Gå till innehåll

Varför får man cyano?


urcellen

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat få mindre angrepp av cyano på sanden och på vissa stenar inga katastrofmängder men man blir ju irriterad på skiten.Jag suger ut den cyano som bildas ca 1 gång per vecka med en luftslang för att förhindra spridning.Men varför får man egentligen cyano??Mina vattenvärden är följande Nitrit 0, nitrat ca 40 har fått ner nitratet från ca 100 till 40 på ett par månader då jag börjat köra med osmosvatten och ultrabak tillsats körde med kranvatten förut.Mg 1350, ca 440, fosfat 0, Kh 12, Ph 8.Salthalt 1025 och temperatur 25 grader.Alla tester är gjorda med salifert som är nya.Akvariet har varit igång drygt 1 år och är på 500 liter och belysningen är 2*150w mh lampor som är tända 9 timmar per dygn.Jag skummar ganska blött ca 1 dl per dygn.Kör ej ozon men dock med UV-ljus.Mina koraller mår bara bra har dock mest mjukkoraller.Byter ca 20% vatten var 3:e vecka.Så vad tror ni som vet vad bör man göra mot cyano??? Med vänlig hälsning Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en fråga många av oss brottas med. Jag tror inte det finns ett svar på varför det kommer , det bara gör det ibland. finns teorier om obalans mellan nitrat och fosfat men njaaa det är för enkelt..... det finns andra aspekter så som samlade skräpansamlingar där fri fosfat ligger. där kommer cyanon snabbt. sanden blir ofta full av skräp och man kan ha lägre ph i sanden och på så vis fälla ut fosfat den vägen som sedan cyanon kalasar på..... Det samma gäller om man får en ph dipp i karet och det sjunker för lågt så kan stenen frigöra fosfat och ofta kommer cyanon på vissa porösa stenar som läcker lättare har jag märkt. Cirkulationen har betydelse är jag övertygad om.

Lycka till i din kamp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan cyano triggas av ett visst ljus? eller är det bara inbillning? annars kommer jag inte dosera nitrat via salpeter,,nu när du fått det fast 40..var så mallig när jag knäckte håralger..men nu är jag inte lika mallig längre..om jag fattat rätt så är har cyano lägst kravbild på trivsel..den ända gången på 40 år jag stött på det var med blått ljus i ett relativt nystartat malawikar..får inte ge upp..fast hårda tacklingar...man får inte låta det ta överhand för det är fasen inte nyttigt för folk o fä typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mer skräp än någonsin bland sten & bottengruset, men ingen cyano alls. Det försvann helt för mig sedan mitt nitrat stack iväg över 5 (~15 idag) och mitt fosfat började sjunka mot omätbara nivåer med Salifert. På sommaren så har jag markisen nedfälld över fönstret så att inget av solljuset tar sig in i karet. Endast LED-belysningen står för det ljus karet får.

Skulle ansamling av skräp på sten & grus vara en del av det, så skulle jag idag ha betydligt mer cyano än tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...