Gå till innehåll

Mitt första Saltkar juwel Rekord 800


wallejr

Rekommenderade inlägg

Har konvertarat mitt 10mån gamla Juwel Rekord 800, 110l akvarium till ett saltkar.

Använder befintlig filterkammare som inbyggd "sump" med ytavrinning.

Fyllt med vanligt kranvatten då jag saknade osmos när jag fick hem stenen men fyller på avdunstat med osmos

och kommer fortsättningsvis köra med osmos vatten.

Har haft det igång en vecka man vatten och c:a 15-20kg LS hämtat från levande kar

och idag kom äntligen skummaren, en Tunze 9004 tillsammans med FM's Ultra Carb L o Ultra pro phos som

jag lagt i Juwels filterkammare.

Jag har bara haft belysning igång fåtal dagar för lite myskänsla om c:a 3h annars är det än så länga släkt

i och med saknad av skummare o filtermaterial.

Väntar nu på min belysning som jag beställt, ska testa Optimaxx 120W led.

Bilder kommer uppdateras sporadiskt vid tillfälle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder också såklart, är inne på 3:e veckan och har saktat börjat ha lyset igång. Än så länge Juwels standard lyse men min Optimaxx kommer inom 1-2v. Idag blev det tillskott av en lite städpatrull bestånde utav 5 turbosar och 1st sjöborre ( echinometra mathaei) - så vacker. Nu ska jag hålla koll på värdena och om en vecka eller så tänkte jag fixa några eremiter och ngn putsarräka.

post-7327-14468931672384_thumb.jpg

post-7327-14468931672192_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Kaptenen.

Jo jag misstänker det oxå, visserligen har jag både flyttat runt stenarna lite och vinklat ner utblåset till juwelpumpen men vet i sjutton om det hjälper något direkt.

Men de kommer bli minst en streamer till ev. 2.

Jag har inte uppdaterat några bilder, väljer att ta en lugn start för att inte stressa karet så finns inte så mycket att ta bild på.

Kollar även hur calcium utvecklar sig då jag inte vill ha i massa koraller innan jag får calcium samt att phosphatet inte vill droppa mer trots att jag kör med FM's fosfatremover så får se hur det utvecklar sig.

Det är klart att man vill slänga in massa djur redan nu, men skulle vara tråkigt att behöva kassera hälften efter en vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det Kaptenen.

Jo jag misstänker det oxå, visserligen har jag både flyttat runt stenarna lite och vinklat ner utblåset till juwelpumpen men vet i sjutton om det hjälper något direkt.

Men de kommer bli minst en streamer till ev. 2.

Jag har inte uppdaterat några bilder, väljer att ta en lugn start för att inte stressa karet så finns inte så mycket att ta bild på.

Kollar även hur calcium utvecklar sig då jag inte vill ha i massa koraller innan jag får calcium samt att phosphatet inte vill droppa mer trots att jag kör med FM's fosfatremover så får se hur det utvecklar sig.

Det är klart att man vill slänga in massa djur redan nu, men skulle vara tråkigt att behöva kassera hälften efter en vecka

Två streamers lär nog bli perfekt, men en funkar också för den delen. Jag har en tunze 6015 och en 6025 i mitt 112 liters och vattnet är aldrig stillastående någonstans.

Jag brukar köra på fullt ljus från dag 1 men alla kör ju olika, har dock aldrig upplevt några problem med det. Känns bara som att allting skulle ta längre tid ifall man hade det mestadels mörkt de första veckorna.

Förstår precis vad du menar med levande, dock brukar ja köra i städpatrullen redan vecka 1 så att det kommer igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 6015 idag men som sagt minst en streamer till blir det.

Sen körde jag lugnt med belysningen första 2v då jag ändå bara hade juwels original 2x18w. När jag väl fick min led från Ocreef under tredje veckan (förra) så blev det full kräm och städpatrull. Det märktes snabbt att mina skivanemoner som följde med stenen uppskattade det nya ljuset.

I och med att jag fick tag i väldigt fin sten så har jag sluppit de olika värdetopparna o algfaserna det skrivs om vid uppstart. Här fått bra svamp o kalkalgtillväxt - tror det är därför som mitt calcium är lite lågt.

Ska nu i veckan få i några fraggar Capnela också så får vi se hur de klarar sig.

Har en turbo idag som jag tror gett upp av oklar anledning, såg den igår kväll inkrupen i skallet ligga upp och ner bland stenen, vände på den o efter en stund hittade den ut igen. Men idag var den visserligen upprätt men likväl stängt in sig i skalet. Vet inte om det är vanligt förekommande eller om han gett upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 6015 idag men som sagt minst en streamer till blir det.

Sen körde jag lugnt med belysningen första 2v då jag ändå bara hade juwels original 2x18w. När jag väl fick min led från Ocreef under tredje veckan (förra) så blev det full kräm och städpatrull. Det märktes snabbt att mina skivanemoner som följde med stenen uppskattade det nya ljuset.

