlotten att dras - sannolikheten att det går fort beror på frekvensen av drag. Om du gör tre drag per 70 år eller 1 drag var femte minut har stor del i det hela när vinstlotten dras. Och i fall med mutationer så kommer vinstlotten föras vidare mellan generationerna eftersom i den miljön kommer saknandet av vinstlotten innebära att organismen dör...

Frågan är inte om bakterierna kommer att få resistens utan frågan är när...... (generationstiden hos många bakterier är 5 - 15 minuter).

Antibiotika är ett mycket bra verktyg - men vårt oförstånd kan leda till att vi tappar detta verktyg. Jag vill inte använda verktyg som äventyrar framtida generationer för att lösa ett problem som går att lösa på annat sätt (för det gör det - det finns många kar utan cyano ute bland folk).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något som fungerar enkelt , all cyano helt väck för tillfället iaf.

Tror inte att det är någon stor risk för resistens för Pyostacine resistens, P är ett bakteriocida, de tar livet av bakterier väldigt mycket effektivare än

många sk "vanliga pencilliner", har bara hittet ett fall mellan 2004-2012 (Med.stat.) ;många andra pencilliner är bara bakteriostatiska = dödar inte alla bakterier.

Det finns/ eller har iaf funnits i undermedlen som sålts till akvarister, det är troligen därför som det står på en del burkar att de inte innehåller erythromycin

(här finns resistens).

För att inte tala om vad som används inom laxodling, köttdjurs prod, på labb etc. Här används hundratals ton.

Många eller de mesta preparat för husdjur saknar medvetet innehållsförteckning.

Varför skall man behandla med preparat med okänt innehåll och inte inte använda medikamenter med känt innehåll till de " husdjur" som hålls i akvarier,

för mig har mina akvariedjur samma värde som mina katter, fåglar, hundar, hästar mm. Dessa medicineras ofta utan tanke på resistensuppkomst.

En tanke är att man kanske inte bör hälla vattnet i vanliga avloppet.

mvh Peter

Så vad då? Livsmedelsindustrin använder jättemånga metoder som inte är bra för att maximera sin produktion och inkomst.

Antar att du hört talas om DDT? Bland annat.

Och visst finns det antibiotika i vissa av dom så kallade mirakelkurer till akvarier, men samtidigt så avråds folk från att använda dom av experter och marinbiologer.

Akvarier är det dessutom en helt annan skillnad på än våra vanliga husdjur.

Istället för ett djur med sin egna bakterieflora så har du ett komplett ekosystem som är en bakteriehärd med tusentals gånger mer bakterier och bakteriearter.

Detta gäller också sötvattenskar men främst våra revakvarier med en extremt hög biologisk mångfald.

Förutsättningarna för att resistenta bakterier ska utvecklas är ofantligt mycket högre.

Och dom bakterierna försvinner aldrig.

Och främst blir risken störst för dig själv, då det finns en infektionsrisk om du skulle råka skada dig på något i karet.

Då är det allra sista du vill ha i såret antibiotika-resistenta bakterier.

Antibiotika bör endast användas som en sista utväg för livshotande åkommor för oss och våra djur.

Och den cyano vi har i våra akvarier är allvarligt talat inte livshotande eller ens egentligen hälsovådligt för våra djur, det är bara fult, och i slutändan är det bara en symptom på ett större problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Håller inte med om ofarligheten hos cyano. Den kan väl vara giftig och vålla problem hos t.ex. koraller. Använde själv ett medel "anti red slime remover" efter att provat många beskrivna metoder. Vid nästa utbrott ska jag i ett tidigt skede suga ut cyano, göra vattenbyten och lokalt behandla utsatta områden med väteperoxid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag ser det vet du inte vad du har ihjäl med antibiotika... tänk om den istället haft ihjäl alla zooxantheller, eller bakterierna som fiskarna har i sin tarmflora... då sitter man på pottan... ha ihjäl cyano är inte svårt, men det tar tid, inget bra går fort i ett saltvattensakvarium...

själv har jag fått bort det mesta av min cyano med näringsbegränsning, punktbehandlingar med väteperoxid och vattenbyten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse / Alexraptor

Resistensproblematiken är inte så enkel som ni gör gällande.

Visst AMR, Anti microbial Resistence , är ett problem , men det är ett problem med många sidor. (Se WHOs hemsida / Media Centre/ Fact sheet N.194).

Pyostacine är ett bakteriostatiskt AB med ingen eller låg resistensutveckling mot både gram positiva och gram negativa bakterier.

Inom vävnadsförökning har man använt antibiotika AB i decennier bla för att få fram rena vävnadslinjer , här har det mig veterligen inte funnits några problem med resistens på labben.

Resistensutveckling är ffa ett problem på Sjukhus och Institutioner inom den medicinska vården.

Tex kan man ju fundera lite på varför Ryssland som använder extremt lite Antibiotika per capita har extremt hög

resistensutveckling avseende AB för tex Tuberkulos. (Källa WHO Fact sheet No 194).

Ett större problem idag är att det inte forskas fram nya Antimikrobiella Substanser eftersom det inte lönar sig för LM bolagen att göra så ,

intelligensian finns men marknaden finns inte, istället satsar man på mera lättsålda produkter .

Jag tog upp den här tråden och testade den här substansen ffa för att kanske få respons av någon där "ute " som kanske hade testat något liknande eller

någon annan substans som faktiskt fungerade i akvariesammanhang så att man kunde föra behandlingen av cyano framåt.

