Gå till innehåll

Acrohjälp, tack!


bjomat

Rekommenderade inlägg

Ingen förändring tyvärr. Jag har doserat kno3 så jag har mätbart no3 och doserar försiktigt upp kaliumhalten med k2so4. I övrigt låter jag akvariet vila. Var en sväng till triton idag och de trodde eventuellt uv:t kunde ta bort algaporer som "lever i symbios" med vissa acroporaarter. Vad tror ni om det?

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen förändring tyvärr. Jag har doserat kno3 så jag har mätbart no3 och doserar försiktigt upp kaliumhalten med k2so4. I övrigt låter jag akvariet vila. Var en sväng till triton idag och de trodde eventuellt uv:t kunde ta bort algaporer som "lever i symbios" med vissa acroporaarter. Vad tror ni om det?

Med vänlig hälsning, Björn

Låter ju väldigt konstig eftersom dom flesta kör uv 24/7 och Leffe på Triton rekommendera att göra det!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men den har inte vitnat/dött av sen du skrev om den första gången?

Jag tycker fortfarande det ser ut som den är störd av nåt som äter på den eller rör den. Vi satte in 2st citron gobys i ett kar nyss, och där ser man bland annat på A enzmann att polyperna är indragna om gobyn nyss varit där och sökt skydd.

Alternativ två skulle vara nån kombo av ändring i ljus och låga näringshalter, om jag skulle gissa :)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men den har inte vitnat/dött av sen du skrev om den första gången?

Jag tycker fortfarande det ser ut som den är störd av nåt som äter på den eller rör den. Vi satte in 2st citron gobys i ett kar nyss, och där ser man bland annat på A enzmann att polyperna är indragna om gobyn nyss varit där och sökt skydd.

Alternativ två skulle vara nån kombo av ändring i ljus och låga näringshalter, om jag skulle gissa :)

/ David

Nä den har inte dött av något - helt oförändrat.. Tittat enormt mycket om någon noppar men de är aldrig i närheten av acron.

/Björne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen direkt förändring. Enorm PE nu imorse innan belysningen dragit igång. Kanske finns en antydan till ny vävnad vid "roten" alltså isåfall en liten förbättring. Jag har nu mätbar nitrat och har sakta doserat upp kalium till 380 med k2so4. Invänjningsprogrammet till mina ledramper har också ökat aningens.

Jag har tänkt starta min biopelletsreaktor men undrar om det kan vara till någon nackdel att göra det nu. Aminosyror (UltraMinS) har jag ju också slutat med - starta med det igen?

Kom gärna med lite tankar/tips :)

/Björne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen direkt förändring. Enorm PE nu imorse innan belysningen dragit igång. Kanske finns en antydan till ny vävnad vid "roten" alltså isåfall en liten förbättring. Jag har nu mätbar nitrat och har sakta doserat upp kalium till 380 med k2so4. Invänjningsprogrammet till mina ledramper har också ökat aningens.

Jag har tänkt starta min biopelletsreaktor men undrar om det kan vara till någon nackdel att göra det nu. Aminosyror (UltraMinS) har jag ju också slutat med - starta med det igen?

Kom gärna med lite tankar/tips :)

/Björne

Nu kanske vändningen är på g, gött det. Jag har inte helt koll på om UltraMinS har någon kolkälla i sig. Kanske är försumbar men ändå. Aminosyror kan nog hjälpa dina koraller.

//HEnric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske vändningen är på g, gött det. Jag har inte helt koll på om UltraMinS har någon kolkälla i sig. Kanske är försumbar men ändå. Aminosyror kan nog hjälpa dina koraller.

//HEnric

Hoppas på det...

UlraMinS har lite kolkälla i sig antar jag då den luktar ättika. Antar att det har med konserveringen att göra.

/Björne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som det vänder lite långsamt till det bättre. Gott! Ett misstag jag gjort många gånger då är att ändra/lägga till saker. Jag tycker du kan fortsätta som du gör nu och låta allt vänja in sig till näringsvärden och nytt ljus.

Att både tillsätta nitrat och medel/kolkälla för att sänka samtidigt låter onödigt.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det helt klart vänt till det bättre. Vävnaden tillbaka på hela acron och bättre PE. Startade faktiskt igång biopelletsreaktorn på väldigt svag dos - kunde inte hålla mig... Ska avvakta lite till innan jag köper på mig favorit sps:erna.

Tack för alla tips och råd!!

/Björne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
och hur blev lösningen? vf hade den vävnads död och dålig PE?

Varför det plötsligt kom och på bara den acron vet jag inte. Det jag gjort är med acron är att ge den mer flöde men inte "direkt" flöde utan sett till att mycket vatten passerar. Jag har även doserat upp kalium och nitrat. Kalium till 400 från 330 och nitrat till precis mätbart från 0.

/Björne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...