Gå till innehåll

misstänker att jag har köpt en del giftiga fiskar :)


siffran7

Rekommenderade inlägg

Framför allt så bör du skaffa dig en grym jävla skummare för det är en hel del belastning du har dragit på dig där.

De giftiga fiskarna (drakfisken och kaninfisken, dvs första och sista bilden) är inte sådana att de aktivt kommer att försöka att sticka dig. Läs på om hur deras gift fungerar och skriv gärna ut den här informationen så du har den tillgänglig om ngt tråkigt skulle hända. Annars skulle jag själv vara försiktig men inte skräckslagen över att hålla på i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utgå från att fiskarna verkligen är giftiga och kan ställa till med ordentlig skada. Med det skrivit så kan du sedan inte skylla på att du inte visste:)

Har kan du läsa lite mer: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19468-Drakars-gift

För övrigt så är det inte bara fiskar som är giftiga, det finns många djur som kan vara ohälsosamma. Grundtesen är att man aldrig skall ha händerna i akvariet och det både för din och djurens skull. Här finns en forumsdel där du kan förkovra dig: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?359-Faror-med-saltvattensakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en drakfisk ganska skygg drog sig helst undan när man grejade i karet. Men gäller att ha uppsikt så du inte skrämmer/tränger in den då kan de sticka dig.

Enda gången den stack var när jag skulle fånga den för att sälja men då hade jag ganska tjocka nötnarvshandskar så det gick inte igenom, men bra tryck kändes på handsken.

Handskarna följde med till köparen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade oroat mig för din mandarin. Tror inte att draken är största hotet mot småfisk. Din abborre växer otroligt fort och lär snabbt växa ur ett akvarium om det inte är gigantiskt stort. Då har allt smått blivit mat för länge sedan. Den fisken har verkligen damp när det vankas mat. Jag var tvungen att mätta min med tre räkor eller motsvarande innan draken och muränan hade en chans att nå maten. Skänkte bort min till ett stort kar för någon månad sedan. En väldigt vacker fisk som liten men blir gråare efterhand som den växer.

Med Vänlig Hälsning

Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer förmodligen har en ganska stadigt minskande mängd fisk, då drakfisken är bland de hungrigaste rovdjur du kan hitta. Dessutom har du en abborre.

Jag förutsätter att du handlar dina fiskar hos en handlare som faktiskt kan informera dig om vilka fiskar som är giftiga och hur pass farligt de kan tänkas vara.

Förhoppningsvis informerar de dig även om vilka fiskar som går att blanda med andra fiskar samt vilken belastning biomassan gör på ditt akvarium.

Får jag gissa att det var mandarinen som vart drakmat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...