I och med att jag fick tag i väldigt fin sten så har jag sluppit de olika värdetopparna o algfaserna det skrivs om vid uppstart. Här fått bra svamp o kalkalgtillväxt - tror det är därför som mitt calcium är lite lågt.

Ska nu i veckan få i några fraggar Capnela också så får vi se hur de klarar sig.

Har en turbo idag som jag tror gett upp av oklar anledning, såg den igår kväll inkrupen i skallet ligga upp och ner bland stenen, vände på den o efter en stund hittade den ut igen. Men idag var den visserligen upprätt men likväl stängt in sig i skalet. Vet inte om det är vanligt förekommande eller om han gett upp.

Låter som en bra början det där. Jag har oxå haft tur med att få bra sten oftast. Det enda karet jag har haft lite problem med alger i är mitt 54 liters men det består till 80% av död sten och jag råkade få en sten med alla möjliga sorters alger på.

Något vagt minne säger mig att 33% av snäckor man lyckas få ända hem till akvariet råkar ut för dödsfall, vilket kan vara helt förståeligt då de många gånger har färdats långt och då inte under optimala förhållanden. Plus att när de kommer till speciellt nystartade akvarier med sten som kanske inte återbildat en biodiversitet (främst av olika alger beroende av fotosyntes) som ger snäckorna rikligt med och varierad föda. Det är inte vetenskapligt bevisat utan bara mina spekulationer men jag har också varit med om snäckor som saktar ned i fart och faller omkring och hamnar uppochner, dock har jag inte varit med om det efter att karet blev äldre än 4-5 månader. Nu förökar de sig ständigt isället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag fått i 4 fraggar fina Capnella i akvariumet bilder kommer nog imorgon och en osmolator är beställd och på väg med posten. Nu kommer det nog få stå så till efter jul då jag var så ivrig att köra igång

utan att tänka på att jag ju kommer vara borta 2v under julen. :smiley24:

Är nog lite dumt att lägga i sånt som man gärna vill ha koll på under inkörningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bytte ut gruset jag hade i mot levande sand istället för att få en optimal känsla. Ångrar lite att jag drog igång innan man ska åka iväg. Men nästa år så kommer det i mer levande, så karet kommer ha gått in sig ordentligt kan man säga :)

Har sett nu på en av stenarna så är det en "fläck" men något vinrött som har röda prickar i sig, lyser nästan illrött när månljuset kommer igång. Ska bli intressant att se om det är något levande som kommer växa till sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Akvaristik är en beroende framkallande drog, installerade osmolatorn i söndags o var hemma på lunchen under måndagen för att se att allt såg bra ut. Sen dess har jag inte varit hemma, går inte en dag utan att man funderar på hur det står till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man fått komma hem igen, det var lite alger på rutorna att skrapa men annars såg det bra ut. Hämtade en anemon igår oxå som nu har fått flytta in. Gott att kunna handla lite djur till karet så det blir kul att titta på

post-7327-14468932070481_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det har varit dåligt med uppdateringar på sistone, men har haft fullt upp med både plugg och köksrenovering. Anemonen jag köpte gick inget vidare med - har ingen aning om varför då alla världen var bra. För en vecka sedan hämta jag 9st nya koraller. Det blev några knappar, ngn blå/lilla discosoma, 2 BTA'er av okänd art, en grön Sinularia brassica, en brun stenkorall och en blå som jag inte vet namnen på samt en skivanemon jag inte heller fick namnet på likaså en grön stjärnpolyp. Samtidigt fick en svart clown följa med hem så nu är det trevligt att att spana in i akvariet.

Däremot får jag ganska snabbt alger på glaset, skrapar varannan till var 3:e dag och mina capnella hänger lite dock fullt utslagna och reagerar genom att dra ihop sig om man irriterar dem men att två av dem hänger ner lite.

Värden idag:

ph 8.5

kh 8

fosfat 0-0.025

nitrit 0.025

temp 24

sanitity 1.023

ca 430

post-7327-14468932329713_thumb.jpg

post-7327-14468932328947_thumb.jpg

post-7327-14468932329141_thumb.jpg

post-7327-14468932329316_thumb.jpg

post-7327-144689323295_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh har legat kring 7-8 och nitratet har i princic varit nollat. Har nu köpt fauna marins carbonate-mix för att höja kh 2 steg och testar salpeter varianten morgon och kväll för att höja nitraten. Märkte även att det blev för mycket blås i akvariet med 2st tunze 6015, antagligen är akvariet för litet för att köra med 2 pumpar. Såg att varken clownen eller BTA'erna uppskattade det hur jag än vinklade dem så fortsätter köra med en streamer som de verkar uppskatta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har inte haft riktigt den tiden jag önskat på sistone pga plugg o köksrenovering.. Men det frodas har 3st clowner i nu men har inte köpt något annat nytt, jag tycker dock att knapparna börjat se bleka ut. Har flyttat ner dem på botten för att se om de inte tyckte om ljuset så mycket. Vattenbyte blev igår iaf, ska kolla så värdena är bra i helgen. Sen när detta är klart blir de att köpa algätare då det börjat växa på stenarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...