Om man har enmassa koraller för tiotusentals kronor så kan det ju vara bra att rädda dessa om möjligt.

Läsvärd artikel i ämnet: http://archiv.korallenriff.de/06_chemieclean.htm , om cyano medel.

mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Håller inte med om ofarligheten hos cyano. Den kan väl vara giftig och vålla problem hos t.ex. koraller. Använde själv ett medel "anti red slime remover" efter att provat många beskrivna metoder. Vid nästa utbrott ska jag i ett tidigt skede suga ut cyano, göra vattenbyten och lokalt behandla utsatta områden med väteperoxid.

Det har du rätt i då cyanobakterier innefattar en stor mängd olika arter.

Men dom som vi oftast får i akvarierna är sällan dom värsta, och ligger definitivt inte på den nivå att man ska någonsin använda antibiotika.

Jag har själv haft riktigt envisa cyanoutbrott under åren, men aldrig någonsin har det vart omöjligt att få bukt med dom på icke-kemisk väg.

Ännu bättre är att förebygga utbrotten från första början.

Den mest effektiva behandlingsmetoden som jag har kört med är 3 dagars 100% mörkläggning följd av en serie stora vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alexraptor! Jag följer ditt resonemang och håller med om att mediciner eller liknande bör användas med försiktighet. Ämnet är väldigt intressant. Mörkerläggning och vattenbyten är en metod som fungerar för en del akvarister. Väteperoxid, ökad cirkulation, skummning fungerar för andra. Grundorsaken till utbrottet i mitt akv finns kvar, jag behandlade symptomen. Idag råder vapenvila mellan cyanon och mig. Troligtvis kommer det tillbaka. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ PeterG

Jag är så gammal att jag var med om när antibiotika började att användas mer allmänt. 50 - 60 talet. Då var det många som varnade för resistens - den samlade expertisen sa nej då - sådan kan inte hända. Sen fick vi de första resitenta stammarna i större omfattning - svaret var att ta fram antibiotika som både ströp och högg halsen av bakterierna - klarade de den första metoden så skulle det andra sättet göra processen kort. Dubbelrestinens var bara inte att tänka på sa den samlade expertisen det var bara att fortsätta som innan. Tja med facit i hand vet man att det var fel - nu har vi både dubbel och trippelresistenta stammar. Nu är de som varnar för det här betydligt fler och den samlade expertisen är inte lika högljud i sina sannolika förklaringar att det inte händer igen - för det kommer att hända - var så säker. Förr eller senare kommer någon stam att mutera även för AB som du talar om - det är bara en fråga om tid. För den som tror på sannolikhetens roll i frågan kan lyssna på

efter Harisburg 1979

@ Mark: det har faktiskt hänt för en akvarist i Kalmar för ett par år sedan att han fick in en cyano av den jävligaste formen - höll på att ta död på både han, sambon och hunden. I detta fall var det en cyano - det konstaterade de - symptomen var lika en palytoxinförgiftning men han hade inga knappar och jag tror de konstaterade arten också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja självklart , det finns ju redan ett rapporterat fall. Här är vi fullständigt överrens.

Ibland måste man våga sig in i det okända, ibland blir det bra andra gånger inte så bra..

Men om man värnar om mänskligetens väl och ve så måste man ffa forska fram nya medel vartefter mikroberna adapterar.

En tid i livet arbetade jag med patienter med en obotlig sjukdom där alla dog , man löste det och idag lever många med denna sjukdom som vanligt tack vare att man tog fram nya mediciner, i dag dör i stort sett ingen som har råd med medicinen.

Tror att man kommer att lösa detta också om man lyckas få medel till forskning och utveckling.

Tycker att det är bra om man kan få slut på cyanon direkt , ser att många försöker med mörkläggning etc

men för det stora flertalet verkar problemet kvarstå under lång tid.

Provade mörkläggning några dagar innan men det gav noll resultat, pyostacine gav 100 % över natten.

Självklart kommer jag att prova andra metoder också .

Min fråga står kvar ! undrar verkligen om det inte finns någon som testat något annat med gott resultat mot cyano??

Kanske får frågeställningen någon att testa något mindre kontroversiellt medel och lyckas. Ingen skulle bli gladare än jag.

Mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser två problem.

Det första är som nämnts att du dödar dina goda bakterier. Det spelar ingen roll om du ympar in nya du kommer ändå få en period när nedbrytningen inte fungerar som den ska. Jag tycker du borde köra igång ett ytterfilter ett par veckor innan, sedan köra filtret i en bunke bredvid karet under behandlingen och koppla tillbaka filtret till huvudkaret efter. Då slipper du i alla fall eventuella Amonium-toppar.

Det andra problemet är att du enbart behandlar symptomen, så cyanon kommer troligtvis komma tillbaka, särskilt när du satt karet i obalans genom att döda en massa nyttiga bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte upptäckt att något försämrats.

Förväntade mig (hade rejäla skumningar ca en halv dag)

Men inga toppar i NO2 eller NH4 o nitrat

Var som vanligt, däremot sjök pH (se bloggen)

Eg skulle jag ha lagt upp experimentet mer systematiskt

För att kunna dra några slutsatser.

Kloroplasterna i zoanthellerna är väl släkt med cyano

Så varför påverkades inte dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...