Gå till innehåll

Trasiga fenor, fläckar på kroppen


Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag har en tid (ca 2 månader) haft problem med skador på fenor och vad som ser ut som blödningar under skinnet på bl. min Scopas kirurg. När den var som värst så kunde man ana små vit strån, men detta försvann igen när den blev bättre.

post-6860-14468931653851_thumb.jpg

Har nu sett att även mina 2 av 3 av Engineer Goby har skador på stjärtfenorna. Även min Banangylta hade problem med stjärtfenan i någon vecka men blev sedan bra. De äter dock som vanligt.

Har innan haft problem med en sjuk Gul kirurg, tyvärr strök denna med då den fastnade i en pump när jag satt den i karantän.

Alla övriga fiskar mår bra. (Doris, clowner, chromis, filfisk)

Det enda som ev. inte varit bra är att min vattenpåfyllare är trasig och jag fyllt ca 10-12 liter på 1 gång i vecka. Systemet är på ca 550l så jag vet inte om det har påverkat.

Vattenbyten som vanligt ca 10% varannan vecka.

Det verkar inte bli bättre, utan snarare att fler av fiskarna verkar bli drabbade.

Är det någon sorts svamp eller bakterieinfektion?

Min fråga är vad skall jag göra?

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att den hade vita "strån" på kroppen.

Jag tror att dina fiskar sticker sig på borstmaskar - då brukar de se ut som nåldynor efteråt.

Jag en blennid som alltid sticker sig - den brukar nästan alltid ha några strån på kroppen.

De ramlar dock loss och jag har inte sett att den mår dåligt på grund av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har letat borstmaskar, hittar inga men det finns säkerligen en och annan. Har ju haft en rejält stor som numera bor i sumpen.

Hade en tjej här idag som pluggat djurskötare och som har visst intresse för akvariefisk. Hon tyckte det såg ut som en svampinfektion (de vita stråna), men den kan ju ha kommit av att fisken har en annan infektion eller är stressad.

Jo det är en bild på fenan.

Kanske är dags att fånga upp fiskarna och behandla på något sätt? Men att fånga den kommer vara rejält stressande för dem också så jag vet inte riktigt vad som är bäst.

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...